logo-print

ΣτΠ: Ενισχυτική διδασκαλία για ειδικά μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων

Η Αρχή δεν έλαβε απαντήσεις από το Υπουργείο σε σειρά ερωτημάτων της, όπως, μεταξύ άλλων, αναφορικά με τους λόγους για τη σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών για την έναρξη του προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας

10/04/2025

11/04/2025

Η καταχρηστική άσκηση εμπράγματου δικαιώματος υπό το πρίσμα της αντιφατικής συμπεριφοράς εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου, 2024
Ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα - 5η έκδοση καλλιτεχνικό

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Το ζήτημα της διδασκαλίας των εξεταζόμενων στις πανελλαδικές εξετάσεις ειδικών μαθημάτων ερεύνησε ο Συνήγορος του Πολίτη, εν όψει της διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων για το σχολικό έτος 2024-2025.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της Αρχής, το ζήτημα αυτό είναι κρίσιμο για το σύνολο των υποψηφίων που ενδιαφέρονται να εισαχθούν σε σχολές/ τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για τα οποία η εξέταση στα ειδικά μαθήματα (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά, Ιταλικά, Ελεύθερο Σχέδιο, Γραμμικό Σχέδιο, Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία, Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία, αλλά και αγωνίσματα κ.λπ.) είναι υποχρεωτική, πρωτίστως δε για εκείνες/εκείνους που δεν διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα να καταφύγουν σε υπηρεσίες εκπαιδευτικών φορέων του ιδιωτικού τομέα.

Σημειώνεται, ότι εκ συνόλου περισσότερων των 90.000 υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2024, πλέον των 20.000 εξετάστηκαν και σε ειδικό μάθημα εκ των ανωτέρω.

Λαμβάνοντας υπόψιν το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα για δωρεάν παιδεία σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, καθώς και τη σχετική νομολογία, σύμφωνα με την οποία το Σύνταγμα επιβάλλει στον νομοθέτη την οργάνωση ενός συστήματος εισαγωγής στα δημόσια ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα με αμιγώς ακαδημαϊκά κριτήρια και με τήρηση της αρχής της ισότητας, η Αρχή διατύπωσε την άποψη, ότι το κράτος υπέχει την υποχρέωση να εξασφαλίζει την ευχερή πρόσβαση των ενδιαφερόμενων υποψηφίων στη δωρεάν διδασκαλία του συνόλου των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων και στην προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές εξετάσεις με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο. Το κράτος οφείλει να εξασφαλίζει κατά τρόπο πάγιο τους απαιτούμενους για την παροχή της διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων πόρους. Προσθέτως, η ενισχυτική διδασκαλία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων πρέπει να παρέχεται σε χρόνο, ο οποίος εξασφαλίζει την κάλυψη της εξεταζόμενης στις πανελλαδικές εξετάσεις ύλης των μαθημάτων αυτών. Περαιτέρω, ειδικές επισημάνσεις έγιναν σχετικά με ειδικά μαθήματα που εξετάζονται μεν πανελλαδικά, πλην όμως δεν προσφέρονται, αλλά και σε ειδικές περιπτώσεις εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων.

Η Αρχή παρατηρεί ότι, σύμφωνα με την απάντηση της Διεύθυνσης Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, στο σύνολο της Επικράτειας κατά το σχολικό έτος 2023-2024 λειτούργησαν 27 Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης (ΣΚΑΕ), ως ακολούθως: στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής λειτούργησαν 6, ενώ στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης 2, Βορείου Αιγαίου 2, Δυτικής Ελλάδας 1, Δυτικής Μακεδονίας 1, Ηπείρου 2, Θεσσαλίας 1, Κεντρικής Μακεδονίας 4, Κρήτης 7 και Πελοποννήσου 1. Ο, δε, συνολικός αριθμός των ωφελούμενων υποψηφίων του προγράμματος ανήλθε σε μόλις 242.

Για το τρέχον σχολικό έτος, η προβλεπόμενη εγκύκλιος του Υπουργείου για την ενημέρωση υποψηφίων μαθητών/τριών αναφορικά με το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων των πανελλαδικών εξετάσεων εκδόθηκε στις 20/12/2024, ενώ η έναρξη μαθημάτων ορίστηκε μόλις για την 9η Ιανουαρίου 2025.

Η Αρχή δεν έλαβε απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε σειρά ερωτημάτων της, όπως, μεταξύ άλλων, αναφορικά με τους λόγους, στους οποίους οφείλεται η σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών για την έναρξη του προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, τον προγραμματισμό του Υπουργείου, για να μην επαναληφθεί το φαινόμενο αυτό στο μέλλον, τον τρόπο χρηματοδότησης της διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων μετά το τέλος του σχετικού προγράμματος ΕΣΠΑ, τους λόγους μη παροχής μέσω του προγράμματος ειδικών μαθημάτων, τα οποία εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, τον σχεδιασμό για συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία στην περίπτωση των πρακτικών δοκιμασιών, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή σε Σχολές αρμοδιότητάς τους (λ.χ. Στρατιωτικές Σχολές, τις Αστυνομικές Σχολές, τις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, τις Σχολές του Λιμενικού Σώματος και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού), κ.ά.

Πηγή: synigoros.gr

Το εφαρμοστέο δίκαιο ως προς τις έννομες συνέπειες των δικαστικών αποφάσεων - Μελέτες ΕΡΜΕΚ Νο 11
Η διακριτική εξουσία του δικαστηρίου στη δίκη των ασφαλιστικών μέτρων ΕΠολΔ 31