logo-print

Προθεσμία παραγραφής επιβολής φόρου σε περιπτώσεις μη υποβολής δήλωσης φόρου και εκπρόθεσμης υποβολής της

Ο προσδιορισμός και η είσπραξη του φόρου

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

Ο προσδιορισμός και η είσπραξη του φόρου

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

Με τη γνωμοδότηση 147/2018 το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους απάντησε σε ερώτημα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων σε σχέση με την προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρου σε περιπτώσεις μη υποβολής δήλωσης φόρου και εκπρόθεσμης υποβολής της.

Ειδικότερα, το ερώτημα της ΑΑΔΕ αφορούσε στο εάν ενόψει της έκδοσης των υπ’ αριθ. 1738 (Ολομ), 2934 και 2935/2017 αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), εξακολουθεί να βρίσκει έδαφος εφαρμογής η υπ’αριθ. 173/2006 γνωμοδότηση του ΝΣΚ, σύμφωνα με την οποία η υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης ισοδυναμεί με τη μη υποβολή δήλωσης, με αποτέλεσμα το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή φόρου να παραγράφεται μετά την πάροδο δεκαπέντε ετών.

Διαβάστε σχετικά: Ολόκληρη η απόφαση του ΣτΕ για την πενταετή παραγραφή των φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου (ΣτΕ 1738/2017)

Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση, η αποδοχή της οποίας εκκρεμεί, οι υπ’ αριθ. 1738/2017 (Ολομ.) και 2934, 2935/2017 (7μ.) αποφάσεις του ΣτΕ δεν παρέχουν πρόσφορη βάση για την αμφισβήτηση της συνταγματικότητας της διάταξης της παραγράφου 5 του άρθρου 84 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ομοφ.).

Η εξαιρετική δεκαπενταετής προθεσμία παραγραφής για τον καταλογισμό φόρου τυγχάνει εφαρμογής μόνο στην περίπτωση της μη υποβολής δήλωσης φόρου εισοδήματος ή απόδοσης παρακρατούμενων φόρων, ενώ επί εκπροθέσμου υποβολής ισχύει ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής της παραγράφου 1 του άρθρου 84 του ΚΦΕ, με την παρέκτασή της κατά τρία (3) έτη στην περίπτωση που η εκπρόθεσμη δήλωση υποβληθεί κατά το τελευταίο έτος της προθεσμίας αυτής (πλειοψ.).

Δείτε αναλυτικά τη γνωμοδότηση εδώ.

Διαβάστε επίσης: ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ): Χρόνος παραγραφής απαιτήσεων που αφορούν ασφαλιστικές εισφορές