logo-print

Παραλείψεις της ΕΛ.ΑΣ. εις βάρος πολίτη που κρατήθηκε παράνομα

15/10/2014

16/11/2017

Διοικητική Δικονομία - Συλλογή Διατάξεων

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΤΑΚΤΙΚΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ

Νέος Οικοδομικός Κανονισμός Δ έκδοση Ν. 4067/2012

Πολίτης διαμαρτυρήθηκε στον Συνήγορο, γιατί ενώ έδινε κανονικά το «παρών» στο Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής του, συνελήφθη και κρατήθηκε επί οκτώ (8) ημέρες από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.).

Τελικά, αφέθηκε ελεύθερος μόνο αφού με δικές του νομικές ενέργειες απέδειξε ότι εσφαλμένα αναζητούνταν ως φυγόποινος. Ωστόσο, στη συνέχεια προσήχθη δύο φορές σε αστυνομικά τμήματα, γιατί σε γενόμενους ελέγχους εμφανιζόταν, και πάλι εσφαλμένα, ως καταζητούμενος.

Μετά από πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη για διερεύνηση της υπόθεσης έγινε από την ΕΛ.ΑΣ. Ένορκη Διοικητική Εξέταση που αναγνώρισε ότι η κράτηση του συγκεκριμένου πολίτη για οκτώ ημέρες και η προσαγωγή του δύο φορές σε αστυνομικά τμήματα οφειλόταν αποκλειστικά σε δικά της οργανωτικά – διοικητικά λάθη. Δεν απέδωσε, ωστόσο, πειθαρχική ευθύνη για το ζήτημα σε κάποιο στέλεχος, ούτε και προχώρησε στην οικονομική και ηθική αποκατάσταση του παθόντος.

Από την έρευνα της υπόθεσης προέκυψε ότι η ΕΛ.ΑΣ. Έβλαψε αδικαιολόγητα έναν πολίτη, στερώντας την ελευθερία του για οκτώ ημέρες και υποβάλλοντάς τον σε ταλαιπωρίες, χωρίς παράλληλα για αυτόν τον σοβαρό λόγο να αποδοθούν ευθύνες, να υπάρξουν οργανωτικές αλλαγές ή να αποζημιωθεί ο πολίτης. Μια τέτοια στάση, όμως, δεν ανταποκρίνεται στο πρότυπο της σύγχρονης αστυνομίας που επιθυμεί να οικοδομήσει φιλικές σχέσεις με τον πολίτη. Αυτό πρωτίστως σημαίνει ότι όταν αποδεδειγμένα σφάλλει, θα προβαίνει σε έμπρακτες ενέργειες επανόρθωσης.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, με πόρισμά του προς τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη κ. Βασίλειο Κικίλια (15.7.2014), πρότεινε:

α) να διερευνηθεί η δυνατότητα, είτε με βάση το ισχύον δίκαιο είτε με σχετική τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας, εφόσον έχει προηγηθεί σχετική Ε.Δ.Ε. που αναγνωρίζει ευθύνη της Διοίκησης, να καταβάλλεται εύλογη αποζημίωση στον παθόντα και να αναγνωρίζεται εγγράφως το σφάλμα και να εκφράζεται συγγνώμη προς αυτόν.

β) να μελετηθούν οργανωτικές αλλαγές οι οποίες θα καθιστούν δυνατή την ακριβή παρακολούθηση των διοικητικών διαδικασιών και την απόδοση προσωπικής ευθύνης σε αντίστοιχες περιπτώσεις διοικητικών σφαλμάτων (ενίσχυση ιχνηλασιμότητας και λογοδοσίας).

Σε απάντηση του ως άνω πορίσματος (5.9.2014), η Ελληνική Αστυνομία δεν προχώρησε σε κάποια ενέργεια αποδοχής και υλοποίησης των προτάσεων της Αρχής, αλλά αρκέστηκε στην αναφορά της ισχύουσας νομοθεσίας και την περαιτέρω διαβίβαση του πορίσματος αρμοδίως.

Ο Συνήγορος του Πολίτη εκτιμά ότι η σύγχρονη Αστυνομία όταν σφάλει οφείλει να επιδεικνύει έμπρακτα θάρρος και ευθύτητα για τη διόρθωση των πραγμάτων και την αποκατάσταση των τυχόν παθόντων πολιτών. Μια τέτοια στάση και το κύρος του σώματος θα προάσπιζε και τα δικαιώματα των πολιτών θα προστάτευε.

Διαβάστε το πόρισμα του ΣτΠ εδώ και την ανταπόκριση της ΕΛ.ΑΣ. εδώ.

Η καταχρηστική άσκηση εμπράγματου δικαιώματος υπό το πρίσμα της αντιφατικής συμπεριφοράς εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου, 2024
Το δικαίωμα διεξαγωγής αποδείξεων του κατηγορουμένου

ΜΙΧΑΗΛ ΤΣΕΡΤΣΙΔΗΣ

ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ / ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ