logo-print

ΣτΚ: Ελαττωματικά προϊόντα και τα δικαιώματα του καταναλωτή

Ευθύνη της πωλήτριας εταιρείας επίπλων για κακοτεχνίες - Παρέχονται στον αγοραστή, εναλλακτικά και κατ’ επιλογήν του, τα δικαιώµατα διόρθωσης, αντικατάστασης, υπαναχώρησης ή µείωσης του τιµήµατος

20/02/2025

25/02/2025

Τα τεκμήρια του κτηματολογικού δικαίου στην πολιτική δίκη, 2025
Ενοχικό Δίκαιο Ειδικό Μέρος

Στον Συνήγορο του Καταναλωτή απευθύνθηκε πολίτης προς διευθέτηση της διαφοράς του με εταιρεία επίπλων.

Συγκεκριμένα, ο καταγγέλλων, σύμφωνα με το ιστορικό της διαφοράς, αγόρασε έπιπλα από εταιρία επίπλων, στα οποία προέκυψαν προβλήματα κακοτεχνίας που επανεμφανίστηκαν μετά από αρχική επιδιόρθωση. Η εταιρία επίπλων αναγνώρισε αρχικά το πρόβλημα, αργότερα, ωστόσο, ισχυρίστηκε κακή χρήση από τον καταναλωτή και πρότεινε μειωμένο κόστος επισκευής, το οποίο ο καταναλωτής δεν αποδέχθηκε. 

Κατά την κρίση της Αρχής, τα πωληθέντα έπιπλα παρουσιάζουν εµφανώς, όπως άριστα διακρίνεται και από τις σχετικές φωτογραφίες που προσκόµισε ο καταναλωτής, ελαττώµατα. Τα ως άνω συνιστούν αισθητικές ατέλειες του πράγµατος, ήτοι αποκλίσεις προς το χειρότερο τόσο υποκειµενικά, δηλαδή σε σχέση µε αυτό που καθόρισαν οι συµβαλλόµενοι (δείγµα), όσο και αντικειµενικά (εύλογη προσδοκία), σε σχέση µε όμοια καινούρια έπιπλα, όπως αυτό µπορεί να το φανταστεί, σύµφωνα µε τους κανόνες της λογικής, ένας µέσος συνετός καταναλωτής (και διότι πάντα είµαστε υποχρεωµένοι να λαµβάνουµε υπ’ όψιν τον διαθέτοντα τη µέση αντίληψη κατά τον σχηµατισµό της δικαιοπρακτικής του βούλησης καταναλωτή). Οι ατέλειες αυτές οπωσδήποτε έχουν αρνητική επίδραση στην αξία του πράγµατος, αφού σαφώς δίνεται οπτικά η εντύπωση κακώς κατασκευασθέντων επίπλων.

Συνεπώς, από το συνδυασµό των διατάξεων των άρθρων 534, 535, 537 και 540 Α.Κ., σαφώς προκύπτει ότι το πωληθέν πράγµα δεν ανταποκρίνεται στους όρους της σύµβασης και παρέχονται εν προκειµένω στον αγοραστή, εναλλακτικά και κατ’ επιλογήν του, τα δικαιώµατα διόρθωσης, αντικατάστασης, υπαναχώρησης ή µείωσης του τιµήµατος.

Περαιτέρω, η πρόταση που διατυπώθηκε από την προμηθεύτρια εταιρεία στο πλαίσιο της απόπειρας συμβιβασμού περί μειωμένου κόστους επισκευής των επίπλων κρίθηκε ότι ήταν ανεπαρκής και δεν προήγαγε τη διαδικασία της συμβιβαστικής επίλυσης, αλλά μάλλον συνέβαλε στην αποτυχία της απόπειρας αυτής.

Κατόπιν των ανωτέρω, η Αρχή προέβη σε σύσταση προς την επιχείρηση επίπλων, όπως συµµορφωθεί µε το περιεχόµενο αυτής και ειδικότερα, όπως προβεί στην παραλαβή των επίπλων και όλων των παρελκομένων από την οικία του καταγγέλλοντος και να του τα επισκευάσει με πλήρη κάλυψη της δαπάνης από αυτήν, επεκτείνοντας παράλληλα και την εγγύηση μετά την επισκευή, είτε να του αντικαταστήσει τα ελαττωματικά έπιπλα με άλλα μη ελαττωματικά ίδια έπιπλα, είτε να του επιστρέψει εντός ενός μηνός το χρηματικό ποσό των τεσσάρων χιλιάδων ευρώ (4.000,00€), το οποίο αντιστοιχεί σε μέρος των χρημάτων που είχε καταβάλλει ο καταναλωτής για την αγορά των επίπλων, δεδομένου ότι τα έπιπλα έχουν χρησιμοποιηθεί για το χρονικό διάστημα των πέντε ετών περίπου.

Δείτε αναλυτικά το πόρισμα της Αρχής στο synigoroskatanaloti.gr

Δίκαιο συναλλαγματικής, 5η έκδ., 2024
Δασικό Δίκαιο & Εθνικό Κτηματολόγιο Β έκδοση

ΠΑΠΑΣΤΕΡΙΟΥ Δ.

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ - ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ - ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ