logo-print

Όχημα με παραποιημένο μετρητή χιλιομέτρων

Δικαιώματα του Αγοραστή

Πολύς "ντόρος" έχει γίνει προσφάτως για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, τα οποία έχουν υποστεί "αλλοίωση" ως προς προς τις ενδείξεις του μετρητή χιλιομέτρων που έχουν διανύσει, με σκοπό να προσελκύσουν ευκολότερα νέο αγοραστή, με σκοπό την παραπλάνηση και άρα την εξαπάτησή του.

Το φαινόμενο αυτό φυσικά δεν έχει περάσει απαρατήρητο και από τους νομοθέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού  σύμφωνα με την Οδηγία 2014/45/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014, για τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο των μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους και για την κατάργηση της Οδηγίας 2009/40/ΕΚ, στο σημείο (25) του προοιμίου αυτής

«Η παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων θα πρέπει να θεωρείται ως αδίκημα που επισύρει κυρώσεις, δεδομένου ότι η παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων μπορεί να έχει αποτέλεσμα μια εσφαλμένη αξιολόγηση της καταλληλότητας των οχημάτων για κυκλοφορία. Η καταγραφή των διανυθέντων χιλιομέτρων στο πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου και η πρόσβαση του ελεγκτή στις πληροφορίες αυτές θα πρέπει να διευκολύνει την ανίχνευση παραποίησης του μετρητή ή παρέμβασης. Η Επιτροπή θα πρέπει να ελέγχει την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τους μετρητές διανυθέντων χιλιομέτρων, μεταξύ των αρμοδίων αρχών των κρατών μελών». Επίσης στο άρθρο 8 της προαναφερόμενης Οδηγίας αναφέρεται ότι: «Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε για τους σκοπούς του ελέγχου του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων, εφόσον υπάρχει μετρητής διανυθέντων χιλιομέτρων, να παρέχονται στους ελεγκτές οι πληροφορίες που περιλήφθησαν στον προηγούμενο τεχνικό έλεγχο αμέσως μόλις αυτές διατίθενται ηλεκτρονικά. Σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων με σκοπό τη μείωση ή την αλλοίωση της ένδειξης της καταγεγραμμένης από όχημα απόστασης, η παραποίηση αυτή 2 επισύρει αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις που δεν εισάγουν διακρίσεις».

Κατά το άρθρο 9, παράγραφος 6 της απόφασης με αριθμ. πρωτ. οικ: 49372/3352/2017 (Β’ 2726) «Περιοδικός τεχνικός έλεγχος μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκούμενων τους σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2014/45/EK και κατάργηση της Οδηγίας 2009/40/ΕΚ», για τους σκοπούς του ελέγχου του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων, εφόσον αυτός υπάρχει, οι πληροφορίες που περιελήφθησαν τουλάχιστον στον προηγούμενο τεχνικό έλεγχο παρέχονται άμεσα με ηλεκτρονικό τρόπο στους ελεγκτές. Σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων με σκοπό τη μείωση ή την αλλοίωση της ένδειξης της καταγεγραμμένης από όχημα απόστασης, η παραποίηση αυτή επισύρει αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές διοικητικές και ποινικές κυρώσεις που δεν εισάγουν διακρίσεις». Για την εφαρμογή των παραπάνω αναφερόμενων απαιτήσεων προβλέπεται, σύμφωνα με το άρθρο 12 της με αριθμ. πρωτ. 74368/8612019 (Β’ 3975) που τροποποίησε το αντίστοιχο άρθρο της με αριθμ. πρωτ. οικ. 19111/192/2019 «Καθορισμός τρόπου, διαδικασίας και πιστοποίησης διενέργειας του Τεχνικού Ελέγχου (περιοδικού, έκτακτου, εκουσίου) των οχημάτων στα Δημόσια και Ιδιωτικά Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ)» (Β'1003) όπως ισχύει, η διαδικασία ελέγχου των χιλιομέτρων στα οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα μας σε κάθε έλεγχο στο ΚΤΕΟ. Η σύγκριση των ενδείξεων γίνεται αυτόματα από το Μηχανογραφικό Σύστημα του ΙΚΤΕΟ. Όπου διαπιστώνεται ανακολουθία (μείωση της ένδειξης του αριθμού διανυθέντων χιλιομέτρων) μεταξύ διαδοχικών ελέγχων, οποτεδήποτε χρονικά έχει αυτή συμβεί, αναγράφεται επί του δελτίου τεχνικού ελέγχου η παρατήρηση «ΜΕΙΩΣΗ ΕΝΔΕΙΞΗΣ ΜΕΤΡΗΤΗ ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΩΝ ΧΛΜ. ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ../../….και ../../…» (αναγράφονται οι ημερομηνίες διαδοχικών ελέγχων που διαπιστώνεται ανακολουθία).

Κατά το άρθρο 63 του Ν.4663/2020 (Α΄30) εισάγεται για τα επιβατηγά οχήματα που εισάγονται μεταχειρισμένα από το εξωτερικό η υποβολή του Πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου του οχήματος στη χώρα προηγούμενης κυκλοφορίας επί του οποίου πρέπει να αναγράφεται ο αριθμός διανυθέντων χιλιομέτρων, προκειμένου να ελέγχεται η πιθανή παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων.

Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι τα χιλιόμετρα δεν αυξάνονται ανά δικαιολογητικό σύμφωνα με την παραπάνω σειρά, ή ότι το Πιστοποιητικό Τεχνικού Ελέγχου του Κ.Τ.Ε.Ο. της χώρας προέλευσής του είναι πλαστό, τότε η διαδικασία για την έκδοση της πρώτης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος δεν ολοκληρώνεται. Η Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας, πλέον των ενεργειών της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο υπέρ του Δημοσίου στον εισαγωγέα του οχήματος, το ύψος του οποίου κυμαίνεται από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.

Τέλος, ο αγοραστής έχει δικαίωμα κατά τον πωλητή, από το νέο δίκαιο της πώλησης. Η παραποίηση των χιλιομέτρων συνιστά "έλλειψη υποκειμενικής ανταπόκρισης συμμόρφωσης", με δικαιώματα του αγοραστή για μείωση τιμής ή υπαναχώρηση από την πώληση, ακόμη και αποζημίωση.

Τέλος, δεν αποκλείεται η συμπεριφορά του πωλητή να συνιστά απάτη, αν γνώριζε περί της παραποίησης και δεν το ενημέρωσε.

Κατά το άρθρο 12 παρ. 3 της υπουργικής απόφασης οικ//2019 (ΥΑ οικ. 19111/192 ΦΕΚ Β 1003 2019): Διαδικασία και πιστοποίηση διενέργειας Τεχνικού Ελέγχου οχημάτων στα Δημόσια και Ιδιωτικά ΚΤΕΟ (744944), όταν κατά τον τεχνικό έλεγχο σε ΚΤΕΟ διαπιστώνεται εμφανής παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων, ο ιδιοκτήτης του οχήματος ή με εξουσιοδότησή του ο προσκομίζων το όχημα, υποβάλει στο ΚΤΕΟ Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986 επικυρωμένη με το γνήσιο της υπογραφής από Δημόσια Υπηρεσία, στην οποία δηλώνει ότι επιθυμεί τις ποινικές κυρώσεις που αφορούν την παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων. Η Υπεύθυνη Δήλωση και η εξουσιοδότηση διατηρούνται στο αρχείο του ΚΤΕΟ για χρονικό διάστημα που προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις.

 

 

 

 

Δρ. Ευάγγελος Μαργαρίτης

Ο Δρ. Ευάγγελος Μαργαρίτης είναι Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω. Υπηρετεί στη Διεύθυνση Νομικών Υπηρεσιών Εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών Εταιρεία Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Ακινήτων. Διατέλεσε Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Αστικού Δικαίου στη Νομική...

Ποινικός Κώδικας Ι
Διαδίκτυο & τεχνητή νοημοσύνη στο ελληνικό δίκαιο

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΕΚΟΣ

ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ