logo-print

Παραβίαση καταναλωτικής νομοθεσίας: Νέα ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών

Νέος τρόπος υπολογισμού των εκπτώσεων και δυνατότητα υποβολής καταγγελίας ψηφιακά για παραβάσεις της καταναλωτικής νομοθεσίας και των κανόνων λειτουργίας του εμπορίου

12/01/2023

12/01/2023

Δίκαιο εμπορικών δικαιοπραξιών/Αξιόγραφα-Ασφαλιστικό

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΠΕΧΛΙΒΑΝΗΣ

ΕΦΗ ΤΖΙΒΑ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΑΞΙΟΓΡΑΦΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Ποινική Δικονομία, 11η έκδ., 2024

Νέα ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών από τους καταναλωτές, σε συνδυασμό με τη νέα πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις εκπτώσεις παρουσιάστηκαν σε σχετική συνέντευξη τύπου.

Συγκεκριμένα, εισάγεται ένας νέος τρόπος υπολογισμού των εκπτώσεων, με τιμή αναφοράς τη χαμηλότερη τιμή που είχε το εκάστοτε προϊόν τις τελευταίες 30 μέρες πριν την έναρξη των εκπτώσεων.

Στη συνέντευξη τύπου, έγινε η παρουσίαση της πλατφόρμας υποβολής σχετικών καταγγελιών από τους καταναλωτές (kataggelies.mindev.gov.gr) και του νέου κώδικα δεοντολογίας – πρακτικού οδηγού για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων.

Επισημάνθηκε ότι η δυνατότητα που έχουν οι καταναλωτές να υποβάλλουν καταγγελίες διασπάται ουσιαστικά σε περίπου 7 κατηγορίες: Σε καταναλωτικά αγαθά, στις υπηρεσίες, στις τραπεζικές υπηρεσίες, στις ασφαλιστικές και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, σε ζητήματα ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους και στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Αν και όλες οι ως άνω δεν είναι πάντοτε αρμοδιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ωστόσο με αυτό τον τρόπο για πρώτη φορά ο καταναλωτής κατευθύνεται εκεί που πρέπει να υποβάλλει την καταγγελία. Έτσι, ο καταναλωτής καθοδηγείται με εύκολο τρόπο και γνωρίζει αμέσως ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας που θα ασχοληθεί με την περίπτωσή του.

Περαιτέρω, όσον αφορά στα καταναλωτικά αγαθά, υπάρχουν 5 υποκατηγορίες: τα τρόφιμα, τα προϊόντα εκτός των τροφίμων, δηλαδή ό,τι δεν είναι τρόφιμο, σε ειδικές κατηγορίες, όπως καλλυντικά, φάρμακα, συμπληρώματα διατροφής, βρεφικές τροφές και ιατρικά βοηθήματα, τα καύσιμα που επίσης υπάρχουν τα ζητήματα της νοθείας και της ελλιποβάρειας, τα οποία είναι πάρα πολύ σημαντικές παραβάσεις τις οποίες συνήθως καταγγέλλουν οι καταναλωτές. Όπως και στα ζητήματα που αφορούν την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο.

Γενικά, στους κανόνες εμπορίας και διακίνησης, δηλαδή σε θέματα ζύγισης, σε θέματα κακής ερμηνείας πολλές φορές των επιχειρηματιών, για το πως εφαρμόζεται η εμπορική νομοθεσία, όπως και σε θέματα παραπλανητικής πληροφόρησης.

Άλλα ζητήματα, όπως η μη τήρηση νόμιμης εμπορικής και νόμιμης εγγύησης, παραπλανητικές διαφημίσεις, οι συμβάσεις από απόσταση και το δικαίωμα υπαναχώρησης σε 14 ημέρες, υπάρχει πλέον η δυνατότητα ηλεκτρονικής καταγγελίας.

Επιπλέον, για τις περιπτώσεις μη παράδοσης προϊόντων, περιπτώσεις μη ασφαλών προϊόντων και θέματα αισχροκέρδειας σε μη τρόφιμα.

Ιδίως όσον αφορά στα απομιμητικά προϊόντα, επισημάνθηκε πως δεν υπήρχε μηχανισμός ελέγχου ουσιαστικά της διαδικασίας αντιμετώπισης των προϊόντων αυτών, καθώς και των ζητημάτων διαδικτυακής απάτης στο ιντερνέτ, όπου πολλές φορές υποκλέπτονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί των καταναλωτών.

Μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, ο καταναλωτής μπορεί να υποβάλλει επώνυμη καταγγελία μέσω ταυτοποίησης με το ΤΑΧΙΣ, επώνυμη καταγγελία χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα να γίνει ταυτοποίηση και ανώνυμη καταγγελία.

Οι επώνυμες καταγγελίες, όπου υπάρχει η δυνατότητα και ανώνυμης καταγγελίας, έχουνε πάντοτε προτεραιότητα στην εξέτασή τους, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι καταγγελίες δύνανται να υποβληθούν μόνο επώνυμα.

Συνοπτικά, υπάρχουν 7 κατηγορίες παραβάσεων κατά συμφερόντων του καταναλωτή, με 62 διαφορετικά είδη καταγγελιών και δυνατότητα για υποβολή επώνυμων και ανώνυμων καταγγελιών σε 24 διαφορετικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς στη χώρα.

Ενδεικτικά, φορείς ελέγχου οι οποίοι καλύπτονται είναι η ΔΙΜΕΑ, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή με τη Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων, ο ΕΦΕΤ, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, το Υπουργείο Ενέργειας, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η Ειδική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους, η Τράπεζα της Ελλάδος όπου έχει ρυθμιστικό εποπτικό ρόλο, καθώς και οι 13 Περιφέρειες της χώρας με τις Διευθύνσεις Ανάπτυξης που έχουν τους τοπικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Δείτε τη συνέντευξη τύπου και τον πρακτικό οδηγό στο mindev.gov.gr.

Αγωγή περί κλήρου
Η έναρξη της εκτέλεσης κατά τον ΚΠολΔ
send