logo-print

Συνέντευξη εφ´ όλης της ύλης του Υπουργού Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα στην «Εφημερίδα των Συντακτών»

Τι αναφέρει ο Υπουργός για τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα, την υπόθεση Novartis, την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και άλλα θέματα

19/08/2020

19/08/2020

Προκαταρκτική εξέταση - ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ)

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΜΑΡΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΚΑΚΗΣ

Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων Δ έκδοση

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΑΙΚΟΣ

Συνέντευξη του Υπουργού Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα στον Γιάννη Μπασκάκη για την “Εφημερίδα των Συντακτών”

Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα του Υπουργείου Δικαιοσύνης

- Σας δυσκόλεψε στην άσκηση των καθηκόντων σας το γεγονός ότι για πρώτη φορά επελέγη για τη θέση του υπουργού Δικαιοσύνης, πολιτικό πρόσωπο που δεν προέρχεται από το νομικό χώρο αλλά έχει την ιατρική ιδιότητα;

Ο πρωθυπουργός μου έκανε την τιμή να με εμπιστευτεί σ’ ένα κρίσιμο υπουργείο με έντονα θεσμικά χαρακτηριστικά. Έχοντας την μεγάλη εμπειρία από την θητεία μου στη θεσμική θέση του γενικού Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο, σας ομολογώ πως ουδέποτε φοβήθηκα την ευθύνη που μου ανέθεσε ο Πρωθυπουργός.

Άλλωστε, η επιτυχία ενός Υπουργού Δικαιοσύνης δεν κρίνεται από τις νομικές του γνώσεις και την νομική του κατάρτιση. Κρίνεται, κυρίως, από την αποφασιστικότητά του να εφαρμόσει καινοτόμες πολιτικές, από την προσήλωσή του στον θεσμικό του ρόλο και στην ανεξαρτησία της δικαιοσύνης. Κρίνεται, εν τέλει, από τις πολιτικές επιλογές και την αποτελεσματικότητα των πολιτικών που καλείται να εφαρμόσει.

- Η μεταφορά της γεν. γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής και των αρμοδιοτήτων της στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, έχει δημιουργήσει πρακτικά προβλήματα στο υπουργείο Δικαιοσύνης και στο προσωπικό που το απαρτίζει;

Από την εκλογή της η νέα κυβέρνηση εφάρμοσε πολιτικές με στόχο την καταπολέμηση της εγκληματικότητας και την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης σωφρονιστικής πολιτικής. Στόχος μας ήταν και παραμένει να πάψουν τα καταστήματα κράτησης να αποτελούν φυτώρια που αναπαράγουν την εγκληματικότητα και να καταστούν επιτέλους κέντρα επανένταξης των κρατουμένων στην κοινωνία. Βεβαίως, καμία πρωτοποριακή πολιτική δεν είναι ανέφελη στην εφαρμογή της. Το πρώτο διάστημα υπήρξαν, ομολογουμένως, δυσλειτουργίες. Τόσο με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη και τον Υφυπουργό του, όσο και με τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής εργαστήκαμε μεθοδικά ώστε να καμφθούν αυτές οι δυσλειτουργίες. Σήμερα, παρά τις πρώτες αντιδράσεις των εργαζομένων, το σύστημα λειτουργεί αποτελεσματικά και, πλέον, πολλοί από τους αρχικούς μας επικριτές έχουν αποδεχτεί την ορθότητα της επιλογής μας τον Ιούλιο του 2019.

- Μετά τα δύο βουλεύματα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Αθήνας που κηρύσσουν αντισυνταγματικές και μη εφαρμόσιμες τις κυβερνητικές αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα για την ευνοϊκή μεταχείριση τραπεζικών στελεχών που αντιμετωπίζουν κατηγορίες κακουργηματικής απιστίας, η κυβέρνηση προτίθεται να σεβαστεί έμπρακτα τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, καταργώντας τις συγκεκριμένες αλλαγές;

Όπως καλά γνωρίζετε, οι συγκεκριμένες διατάξεις ήταν προϊόν των εισηγήσεων των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Σας υπενθυμίζω πως, επί το πλείστον, σε αυτές τις επιτροπές συμμετείχαν τα ίδια μέλη που είχαν εισηγηθεί τις διατάξεις του νέου ΠΚ και του νέου ΚΠΔ του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με τις οποίες είχαν μετατραπεί σε κατ’ έγκληση διωκόμενα όλα τα περιουσιακά εγκλήματα, όπως η κακουργηματική απάτη και η κακουργηματική υπεξαίρεση. Οι νομοθετικές παρεμβάσεις της νέας κυβέρνησης κρίθηκαν αναγκαίες προκειμένου να εναρμονιστεί το ποινικό πλαίσιο όλων των περιουσιακών εγκλημάτων. Από κει και ύστερα, γνωρίζετε πως πέρα από τα δύο βουλεύματα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών τα οποία έκριναν αντισυνταγματικές τις τροποποιήσεις αυτές, υπάρχουν υποθέσεις στις οποίες τα δικαστήρια έχουν εκδώσει αντίθετες αποφάσεις και εφήρμοσαν πλήρως τις συγκεκριμένες διατάξεις, κρίνοντας πως αυτές δεν αντίκεινται στο Σύνταγμα. Επομένως, δεν τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας, η οποία ενδεχομένως να κριθεί σε ανώτερο βαθμό, αλλά ένα πρόβλημα σύγκρουσης της νομολογίας, από τις αποφάσεις των δικαστηρίων. Για τον λόγο αυτό, οι συγκεκριμένες αποφάσεις θα τεθούν υπόψη της διαρκούς νομοπαρασκευαστικής επιτροπής που έχουμε συστήσει για τα αποτελέσματα του νέου ΠΚ και του ΚΠΔ, προκειμένου να αρθούν νομοθετικά οι όποιες αμφισημίες.

- Υπουργός της κυβέρνησης, ο κ. Γεωργιάδης, έχει δηλώσει ότι η εισαγγελέας κατά της Διαφθοράς Ελένη Τουλουπάκη «πρέπει να μπει φυλακή», ενώ είχε προεξοφλήσει την απόρριψη της προσφυγής της εισαγγελέως. Δεν είναι αυτό απόπειρα επηρεασμού της Δικαιοσύνης;

Ο κ. Γεωργιάδης εξέφρασε την αγανάκτησή του, καθώς η καθυστέρησή της έκδοσης απόφασης σχετικά με την φερόμενη εμπλοκή του στο υποτιθέμενο πολιτικό σκάνδαλο Νοβαρτις τον έχει θέσει σε ένα ιδιότυπο καθεστώς ομηρείας για περισσότερα από δύο χρόνια. Κατανοώ πως η προσωπική αγανάκτηση μπορεί να θολώσει την πολιτική κρίση. Οφείλουμε όμως απέναντι σε όσα πρωτοφανή βλέπουν το φως της δημοσιότητας για την προσπάθεια χειραγώγησης της δικαιοσύνης και υπονόμευσης των θεσμών της δημοκρατίας όλο το προηγούμενο διάστημα, να σταθούμε με ψυχραιμία. Το τεκμήριο της αθωότητας που αποτελεί θεμέλιο λίθο του νομικού μας συστήματος πρέπει να είναι σεβαστό για όλους και από όλους.

- Δηλώσατε στη Βουλή ότι θα έπρεπε να έχουν αρχειοθετηθεί και οι δέκα υποθέσεις πολιτικών για τη Novartis. Με δεδομένο ότι εκκρεμούν ακόμα οι υποθέσεις του κ. Γεωργιάδη και του κ. Αβραμόπουλου, μπορεί ο υπουργός Δικαιοσύνης να εκφέρει γνώμη για ανοιχτές υποθέσεις;

Σας ευχαριστώ για την ερώτηση γιατί μου δίνετε την ευκαιρία να ξεκαθαρίσω μια παρανόηση που σκόπιμα καλλιεργήθηκε, προκειμένου να δημιουργήσει εντυπώσεις και να επιχειρηθεί ένας ανοίκειος συμψυφισμός με όσα παροιμιώδη αποκαλύπτονται για τη δράση του πρώην αναπληρωτή υπουργού δικαιοσύνης.

Το ξεκαθαρίζω λοιπόν για να μην υπάρχουν σκιές: Στη βουλή υποστήριξα πως με περισσή ευκολία 10 πολιτικά πρόσωπα κατηγορήθηκαν για δήθεν εμπλοκή τους στην υπόθεση Novartis και στο ελληνικό κοινοβούλιο στήθηκαν 10 κάλπες από την προηγούμενη πλειοψηφία, με μόνα αποδεικτικά στοιχεία τις καταθέσεις τριών` προστατευόμενων μαρτύρων. Μετά την κατάρρευση ως αβάσιμων των καταθέσεων αυτών για τους 7 φερόμενους ως εμπλεκόμενους, είναι λογικό να αμφισβητείται από τους εμπλεκόμενους και τους πολίτες η αξιοπιστία των μαρτυριών αυτών και για τους άλλους φερόμενους ως εμπλεκόμενους, οι οποίοι συνεχίζουν να τελούν υπό την κρίση της Εισαγγελίας κατά της Διαφθοράς. Άλλωστε η απάντησή μου στη Βουλή αφορούσε αυτό ακριβώς, δηλαδή τις δηλώσεις του κ. Γεωργιάδη, ως εμπλεκόμενου στην υπόθεση Νοβαρτις, κατά της Εισαγγελίας Διαφθοράς. Επομένως, δεν επιχειρήθηκε καμία κρίση επί των πραγματικών περιστατικών, καμία αξιολόγηση της αξιοπιστίας των μαρτύρων και καμία παρέμβαση στις αποφάσεις της δικαιοσύνης.

- Έχετε δεσμευτεί ακόμη, ότι θα προβλεφθούν και για την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων τα ίδια ασυμβίβαστα που θεσπίστηκαν για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και οδήγησαν στην αποπομπή των μελών της.

Η αρχή προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα είναι μια συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή η οποία διέπεται από τις αυξημένες εγγυήσεις ανεξαρτησίας που παρέχει το Σύνταγμα, μέσω της ενισχυμένης πλειοψηφίας της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής.

Τα ασυμβίβαστα που θεσπίστηκαν για την επιτροπή ανταγωνισμού, δεν είχαν ισχύ για όσα μέλη απέσπασαν στην αρμόδια επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας την αντίστοιχη πλειοψηφία, που προέβλεπε το Σύνταγμα για τις συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές. Επομένως, μια αντίστοιχη ρύθμιση για τα μέλη της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων θα ήταν άνευ αντικειμένου, αφού όλα της τα μέλη έχουν διοριστεί με την αυξημένη πλειοψηφία των 4/5.

Δείτε αναλυτικά τη συνέντευξη στο ministryofjustice.gr

Ανώνυμες Εταιρίες
H διεθνής δικαιοδοσία διασυνοριακών διάφορων εταιριών κατά τον κανονισμό 1215/2012 - ΠΠΠ Νο 7 -