logo-print

Αυτόματα πλοία: Οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία

Τα κεντρικά ζητήματα της λειτουργίας των πλοίων χωρίς πλήρωμα

Βασική Νομοθεσία Ναυτικού Δικαίου

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΠΕΧΛΙΒΑΝΗΣ - ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΕΚΑΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Βασική Νομοθεσία Ναυτικού Δικαίου

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΠΕΧΛΙΒΑΝΗΣ - ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΕΚΑΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Της Ειρήνης Λέντη, Δικηγόρου, Υποψήφιας Δρ. Ναυτικού Δικαίου Νομικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α.

Οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων δεκαετιών στη βιομηχανία και την πληροφορική έχουν οδηγήσει σε μία καινοτόμο πρόταση για τη ναυτιλία: τα αυτόματα πλοία.

Παρότι η κατασκευή και η χρήση τους βρίσκεται ακόμα σε πιλοτικό στάδιο (λ.χ. Yara Birkeland), η ναυτιλιακή κοινότητα προετοιμάζεται ήδη για την εμπορική εκμετάλλευσή τους τα επόμενα χρόνια.

Το γεγονός αυτό έχει κινητοποιήσει τους θεσμικούς φορείς (Ε.Ε., ΙΜΟ) και τα ενδιαφερόμενα μέρη (πλοιοκτήτες, πλοιάρχους-ναυτικούς, αλληλασφαλιστικούς οργανισμούς κ.α) προς διερεύνηση και επίλυση των ζητημάτων που θα ανακύψουν από τη λειτουργία τους.

Τα κεντρικά ζητήματα της λειτουργίας των πλοίων χωρίς πλήρωμα είναι τα ακόλουθα:

-Δεν έχει ακόμη αποσαφηνισθεί ο βαθμός αυτονομίας που θα αποκτήσουν στο μέλλον τα αυτόματα πλοία, δηλαδή αν θα πρόκειται για πλοία τα οποία θα πλοηγούνται από απομακρυσμένα κέντρα ελέγχου ή εντελώς αυτόνομα βάσει λογισμικού.

- Τα νομικά και κοινωνικά ζητήματα της απουσίας πλοιάρχου και πληρώματος επί του πλοίου, από την εφαρμογή των διεθνών συμβάσεων ναυτικού δικαίου για τη ναυσιπλοΐα και την ασφάλεια έως την εργασιακή αντιμετώπιση των απασχολούμενων σε αυτά και ο αντίκτυπος της απώλειας θέσεων εργασίας με τη δημιουργία νέων και πιο εξειδικευμένων μορφών απασχόλησης στο πλοίο.

- Η ασφαλισιμότητα της νέας κατηγορίας πλοίων από τους αλληλασφαλιστικούς οργανισμούς (P&I Clubs) και η επίδραση του κόστους της στην κατασκευή νεότευκτων.

-Η λειτουργία των ναυλοσυμφώνων και οι εμπορικές συμφωνίες στο πλαίσιο αυτών, ο κίνδυνος πειρατείας και η απειλή κυβερνοεπιθέσεων.

Όλα τα ανωτέρω ζητήματα καθώς οι παράμετροι αυτών βρίσκονται σε επίπεδο διαβούλευσης στο πλαίσιο της Ε.Ε. και του ΙΜΟ, ενώ οι προοπτικές δείχνουν ότι το θέμα θα απασχολήσει έντονα τη ναυτιλία στο μέλλον, δημιουργώντας πιθανές ευκαιρίες επένδυσης για τους Έλληνες πλοιοκτήτες στη νέα αγορά πλοίων που θα δημιουργηθεί.

Δείτε αναλυτικά το άρθρο στο νέο τεύχος του περιοδικού "Επισκόπηση Οικονομικού Δικαίου"

Πολυκώδικας - Απρίλιος 2023

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Δίκαιο Κεφαλαιουχρικών Εταιριών Tόμος Ι

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΛΑΖΑΡΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

send