logo-print

Δημόσια διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό του ΦΠΑ στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο

Από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Το εφαρμοστέο δίκαιο ως προς τις έννομες συνέπειες των δικαστικών αποφάσεων - Μελέτες ΕΡΜΕΚ Νο 11
Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση

Στην έναρξη δημόσιας διαβούλευσης σχετικά με τον εκσυγχρονισμό του ΦΠΑ για το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο προχώρησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Πλαίσιο και στόχοι της δημόσιας διαβούλευσης:

Το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις οι οποίες επιδιώκουν να δραστηριοποιηθούν στο διασυνοριακό εμπόριο, εντός και εκτός διαδικτύου, εμπίπτουν σε πολλά διαφορετικά εθνικά συστήματα προκαλεί επιπλοκές που συνιστούν αυθεντικό φραγμό στην ανάπτυξή τους. Από την 1 Ιανουαρίου 2015, με την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων περί του «τόπου παροχής», ο ΦΠΑ για όλες τις τηλεπικοινωνιακές, ραδιοτηλεοπτικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες εισπράττεται στην έδρα του πελάτη και όχι του παρόχου.

Παράλληλα, εφαρμόστηκε το σύστημα της μικρής μονοαπευθυντικής θυρίδας (Mini One Stop Shop) με στόχο τη μείωση του κόστους και του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις. Το σύστημα αυτό πρέπει να επεκταθεί στις συναλλαγές που αφορούν υλικά αγαθά τα οποία παραγγέλλονται μέσω του διαδικτύου, τόσο εντός όσο και εκτός της ΕΕ.

Αντί να είναι υποχρεωμένες να υποβάλλουν δήλωση και να καταβάλλουν τον ΦΠΑ σε κάθε χωριστό κράτος μέλος όπου έχουν την έδρα τους οι πελάτες, οι επιχειρήσεις θα είναι σε θέση να υποβάλλουν μία μόνο δήλωση και να πληρώνουν στο δικό τους κράτος μέλος.

Επί του παρόντος, τα εμπορεύματα που παραγγέλλονται διαδικτυακά από προμηθευτές τρίτων χωρών μπορούν σε ορισμένα κράτη μέλη να υπαχθούν στο ευεργετικό καθεστώς της απαλλαγής από τον φόρο εισαγωγής που ισχύει για μικρές αποστολές (κάτω από το ανώτατο όριο των 10-22 ευρώ), οι οποίες απαλλάσσονται από την καταβολή ΦΠΑ εφόσον απευθύνονται σε ιδιώτες πελάτες εντός ΕΕ. Το γεγονός αυτό τους παρέχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των προμηθευτών της ΕΕ και έχουν ήδη επισημανθεί, σε διάφορα κράτη μέλη, στρεβλώσεις της αγοράς.

Παρόλο που έχουν αναγνωριστεί τα οφέλη για τις επιχειρήσεις από τη μη υποχρέωση καταχώρισης όταν δεν σημειώνεται υπέρβαση των ανώτατων ορίων πωλήσεων εξ αποστάσεως (35.000 ευρώ ή 100.000 ευρώ σύμφωνα με ό,τι καθορίζει το κράτος μέλος προορισμού) για ενδοενωσιακές παραδόσεις αγαθών από επιχειρήσεις προς καταναλωτές (Business to Consumer ή αλλιώς B2C), έχει σημασία ότι τα εν λόγω όρια μπορούν να προκαλέσουν αβεβαιότητες για τις επιχειρήσεις και μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα συμμόρφωσης για τις φορολογικές αρχές των κρατών μελών. Οι εν λόγω εξαιρέσεις για τις εισαγωγές και τις ενδοενωσιακές πωλήσεις εξ αποστάσεως μπορεί να μην είναι πλέον απαραίτητες, αν ο ΦΠΑ εισπράττεται μέσω ενός ενιαίου και απλουστευμένου μηχανισμού ηλεκτρονικής καταχώρισης και πληρωμής.

Με το ευρύτερο αυτό ζήτημα ασχολήθηκε η ομάδα εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη φορολόγηση στην ψηφιακή οικονομία, η οποία γνωμοδότησε σχετικά τον Μάιο του 2014 και υπέβαλε μια σειρά από συστάσεις όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό του ΦΠΑ για το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο.

Αφού εξέτασε προσεκτικά τα ζητήματα αυτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε στην ανακοίνωση με τίτλο «Μια στρατηγική για την ψηφιακή ενιαία αγορά της Ευρώπης» (COM (2015) 192 τελικό) ότι θα υποβάλει νομοθετικές προτάσεις το 2016 για τη μείωση του διοικητικού φόρτου που συνεπάγονται για τις επιχειρήσεις τα διαφορετικά καθεστώτα ΦΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προετοίμασε μια αρχική εκτίμηση επιπτώσεων, η οποία περιλαμβάνει λεπτομερέστερες πληροφορίες σχετικά με την πρωτοβουλία, μεταξύ άλλων και τις επιλογές που θα εξεταστούν κατά την εκτίμηση επιπτώσεων.  Ως μέρος των προπαρασκευαστικών εργασιών για τις προτάσεις αυτές, πρόκειται να διενεργήσει εκ των υστέρων αξιολόγηση της εφαρμογής των αλλαγών του 2015 στους κανόνες σχετικά με τον τόπο παροχής και το συνοδευτικό μέτρο απλούστευσης, το σύστημα της μικρής μονοαπευθυντικής θυρίδας.

Ποιοι πρέπει να συμμετάσχουν σε αυτή τη δημόσια διαβούλευση;

Η ανοικτή δημόσια διαβούλευση σκοπό έχει να συγκεντρώσει τις απόψεις των επιχειρήσεων, των πολιτών και των αντιπροσωπευτικών οργανώσεών τους σχετικά με:

1.Τους ισχύοντες κανόνες ΦΠΑ για τις διασυνοριακές προμήθειες αγαθών και υπηρεσιών από επιχειρήσεις προς καταναλωτές.

2.Την εφαρμογή των αλλαγών του 2015 όσον αφορά τους κανόνες ΦΠΑ περί του τόπου παροχής και τη μικρή μονοαπευθυντική θυρίδα.

3.Τη δέσμευση που ανέλαβε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ανακοίνωση «Μια στρατηγική για την ψηφιακή ενιαία αγορά της Ευρώπης» για:

  • Επέκταση της ισχύουσας ενιαίας ηλεκτρονικής καταχώρισης (δηλαδή της μικρής μονοαπευθυντικής θυρίδας) και του μηχανισμού πληρωμών στις ενδοενωσιακές διαδικτυακές πωλήσεις υλικών αγαθών και στις αντίστοιχες πωλήσεις τρίτων χωρών.
  • Θέσπιση ενός κοινού σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση μέτρου απλούστευσης (δηλαδή ενός ανώτατου ορίου ΦΠΑ) για να διευκολυνθούν οι νεοσυσταθείσες μικρές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου,
  • Δυνατότητα διενέργειας ελέγχων στη χώρα προέλευσης, περιλαμβανομένου ενός ενιαίου ελέγχου των διασυνοριακών επιχειρήσεων για τους σκοπούς του ΦΠΑ και
  • Άρση της απαλλαγής από τον ΦΠΑ για την εισαγωγή μικρών φορτίων από προμηθευτές εγκατεστημένους σε τρίτες χώρες (δηλ. μη κράτη μέλη της ΕΕ).

Στη διαβούλευση μπορείτε να συμμετέχετε εδώ.

Το δίκαιο ακινήτων στην ολομέλεια του Αρείου Πάγου-Σειρά Συλλογές Νομολογίας ΕπΑΚ Νο 1

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Δίκαιο εμπορικών δικαιοπραξιών/Αξιόγραφα-Ασφαλιστικό

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΠΕΧΛΙΒΑΝΗΣ

ΕΦΗ ΤΖΙΒΑ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΑΞΙΟΓΡΑΦΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

send