logo-print

Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου για την εγγύηση καταθέσεων που κατατέθηκε στη Βουλή

Ποιες καταθέσεις εξαιρούνται από την προστασία του Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων

20/02/2016

29/01/2018

Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση
Δικαιοδοσία και Εκτέλεση επί διασυνοριακών ευρπωαϊκών οικογενειακών διαφορών

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Κατατέθηκε στις 18 Φεβρουαρίου στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τα Συστήματα Εγγύησης Καταθέσεων (ΣΕΚ), το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (TEKE) και άλλες διατάξεις.

Με το σχέδιο νόμου ενσωματώνεται στη ελληνική νομοθεσία η Οδηγία 2014/49/ΕΕ περί των συστημάτων εγγύησης καταθέσεων και αντικαθίστανται και καταργούνται οι αντίστοιχες διατάξεις του ν. 3746/2009 για το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ).

Σύμφωνα με την νέα Οδηγία 2014/49/ΕΕ, η αρχική Οδηγία 94/19/ΕΚ, η οποία βασίστηκε στην αρχή της ελάχιστης εναρμόνισης, καταργείται από τις 4 Ιουλίου 2015.

Όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του νόμου, η παρούσα κατάσταση με το διαφορετικό επίπεδο κάλυψης των καταθέσεων, ενδέχεται να οδηγεί τους καταθέτες να επιλέγουν την υψηλότερη προστασία των καταθέσεων και όχι το καταθετικό προϊόν που τους αρμόζει περισσότερο και γενικώς να προκαλεί στρεβλώσεις του ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά.

Για την προστασία των καταναλωτών η κάλυψη που ορίζει η Οδηγία προστατεύει το μεγαλύτερο μέρος των καταθετών, καθορίζοντας εναρμονισμένο επίπεδο κάλυψης σε 100.000 ευρώ, ενώ η αρχή του εναρμονισμένου ύψους ανά καταθέτη και όχι ανά κατάθεση διατηρείται.

Με βάση την αρχή του εναρμονισμένου ύψους ανά καταθέτη που υιοθετεί η Οδηγία 2014/49/ΕΕ, στο νομοσχέδιο λαμβάνονται υπόψη και οι καταθέσεις καταθετών που είτε δεν αναφέρονται ως δικαιούχοι του λογαριασμού είτε δεν είναι οι μόνοι δικαιούχοι του λογαριασμού.

Ωστόσο, ορισμένοι καταθέτες, όπως δημόσιες αρχές ή άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, δεν είναι επιλέξιμοι μια προστασία των καταθέσεών τους, διότι διαθέτουν πολύ ευκολότερη πρόσβαση σε πληροφόρηση και πιστώσεις από ό,τι οι πολίτες, ενώ ο περιορισμένος αριθμός των εξαιρέσεων αυτών, σε σύγκριση με τους λοιπούς καταθέτες, ελαχιστοποιεί τις επιπτώσεις στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, σε περίπτωση περιέλευσης πιστωτικού ιδρύματος σε αδυναμία.

Μεταξύ άλλων, της προστασίας και της εγγύησης του ΤΕΚΕ εξαιρούνται:
- Οι καταθέσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων για ίδιο λογαριασμό.
- Τα ίδια κεφάλαια των πιστωτικών ιδρυμάτων.
- Οι καταθέσεις από συναλλαγές για τις οποίες έχει εκδοθεί τελεσίδικη ποινική καταδικαστική απόφαση για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
- Οι καταθέσεις των δημοσίων αρχών.
- Οι καταθέσεις των χρηματοδοτικών ιδρυμάτων.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, κάποια από τα βασικότερα σημεία του είναι τα εξής:

- Μείωση της προθεσμίας καταβολής αποζημίωσης, κατάργηση ορισμένων κατηγοριών εξαιρούμενων καταθέσεων και εισαγωγή νέων, μέριμνα ώστε καταθέσεις που απορρέουν από ορισμένες συναλλαγές ή εξυπηρετούν ορισμένους κοινωνικούς ή άλλους σκοπούς να προστατεύονται άνω του ορίου των 100.000 ευρώ για δεδομένο χρονικό διάστημα και ρητή αναγνώριση της δυνατότητας των καταθετών να ασκήσουν αγωγή κατά του ΤΕΚΕ προς εξασφάλιση των δικαιωμάτων τους προς αποζημίωση.

- Ενίσχυση της πληροφόρησης των καταθετών. Όπως μάλιστα αναφέρεται χαρακτηριστικά, για την αποφυγή αθέμιτου ανταγωνισμού, η πληροφόρηση είναι ταυτόσημη για όλους τους καταθέτες.

- Ορίζεται συγκεκριμένο επίπεδο στόχος για τα κεφάλαια που πρέπει να διαθέτει το ΤΕΚΕ και προς το σκοπό αυτό εισπράττονται ετησίως τακτικές εισφορές.

- Προβλέπονται κατάλληλες ρυθμίσεις επιπρόσθετης χρηματοδότησης, όπως έκτακτες εισφορές και δανεισμός, προκειμένου το ΤΕΚΕ να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται πλήρως στις υποχρεώσεις του,

- Στα διαθέσιμα χρηματοδοτικά μέσα του ΤΕΚΕ δύνανται να περιλαμβάνονται δεσμεύσεις προς πληρωμή (payment commitments), η δε επένδυση των διαθεσίμων θα πρέπει γίνεται κατά τρόπο που να διασφαλίζει χαμηλό κίνδυνο, ρευστοποίηση εντός σύντομου χρονικού διαστήματος και επαρκή διαφοροποίηση.

- Η διενέργεια ασκήσεων προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων (stress tests), ο αποκλεισμός από το ΤΕΚΕ πιστωτικού ιδρύματος που δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του και η εισαγωγή αρχών διακυβέρνησης.

Στο παρόν νομοσχέδιο μεταφέρθηκαν και οι διατάξεις του ν. 3746/2009 που αφορούν το Σκέλος Κάλυψης Επενδύσεων (ΣΚΕ), οι οποίες προσαρμόστηκαν ελάχιστα προκειμένου να ανταποκρίνονται στην νέα διάρθρωση και δομή του παρόντος.

Ολόκληρο το σχέδιο νόμου, όπως κατατέθηκε στη Βουλή, μπορείτε να δείτε εδώ.

Διοικητική Δικονομία - Συλλογή Διατάξεων

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΤΑΚΤΙΚΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ

Αναπροσαρμογή επιχειρηματικών πιστωτικών συμβάσεων λόγω της οικονομικής κρίσης - Συμβολές Αστικού Νο 6

ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΑΝΔΡΙΑΝΑΤΟΥ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ