Απόφαση ΓΔΕΕ: Η πλατφόρμα Zalando συνιστά “VLOP” κατά την έννοια της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες
ΓΔΕΕ: Απορρίπτεται η προσφυγή της Zalando - Ορθά έκρινε η Επιτροπή - Η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες δεν παραβιάζει τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της ίσης μεταχείρισης και της αναλογικότητας
Επιμέλεια: Γεώργιος Π. Κανέλλος
Με τη δημοσιευθείσα στις 03.09.2025 απόφασή του, το Γενικό Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) απορρίπτει την προσφυγή της Zalando κατά του χαρακτηρισμού της ομώνυμης πλατφόρμας της ως πολύ μεγάλης επιγραμμικής πλατφόρμας.
Ιστορικό της υπόθεσης
Με αποφάσεις της 25ης Απριλίου 2023, η Επιτροπή χαρακτήρισε, μεταξύ άλλων, το ηλεκτρονικό κατάστημα Zalando, μια πλατφόρμα που πωλεί είδη μόδας και προϊόντα ομορφιάς, ως «πολύ μεγάλη επιγραμμική πλατφόρμα» (“VLOP” - “very large online platform”) κατά την έννοια της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA).
Η Επιτροπή έκρινε ότι ο μέσος μηνιαίος αριθμός ενεργών αποδεκτών της πλατφόρμας Zalando στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπερέβαινε το όριο των 45 εκατομμυρίων (ή του 10% του πληθυσμού της Ένωσης), και για την ακρίβεια υπερέβαινε τα 83 εκατομμύρια.
Ο χαρακτηρισμός ως πολύ μεγάλη επιγραμμική πλατφόρμα σημαίνει ότι τέτοια πλατφόρμα υπόκειται σε πρόσθετες υποχρεώσεις, ιδίως όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών και την καταπολέμηση της διάδοσης παράνομου περιεχομένου.
Η Zalando άσκησε προσφυγή ακυρώσεως κατά του χαρακτηρισμού της πλατφόρμας της ως πολύ μεγάλης επιγραμμικής πλατφόρμας ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου.
Απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Με την απόφασή του αυτή, το Γενικό Δικαστήριο απορρίπτει την προσφυγή της Zalando, επικυρώνοντας έτσι την απόφαση της Επιτροπής.
Σύμφωνα με το Γενικό Δικαστήριο, η πλατφόρμα Zalando αποτελεί «επιγραμμική πλατφόρμα» κατά την έννοια της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, στο μέτρο που τρίτοι πωλητές εμπορεύονται προϊόντα σε αυτήν στο πλαίσιο του προγράμματος με τίτλο «Partner Programm». Η πλατφόρμα Zalando αποθηκεύει και διαδίδει πληροφορίες που παρέχονται από αυτούς τους πωλητές, οπότε αποτελεί «επιγραμμική πλατφόρμα», δηλαδή υποκατηγορία της υπηρεσίας φιλοξενίας. Το γεγονός ότι η Zalando ελέγχει ότι οι εικόνες και οι περιγραφές που παρέχονται από αυτούς τους πωλητές συμμορφώνονται με τις εμπορικές απαιτήσεις της και ότι τις τροποποιεί ή τις συμπληρώνει, δεν αλλάζει το γεγονός ότι οι πληροφορίες αυτές προέρχονται, τουλάχιστον εν μέρει, από τρίτους πωλητές. Αντίθετα, δεν αποτελεί επιγραμμική πλατφόρμα όσον αφορά την απευθείας πώληση προϊόντων από την ίδια τη Zalando («Zalando Retail»). Η απευθείας πώληση προϊόντων από τη Zalando στο πλαίσιο της υπηρεσίας Zalando Retail δεν αποτελεί υπηρεσία φιλοξενίας, δεδομένου ότι η υπηρεσία αυτή δεν αποθηκεύει πληροφορίες παρεχόμενες από αποδέκτη της υπηρεσίας, αλλά μόνον πληροφορίες προερχόμενες από την ίδια τη Zalando.
Προκειμένου να προσδιοριστεί εάν η πλατφόρμα Zalando πρέπει να χαρακτηριστεί ως πολύ μεγάλη επιγραμμική πλατφόρμα, ήταν απαραίτητο να προσδιοριστεί ο αριθμός των ενεργών αποδεκτών της, ο οποίος περιελάμβανε, ιδίως, τον αριθμό των προσώπων που είχαν εκτεθεί σε πληροφορίες από τρίτους πωλητές στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργατών. Συμπεριλαμβανομένης της καταγραφής των ονομάτων των προϊόντων που πωλούνται από τρίτους πωλητές, των κατασκευαστών τους, των περιγραφών τους και των φωτογραφιών τους.
Δεδομένου ότι η Zalando δεν ήταν σε θέση να διακρίνει, μεταξύ των περισσότερων από 83 εκατομμυρίων ατόμων που χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα της (συμπεριλαμβανομένων της Zalando Retail και του Partner Programm), εκείνους που είχαν πράγματι εκτεθεί στις πληροφορίες που παρείχαν τρίτοι πωλητές στο πλαίσιο του Partner Programm από εκείνους που δεν είχαν εκτεθεί, η Επιτροπή μπορούσε να θεωρήσει ότι όλοι είχαν εκτεθεί σε αυτές. Για ορισμένα προϊόντα που πωλούνταν τόσο από τη Zalando όσο και από τρίτους πωλητές, η παρουσίαση των προϊόντων ήταν πάντα ομοιόμορφη και ανεξάρτητη από την ταυτότητα του εκάστοτε πωλητή. Υπήρχε μόνο μία σελίδα με λεπτομέρειες για το προϊόν που περιείχε πανομοιότυπες πληροφορίες και εικόνες, και οι καταναλωτές γνώριζαν την ταυτότητα του πωλητή μόνο αφού είχαν επιλέξει τις προδιαγραφές του εκάστοτε προϊόντος, όπως για παράδειγμα το μέγεθος των ενδυμάτων. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή μπορούσε να θεωρήσει ότι ο μέσος μηνιαίος αριθμός ενεργών αποδεκτών της πλατφόρμας Zalando ανερχόταν σε περισσότερα από 83 εκατομμύρια, και όχι μόνο σε περίπου 30 εκατομμύρια, όπως ισχυριζόταν η Zalando με βάση την ακαθάριστη αξία των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Partner Programm.
Το Γενικό Δικαστήριο απορρίπτει επίσης τους ισχυρισμούς της Zalando ότι οι κανόνες της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες σχετικά με την ταξινόμηση των πολύ μεγάλων επιγραμμικών πλατφορμών παραβιάζουν τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της ίσης μεταχείρισης και της αναλογικότητας.
Τονίζει ιδίως ότι οι αγορές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διευκόλυνση της εμπορίας επικίνδυνων ή παράνομων προϊόντων σε σημαντικό τμήμα του πληθυσμού της Ένωσης, δεδομένου ότι ο μέσος μηνιαίος αριθμός ενεργών αποδεκτών τους είναι ίσος ή μεγαλύτερος από 45 εκατομμύρια.
Γίνεται υπόμνηση ότι η προσφυγή ακυρώσεως αποσκοπεί στην ακύρωση πράξεων των οργάνων της Ένωσης που αντιβαίνουν στο δίκαιο της Ένωσης. Υπό ορισμένες προϋποθέσεις, τα κράτη μέλη, τα όργανα της Ένωσης και οι ιδιώτες μπορούν να ασκήσουν προσφυγή ακυρώσεως ενώπιον του Δικαστηρίου ή του Γενικού Δικαστηρίου. Αν η προσφυγή κριθεί βάσιμη, η πράξη ακυρώνεται. Το καθού όργανο της Ένωσης οφείλει να καλύψει το ενδεχόμενο κενό δικαίου που δημιουργεί η ακύρωση της πράξεως.
Υπενθυμίζεται ακόμα ότι κατά της αποφάσεως του Γενικού Δικαστηρίου και εντός δύο μηνών και δέκα ημερών από της κοινοποιήσεώς της μπορεί να ασκηθεί αναίρεση ενώπιον του Δικαστηρίου, περιοριζόμενη σε νομικά ζητήματα.
Το πλήρες κείμενο της απόφασης είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα CURIA