logo-print

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Τα βήματα προς μία ψηφιακή ενιαία αγορά

Τεχνητή Νοημοσύνη & ανταγωνισμός
Το δίκαιο της ψηφιακής οικονομίας

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΉΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΉΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΓΓΛΕΖΑΚΗΣ

Τη συμφωνία της ως προς τους κυριότερους τομείς δράσης αναφορικά με τη στρατηγική για την ψηφιακή ενιαία αγορά ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν, η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής, ενώ το διαδίκτυο έχει εξελιχθεί σε ένα πραγματικό χρυσωρυχείο ψηφιακών ευκαιριών.

Καθημερινά όμως στην ΕΕ, τόσο οι μεμονωμένοι πολίτες όσο και οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωποι με πολυάριθμα εμπόδια, από τον γεωγραφικό αποκλεισμό ή τις ανεπάρκειες της διασυνοριακής παράδοσης δεμάτων έως τις ασύνδετες ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Η Επιτροπή Juncker έχει καθορίσει ως πρωταρχικό στόχο της την εξάλειψη των εμποδίων αυτών και τη δημιουργία ψηφιακής ενιαίας αγοράς: με τον τρόπο αυτό, οι ελευθερίες που διέπουν την ενιαία αγορά της ΕΕ θα επεκταθούν και στον ψηφιακό τομέα, δίνοντας ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ευρώπη.

Η ολοκληρωμένη στρατηγική για την ενιαία ψηφιακή αγορά αναμένεται να παρουσιαστεί τον Μάιο, οι τρεις βασικοί τομείς, όμως, στους οποίους θα επικεντρωθεί η δράση της Επιτροπής είναι:

1. Καλύτερη πρόσβαση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων σε ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες

  • Διευκόλυνση του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως για τις ΜΜΕ, χάρη στην εναρμόνιση των κανόνων για τις συμβάσεις και τους καταναλωτές, καθώς και σε πιο αποτελεσματικές και λιγότερο δαπανηρές υπηρεσίες παράδοσης δεμάτων. Σήμερα μόλις το 15% των καταναλωτών πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, γεγονός που δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, τη στιγμή που τα έξοδα παράδοσης υπερβαίνουν την πραγματική τιμή του προϊόντος.

  • Η αντιμετώπιση του γεωγραφικού αποκλεισμού: πολύ συχνά, και χωρίς καμία δικαιολογία, πάρα πολλοί Ευρωπαίοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις διαδικτυακές υπηρεσίες άλλων κρατών μελών της ΕΕ, ή ανακατευθύνονται σε κατάστημα της περιοχής τους, όπου οι τιμές είναι διαφορετικές. Μια τέτοια δυσμενής διάκριση είναι αδιανόητη σε μια ενιαία αγορά.

  • Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ώστε να εξασφαλίζεται η σωστή ισορροπία μεταξύ των συμφερόντων των δημιουργών και των συμφερόντων των χρηστών ή των καταναλωτών.

  • Η απλούστευση του καθεστώτος ΦΠΑ αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την τόνωση των διασυνοριακών δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων, ιδίως των ΜΜΕ. Οι σχετικές με τον ΦΠΑ δαπάνες, που οφείλονται στις διαφορετικές απαιτήσεις, εκτιμώνται σε 80 δισεκατ. ευρώ.

2. Διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος για την άνθηση των ψηφιακών δικτύων και υπηρεσιών

  • Τόσο οι ψηφιακές υπηρεσίες και εφαρμογές όσο και το ψηφιακό περιεχόμενο εξαρτώνται στο σύνολό τους από συνδέσεις Ίντερνετ υψηλής ταχύτητας και ασφαλή δίκτυα: την κινητήρια δύναμη των νέων καινοτόμων ψηφιακών υπηρεσιών. Για να ενθαρρύνει τις επενδύσεις στις υποδομές, η Επιτροπή θα επανεξετάσει, επομένως, τους ισχύοντες κανόνες στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και μέσων επικοινωνίας.

  • Το ραδιοφάσμα είναι ζωτικής σημασίας για το διαδίκτυο. Είναι σημαντικό να βελτιωθεί ο συντονισμός μεταξύ των κρατών μελών. Λόγω της ελλείψεως κατάλληλου ραδιοφάσματος, η Ευρώπη έχει σημειώσει σημαντική καθυστέρηση στην καθιέρωση της τελευταίας τεχνολογίας 4G.

  • Η Επιτροπή θα μελετήσει την αυξανόμενη σημασία των διαδικτυακών διαύλων (μηχανών αναζήτησης, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ηλεκτρονικών καταστημάτων εφαρμογών, κ.λπ.), ώστε να επιτευχθεί μια ακμάζουσα οικονομία βασιζόμενη στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται με ποιο τρόπο μπορεί να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στις διαδικτυακές υπηρεσίες μέσω της μεγαλύτερης διαφάνειας, καθώς και να συμπεριληφθούν οι υπηρεσίες αυτές στη διαδικτυακή αλυσίδα αξιών, και να διευκολυνθεί η ταχεία αφαίρεση του παράνομου περιεχομένου.

  • Σήμερα, το 72% των Ευρωπαίων διαδικτυακών χρηστών έχουν επιφυλάξεις ως προς τις διαδικτυακές υπηρεσίες, επειδή φοβούνται μήπως υποχρεωθούν να αποκαλύψουν πολλά δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα στο διαδίκτυο. Η ταχεία έγκριση του κανονισμού για την προστασία των δεδομένων είναι καθοριστικής σημασίας για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης.

3. Δημιουργία ευρωπαϊκής ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας με μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό δυναμικό

  • Η βιομηχανία αποτελεί τον φέροντα οργανισμό της ευρωπαϊκής οικονομίας: ο τομέας μεταποίησης της ΕΕ αριθμεί 2 εκατομμύρια επιχειρήσεις και 33 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Η Επιτροπή σκοπεύει να βοηθήσει όλους τους βιομηχανικούς τομείς να ενσωματώσουν νέες τεχνολογίες και να διαχειριστούν τη μετάβαση προς ένα έξυπνο βιομηχανικό σύστημα («Βιομηχανία 4.0»).

  • Προδιαγραφές: η εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας των νέων τεχνολογιών είναι ουσιαστικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Οι τεχνολογίες αυτές πρέπει να αναπτυχθούν ταχύτερα.

  • Η Επιτροπή επιθυμεί επίσης να αξιοποιηθεί στο έπακρο η οικονομία των δεδομένων από τη βιομηχανία και την κοινωνία. Είναι τεράστιος ο αριθμός των δεδομένων που παράγονται ανά δευτερόλεπτο, από ανθρώπους ή από μηχανήματα, όπως αισθητήρες που συγκεντρώνουν κλιματικές πληροφορίες, δορυφορικές εικόνες, ψηφιακές φωτογραφίες και βίντεο, αρχεία συναλλαγών ή σήματα GPS. Τα μαζικά δεδομένα αποτελούν πραγματικό χρυσωρυχείο, αλλά και εγείρουν σημαντικά προβλήματα, από την ιδιοκτησία έως την προστασία των δεδομένων και τα πρότυπα.

  • Το ίδιο ισχύει και για το υπολογιστικό νέφος, του οποίου η χρήση αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς: το ποσοστό των ψηφιακών δεδομένων που είναι αποθηκευμένα στο υπολογιστικό νέφος προβλέπεται να αυξηθεί από 20% το 2013 σε 40% το 2020.

  • Οι Ευρωπαίοι θα πρέπει επίσης να μπορούν να χρησιμοποιούν πλήρως τις διαλειτουργικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες, από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση έως τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής υγείας, καθώς και να αναπτύσσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες, ώστε να αξιοποιούν τις ευκαιρίες του διαδικτύου και να αυξάνουν τις πιθανότητές τους για εύρεση εργασίας.

Πηγή: europa.eu

Δίκαιο Αναγκαστικής Εκτελέσεως ΙΙΙ/α Β έκδοση
Δίκαιο Κεφαλαιουχρικών Εταιριών Tόμος Ι

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΛΑΖΑΡΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

send