logo-print

Ηλεκτρονική επίλυση διαφορών: Τα δικαιώματα των καταναλωτών και οι υποχρεώσεις των εμπόρων

Ποια η διαδικασία για την επίλυση διαφορών μέσω της νέας online πλατφόρμας της ΕΕ και ποιες οι υποχρεώσεις των e-shops

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε επίσημα την έναρξη λειτουργίας της ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ηλεκτρονική επίλυση καταναλωτικών διαφορών.

Η πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών (Online Dispute Resolution) επιτρέπει τόσο σε Ευρωπαίους καταναλωτές όσο και σε εμπόρους (όπου βέβαια αυτό προβλέπεται) που εδρεύουν στα κράτη-μέλη στην Ε.Ε. να επιλύουν ηλεκτρονικά τις διαφορές που ανακύπτουν από συμβάσεις πώλησης ή παροχής υπηρεσιών που συνάπτονται μέσω διαδικτύου.

Η πλατφόρμα, η οποία είναι διαθέσιμη και στην ελληνική γλώσσα, δίνει στους καταναλωτές τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής καταγγελίας, είτε πρόκειται για εγχώριες είτε για διασυνοριακές συναλλαγές.

Στη συνέχεια, ο καταναλωτής καλείται να καταλήξει με τον καταγγελλόμενο προμηθευτή στο ποιος από τους αναγνωρισμένους φορείς επίλυσης διαφορών επιθυμούν να αναλάβει την εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς.

Στην Ελλάδα, αναγνωρισμένοι φορείς επίλυσης διαφορών είναι ο Συνήγορος του Καταναλωτή και ο Μεσολαβητής Τραπεζικών – Επενδυτικών υπηρεσιών.

Ο φορεάς αναλαμβάνει τη διεκπεραίωση των καταγγελιών και τη φιλική επίλυση της διαφοράς εντός 90 ημερών από την παραλαβή του πλήρους φακέλου.

Προσοχή!

Οι προμηθευτές που συνάπτουν συμβάσεις ηλεκτρονικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών οφείλουν να παρέχουν μέσα από τις ιστοσελίδες τους ενεργό σύνδεσμο (hyperlink) προς την πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών με ευπρόσιτο τρόπο για τους καταναλωτές, όπως και τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου.

Παράλληλα, υποχρεούνται να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με τη νέα δυνατότητα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών.

Η διαδικασία ηλεκτρονικής επίλυσης μίας διαφοράς στην Ελλάδα γίνεται χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση.

Ως εθνικό σημείο επαφής της Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών έχει οριστεί το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, (άρθρο 5β της υπ' αριθ. 70330οικ./2015 Κ.Υ.Α.).

Δεδομένου ότι πρόκειται για μία νέα πλατφόρμα για οποιαδήποτε απορία, καταναλωτές και έμποροι μπορούν να απευθύνονται στο σημείο επαφής Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών:

Τηλ.: 210-6460284 - Fax: 210-6460784 - E-mail: info@eccgreece.gr

Σχετική νομοθεσία

Κανονισμός για την ηλεκτρονική επίλυση καταναλωτικών διαφορών

Οδηγία για την εναλλακτική επίλυση διαφορών

Κοινή Υπουργική Απόφαση 70330οικ./9.7.2015 για τη συμμόρφωση με τα ανωτέρω νομοθετήματα

Χρήσιμες πληροφορίες για τη νέα πλατφόρμα ΗΕΔ μπορείτε να βρείτε εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Ηλεκτρονική Επίλυση Διαφορών στην Ευρώπη μπορείτε να βρείτε εδώ.

Βασίλης Καρκατζούνης

Δικηγόρος Αθηνών με ειδίκευση σε ζητήματα Δικαίου Διαδικτύου και Νέων Τεχνολογιών.

Έχει συνεργαστεί με ευρύτατο φάσμα επιχειρήσεων που παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα online, παρέχοντας ολοκληρωμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες, σε τομείς...

Νομολογία - Θεωρία και πρακτικά ζητήματα εργατικού δικαίου

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΛΕΒΕΝΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Βασικά Στοιχεία Εμπορικού Δικαίου

ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΔΙΚΑΙΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ - ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ