logo-print

Ρύθμιση για τα πρόστιμα που επιβάλλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Γνωμοδότηση)

26/02/2018

27/02/2018

Προκαταρκτική εξέταση - ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ)

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΜΑΡΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΚΑΚΗΣ

Το προσύμφωνο στο κτηματολογικό δίκαιο - Βιβλιοθήκη Δικαίου Κτηματολογίου Νο 23

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με την πρόταση τροποποίησης του άρθρου 49 του ν. 3959/2011 που αφορά στην είσπραξη προστίμων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 23 παρ. 2 του ν. 3959/2011 περί Προστασίας του Ελεύθερου Ανταγωνισμού, η Επιτροπή Ανταγωνισμού παρέχει τη γνώμη της επί προτάσεων τροποποίησης του νόμου αυτού ή εισηγείται κατά περίπτωση τροποποιήσεις.

Εν προκειμένω, κατόπιν της υπ’ αριθ. πρωτ. ΠΔ/αγ/107065/5277/05.10.2017 επιστολής του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης με θέμα «Αποστολή Σχεδίου Διάταξης για Γνώμη», καλείται η Επιτροπή να γνωμοδοτήσει επί του σχεδίου τροποποίησης του άρθρου 49 του ν. 3959/2011 για τη ρύθμιση των προστίμων που επιβάλλονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Επί του παρόντος το άρθρο 49 του Ν. 3959/2011 αναφέρει:

Τα πρόστιμα που προβλέπονται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου βεβαιώνονται ως δημόσια έσοδα και εισπράττονται κατά τον Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων από την εκάστοτε αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.), η οποία οφείλει να ενημερώσει άμεσα την Επιτροπή Ανταγωνισμού περί της είσπραξης ή μη του κάθε προστίμου.

Με βάση την ανάλυση της Επιτροπής και με την επιφύλαξη των διατυπούμενων απόψεων και διαφοροποιήσεων των τριών μελών της Επιτροπής ως προς το σκεπτικό, η προτεινόμενη εξαιρετικού χαρακτήρα διάταξη, προκειμένου να πληροί με επάρκεια τις προϋποθέσεις που αναπτύχθηκαν και ιδίως να εξασφαλίσει την απαιτούμενη ισορροπία αφενός ανάμεσα στο εύλογο συμφέρον μίας επιχείρησης σε μία περίοδο μακράς διάρκειας οικονομικής κρίσης να επιτύχει, μετά την επιβολή προστίμου από την Ε.Α. για παράβαση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού (post-decision claims), ευνοϊκότερο πρόγραμμα δόσεων - κατ’ εξαίρεση από τις ήδη προβλεπόμενες στον Κ.ΕΔΕ - και ταυτόχρονα να διασφαλιστεί επαρκώς το δημόσιο συμφέρον με όρους αποτελεσματικότητας, αποτρεπτικότητας των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού και εισπραξιμότητας (το τελευταίο κατά την πλειοψηφία), θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής:

«Στο άρθρο 49 του Ν. 3959/2011 προστίθενται παρ. 2 και 3, ως ακολούθως:

2. Με Απόφαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πον λαμβάνεται ύστερα από γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται

α) τα είδη των προστίμων που έχει επιβόλχι η Επιτροπή και τα οποία δύνανται να υπαχθούν σε ρύθμιση,

β) οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή στη ρύθμιση αυτή , όπως ιδίως η οικονομική κατάσταση της ενδιαφερόμενης επιχείρησης σε συνδυασμό με το ύψος του προστίμου, η οικονομική αδυναμία εφάπαξ καταβολής, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της, η ρευστότητά της, η δυνατότητα πρόσβασης σε κεφάλαια μετόχων ή τρίτων ή σε δανεισμό, οι συνέπειες από την αναγκαστική είσπραξη κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ του συνόλου του προστίμου,

γ) οι εξαιρέσεις από την υπαγωγή στην ανωτέρω ρύθμιση,

δ) οι ειδικότεροι όροι των ρυθμίσεων, όπως ιδίως η προκαταβολή μέρους του προστίμου, η παροχή εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας, το εφαρμοστέο επιτόκιο για το τμήμα του προστίμου που δεν προκαταβάλλεται, οι συνέπειες της καθυστέρησης καταβολής δόσης, οι τυχόν προσαυξήσεις,

ε) η διαδικασία υποβολής των αιτημάτων υπαγωγής και τα συναφή δικαιολογητικά,

στ) οι περιπτώσεις απώλειας των ρυθμίσεων, καθώς και οι λεπτομέφειες και κάθε ειδικότερο θέμα εφαρμογής του άρθρου αυτού.

3. Σε εκτέλεση της ανωτέρω Απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων ή οι Προϊστάμενοι των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών, στους οποίους αυτός μπορεί να εκχωρεί την αρμοδιότητά του, μπορούν να επιτρέψουν άπαξ τη ρύθμιση σε δόσεις των προστίμων που επιβάλλονται ή έχουν επιβληθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετά από την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης από την υπόχρεο επιχείρηση ότι δεν θα ασκήσει στο μέλλον οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα κατά της Απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού ή, σε περίπτωση που ήδη έχει ασκήσει ένδικο βοήθημα ή/και μέσο κατ’ αυτής, μετά από την υποβολή δήλωσης παραίτησης από αυτό ενώπιον του Δικαστηρίου στο οποίο εκκρεμεί, κατά τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις. Ένδικο βοήθημα ή ένδικο μέσο που υποβάλίεται, παρά την κατά τα άνω υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του οφειλέτη, απορρίπτεται ως απαράδεκτο. Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων καταβολές των προστίμων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις (...) και κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος του καταλογιζόμενού προστίμου, ως εξής: Για πρόστιμο έως ευρώ, κατ’ ανώτατο όριο [ ] δόσεις, για πρόστιμο από έως ευρώ κατ’ ανώτατο όριο [ ] δόσεις, για πρόστιμο από έως ευρώ κατ ’ ανώτατο όριο [ ] δόσεις.

Το αίτημα για την υπαγωγή σε ρύθμιση, σε εκτέλεση της ανωτέρω Απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, υποβάλίεται από την υπόχρεο επιχείρηση στην αρμόδια φορολογική αρχή και συνοδεύεται από τα αναγκαία δικαιολογητικά, που τεκμηριώνουν τη συνδρομή των προϋποθέσεων υπαγωγής. Η αρμόδια φορολογική αρχή αποφασίζει για τη συνδρομή των προϋποθέσεων για την υπαγωγή σε ρύθμιση και για τους ειδικότερους όρους της ρύθμισης και ενημερώνει την Επιτροπή Ανταγωνισμού εντός 15 ημερών, με την αποστολή σε αυτήν επίσημου αντιγράφου της απόφασής της για ρύθμιση. Ομοίως, εντός της ίδιας προθεσμίας, ενημερώνει την Επιτροπή Ανταγωνισμού σε περίπτωση έκπτωσης του ενδιαφερομένου από τη ρύθμιση.».

Δείτε αναλυτικά τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού εδώ.

Η παραγραφή των εγκλημάτων στο ουσιαστικό ποινικό δίκαιο

ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΛΑΜΠΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

Από τον πολιτικώς ενάγοντα στον παριστάμενο για την υποστήριξη της κατηγορίας

ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ