logo-print

«Ναι» σε κάμερες εντός συρμών του Μετρό από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων

05/12/2015

29/01/2018

Διαδίκτυο & τεχνητή νοημοσύνη στο ελληνικό δίκαιο

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΕΚΟΣ

ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ

Δίκαιο πληροφορικής - E έκδοση

Δεκτό κατά πλειοψηφία έκανε το αίτημα «Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε.» η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, σχετικά με την εγκατάσταση και λειτουργία καµερών στο εσωτερικό των 17 συρµών 3ης γενιάς του µετρό της Αθήνας που κινούνται στις γραµµές 2 (Ανθούπολη – Ελληνικό) και 3 (Αγία Μαρίνα - Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο).

Με την απόφαση 104/2015, η ΑΠΔΠΧ έκρινε, συγκεκριμένα, ότι παρόλο που ένα σύστηµα βιντεοεπιτήρησης, στο οποίο δεν πραγµατοποιείται συνεχής παρακολούθηση των εικόνων των καµερών σε πραγµατικό χρόνο, δεν είναι πλήρως αποτελεσµατικό στην σε πραγµατικό χρόνο καταστολή και αντιµετώπιση τυχόν περιστατικών ασφαλείας, η εγκατάσταση και λειτουργία συστήµατος βιντεοεπιτήρησης στο εσωτερικό των συρµών, µε τα χαρακτηριστικά και τις προδιαγραφές που έχει προτείνει η ΣΤΑΣΥ και περιγράφονται ανωτέρω, συνιστά αναλογικό µέτρο για τον επιδιωκόµενο σκοπό επεξεργασίας, εν όψει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του µεταφορικού µέσου του µετρό (υπόγειες εγκαταστάσεις, πληθώρα εγκαταστάσεων και αποµακρυσµένων σηµείων, συνωστισµός) και της δυσχέρειας αποτελεσµατικής εφαρµογής άλλων ηπιότερων µέσων.

Προς υπεράσπιση των ισχυρισμών της, η ΣΤΑΣΥ προσκόμισε τη μελέτη του Κέντρου Μελετών Ασφαλείας (ΚΕΜΕΑ), σύμφωνα με την οποία τα συστήµατα εικονοληψίας:

  • παρέχουν προστασία στον οδηγό του συρµού, καθώς και στο περιπολούν προσωπικό ασφαλείας που κινείται στους συρµούς
  • παρέχουν δυνατότητα παρακολούθησης και περαιτέρω εξακρίβωσης απειλών που βρίσκονται στο συρµό
  • λειτουργούν αποτρεπτικά στις σκόπιµες εγκληµατικές ή παραβατικές ενέργειες
  • συµβάλλουν στην αύξηση του αισθήµατος ασφάλειας των επιβατών, αφού λειτουργούν ως µηχανισµός αυτοελέγχου σε σηµαντικό αριθµό επίδοξων για εγκληµατική ή αντικοινωνική δραστηριότητα.

Σταθμίζοντας την ανάγκη προστασίας της ασφάλειας από τη μία και της ιδιωτικής ζωής των επιβατών, η Αρχή έκρινε πως παρόλο που, λόγω της µαζικότητας που χαρακτηρίζει το µέσο µεταφοράς αυτό και της δηµοτικότητάς του, ο αριθµός των υποκειµένων που θα επηρεάζονται σε καθηµερινή βάση είναι µεγάλος, το µέγεθος της επίπτωσης στην ιδιωτική ζωή τους είναι σχετικά περιορισµένο. Και αυτό λόγω του γεγονότος ότι πρόκειται για µέσο που προορίζεται για χρήση από ευρύ κοινό, του συνωστισµού που συνήθως παρατηρείται εντός των συρµών, και της µικρής διάρκειας παραµονής στο µέσο αυτό.

Προϋποθέσεις λειτουργίας

Η Αρχή όρισε, με την απόφασή της, τις ελάχιστες προϋποθέσεις λειτουργίας του συστήµατος, τις οποίες εξάλλου η ΣΤΑΣΥ έχει δεσµευθεί ότι θα τηρεί:

  • Ο χρόνος τήρησης των καταγεγραµµένων δεδοµένων δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 48 ώρες. Κατά τα λοιπά, ισχύουν τα οριζόµενα στο άρθρο 8 της υπ’ αριθµ. 1/2011 Οδηγίας της Αρχής.
  • Μέτρα φυσικής και λογικής προστασίας του καταγεγραµµένου υλικού θα πρέπει να ληφθούν ώστε η πρόσβαση στο καταγεγραµµένο υλικό να γίνεται µόνο από εξουσιοδοτηµένα άτοµα. Πιο συγκεκριµένα, θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα εξαγωγής τµήµατος των δεδοµένων µόνο από εξουσιοδοτηµένο προσωπικό µέσω του ειδικού σταθµού εργασίας που θα εγκατασταθεί στο γραφείο του Προϊσταµένου Ασφαλείας της ΣΤΑΣΥ. Η αφαίρεση του αποσπώµενου αποθηκευτικού µέσου θα µπορεί να γίνει µόνο µε τη χρήση µηχανικού κλειδιού. Κάθε πρόσβαση και εξαγωγή υλικού από τον ειδικό σταθµό εργασίας θα καταγράφεται. Η διαβίβαση δεδοµένων σε τρίτους θα πρέπει να γίνεται σύµφωνα µε τα οριζόµενα στο άρθρο 9 της υπ’ αριθµ. 1/2011 Οδηγίας.
  • Θα πρέπει να συνταχθεί και να εφαρµοστεί εσωτερικός κώδικας δεοντολογίας και σχετικό κανονιστικό πλαίσιο για την επεξεργασία των δεδοµένων του συστήµατος, που να προβλέπει µε σαφήνεια τις διαδικασίες, µεταξύ άλλων, για την εξαγωγή του καταγεγραµµένου υλικού. Θα πρέπει να προβλέπεται επίσης τακτικός έλεγχος της εφαρµογής του κώδικα αυτού και των σχετικών διαδικασιών.
  • Θα πρέπει να πραγµατοποιείται µόνο επεξεργασία εικόνας και όχι ήχου από το σύστηµα βιντεοεπιτήρησης.
  • Ο υπεύθυνος επεξεργασίας θα πρέπει να συµµορφώνεται µε την υποχρέωση ενηµέρωσης και της ικανοποίησης του δικαιώµατος πρόσβασης, κατά τα οριζόµενα στο άρθρο 12 και 13 της υπ’ αριθµ. 1/2011 Οδηγίας της Αρχής. Πιο συγκεκριµένα, θα πρέπει να ικανοποιείται το δικαίωµα ενηµέρωσης των υποκειµένων, εν προκειµένω των επιβατών, µέσω της ανάρτησης ενηµερωτικών πινακίδων, ενώ το δικαίωµα πρόσβασης των υποκειµένων µπορεί ασκηθεί ανά πάσα στιγµή (επτά ηµέρες την εβδοµάδα, συµπεριλαµβανοµένων και των αργιών), εφόσον όµως το υποκείµενο των δεδοµένων δίνει επαρκή στοιχεία για τον εντοπισµό των δεδοµένων που το αφορούν.

Να σημειωθεί πως τα 3 μέλη της Αρχής που μειοψήφισαν, διατύπωσαν την άποψη ότι δεν έχει επαρκώς τεκµηριωθεί ότι το υπό εξέταση σύστηµα θα επιτύχει αποτελεσµατικά τον επιδιωκόµενο σκοπό, επισημαίνοντας ότι θα ήτα, σε κάθε περίπτωση, προτιµητέα η πιλοτική λειτουργία του συστήµατος βιντεοεπιτήρησης αυτού για ένα ορισµένο χρονικό διάστηµα.

Ολόκληρη την απόφαση μπορείτε να βρείτε εδώ.

Οι υποχρεώσεις διατροφής στο ιδιωτικό διεθνές δίκαιο

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΥΡΤΗΣ

ΔΗΜΟΣΙΟ & ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ - ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Η ευθύνη του εκχωρητή απαίτησης κατά τα άρθρα 467-468 ΑΚ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΓΕΩΡΓΑΚΗ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

send