logo-print

Αρμοδιότητα εξέτασης αιτημάτων διεθνούς προστασίας: Τι ίσχυε και τι αλλάζει με το Ν. 4375/2016

Συνολική αναδιάρθρωση του πλαισίου εξέτασης αιτημάτων διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα

22/04/2016

16/11/2017

Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση
Η επένδυση σε τίτλους ή τραπεζική κατάθεση με σκοπό την απόκτηση άδειας διαμονής στην Ελλάδα (Golden Visa)

ΣΠΗΛΙΟΣ ΜΟΥΖΟΥΛΑΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Βάσει της προϊσχύουσας νομοθεσίας (προ του 2013), η εξέταση των αιτημάτων διεθνούς προστασίας γινόταν σε πρώτο βαθμό από την ελληνική Αστυνομία, πρακτική η οποία βρισκόταν σε πλήρη αντίθεση με τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα, ενώ κατά των απορριπτικών αποφάσεων αιτημάτων διεθνούς προστασίας προβλεπόταν προσφυγή ενώπιον Επιτροπής Προσφυγών, που λειτουργούσε στα πλαίσια του Υπουργείου Εσωτερικών.

Με το ΠΔ 114/2010 ρυθμίσθηκε η μεταβατική διαδικασία ασύλου στην Ελλάδα: η εξέταση των αιτημάτων διεθνούς προστασίας σε πρώτο βαθμό παρέμεινε στην αρμοδιότητα της ελληνικής Αστυνομίας, υπό μορφή αποκεντρωμένων αστυνομικών διευθύνσεων της χώρας, ενώ παράλληλα άνοιξε το δρόμο για την επανασύσταση και τη βελτίωση της λειτουργίας των Επιτροπών Προσφυγών, ως ανεξάρτητων διοικητικών οργάνων.

Τον Ιανουάριο του 2011, υιοθετήθηκε ο Ν. 3907/2011, για την αναμόρφωση του συστήματος ασύλου στην Ελλάδα, ο οποίος προέβλεπε τη δημιουργία αυτοτελούς Υπηρεσίας Ασύλου, η οποία περιλαμβάνει την Κεντρική Υπηρεσία Ασύλου και τα Περιφερειακά Γραφεία Ασύλου, ενώ προβλέπεται η σύσταση νέας Αρχής Προσφυγών.

Η λειτουργία της Υπηρεσίας Ασύλου ξεκίνησε με καθυστέρηση δύο ετών, στις 7 Ιουνίου 2013. Ορισμένες διατάξεις του ΠΔ 114/2010 παρέμειναν σε ισχύ και μετά την ψήφιση του Ν. 3907/2011.

Ιδίως παρέμειναν σε ισχύ οι διατάξεις οι οποίες ρυθμίζουν τα θέματα σχετικά με τη διαδικασία προσφυγής ενώπιον των Επιτροπών Προσφυγών, καθώς στην αρμοδιότητά τους εμπίπτει η εξέταση προσφυγών κατά αιτημάτων που υπεβλήθησαν έως την 7/6/2013, οπότε και άρχισε η υποβολή των αιτημάτων ασύλου ενώπιον της νέας Υπηρεσίας Ασύλου.

Ο Νόμος 4375/2016

Με τον πλέον πρόσφατο Ν. 4375/2016, επιχειρείται μια συνολική αναδιάρθρωση του πλαισίου εξέτασης αιτημάτων διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα, στη γραμμή του Ν. 3907/2011.

Σημαντική είναι, μεταξύ άλλων, η πρόβλεψη για τη διακοπή εξέτασης των αιτημάτων ασύλου που υπεβλήθησαν πριν την 2/4/2011 με τη χορήγηση άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους διάρκειας δύο ετών (άρθρο 22 Νόμου 4375/2016), ενώ με αίτηση του ενδιαφερόμενου η διαδικασία μπορεί να συνεχιστεί ενώπιον των Επιτροπών Προσφυγών.

Κατά τα άλλα ο νόμος ρυθμίζει θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών υποδοχής, καταγραφής και εξέτασης των αιτημάτων ασύλου, ενώ θα πρέπει να διαβάζεται υπό το φως της πρόσφατης συμφωνίας μεταξύ ΕΕ- Τουρκίας για τη διαχείριση και διευθέτηση του προσφυγικού ζητήματος.

Με πληροφορίες από unhcr.gr

Επιμέλεια: Αναστασία Τριτάκη, Δικηγόρος Αθηνών

Φορολογικός Πολυκώδικας - Σεπτέμβριος 2022

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΡΜΠΑΣ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

 

Η ελαττωματική καταγγελία και οι συνέπειές της

ΚΩΣΤΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ