logo-print

Crowdfunding: Έτοιμο το νέο νομοθετικό πλαίσιο της ΕΕ για τις πλατφόρμες πληθοχρηματοδότησης

Ο νέος κανονισμός στοχεύει στην ευρύτερη ρύθμιση της λειτουργίας των παρόχων και την προστασία των επενδυτών

08/11/2018

09/11/2018

Το εφαρμοστέο δίκαιο ως προς τις έννομες συνέπειες των δικαστικών αποφάσεων - Μελέτες ΕΡΜΕΚ Νο 11
Το εφαρμοστέο δίκαιο ως προς τις έννομες συνέπειες των δικαστικών αποφάσεων - Μελέτες ΕΡΜΕΚ Νο 11

Επιμέλεια: Γεώργιος Π. Κανέλλος

  • Το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού διευρύνεται και περιλαμβάνει προσφορές πληθοχρηματοδότησης (crowdfunding) που αγγίζουν μέχρι και τα 8.000.000 ευρώ
  • Αυστηροί κανόνες για την προστασία των επενδυτών
  • Οι εθνικές αρχές υπεύθυνες για την αδειοδότηση και την εποπτεία

Η Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) ψήφισε την Δευτέρα, 5-11-2018, επί της θέσης της ως προς τους κοινούς κανόνες για τη δημιουργία και τη λειτουργία ευρωπαϊκών παρόχων υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης στον επιχειρηματικό τομέα.

Το υιοθετημένο κείμενο στοχεύει στην ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης εντός της εσωτερικής αγοράς και στην ενίσχυση της διασυνοριακής χρηματοδότησης επιχειρήσεων στην ΕΕ, παρέχοντας ένα ενιαίο πλαίσιο κανόνων στην παροχή υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης.

Η πληθοχρηματοδότηση συνιστά όλο και περισσότερο μία εναλλακτική μορφή χρηματοδότησης για τις νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups), καθώς και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) σε ένα αρχικό στάδιο εταιρικής ανάπτυξης.

Ένας πάροχος υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης λειτουργεί μία ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία είναι δημοσίως προσβάσιμη προκειμένου να διευκολύνεται το συνταίριασμα υποψηφίων επενδυτών ή δανειστών με τις επιχειρήσεις που αναζητούν χρηματοδότηση.

Ευρύτερο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού

Τα μέλη της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων του ΕΚ συμφώνησαν να διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού, αυξάνοντας το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο για κάθε προσφορά πληθοχρηματοδότησης στα 8.000.000 ευρώ (από το 1.000.000 ευρώ που είχε προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή), το οποίο θα υπολογίζεται σε μία δωδεκάμηνη περίοδο.

Προστασία των επενδυτών: καθαρή πληροφόρηση και διαφάνεια

Οι πάροχοι υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης θα πρέπει να παρέχουν στους πελάτες τους σαφείς και κατανοητές πληροφορίες ως προς τους οικονομικούς κινδύνους και τις χρεώσεις που σχετίζονται με την επένδυσή τους,  συμπεριλαμβανομένων των κινδύνων αφερεγγυότητας, και να προβάλλουν τα κριτήρια επιλογής. Πρόσθετα, οι ευρωβουλευτές προτείνουν οι πάροχοι υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης να δημοσιεύουν κάθε χρόνο το ιστορικό πιστοληπτικής αξιολόγησης των προσφερόμενων στις πλατφόρμες τους έργων.    

Θα πρέπει επίσης να παρέχεται στους υποψήφιους επενδυτές ένα έγγραφο βασικών επενδυτικών πληροφοριών το οποίο θα συντάσσει ο κύριος του έργου για κάθε προσφορά πληθοχρηματοδότησης.

Σύγκρουση συμφερόντων και καταγγελίες

Η δυνατότητα των παρόχων υπηρεσιών πληθοχρηματόδησης να συμμετέχουν οικονομικά σε οποιαδήποτε προσφορά στις πλατφόρμες τους παραμένει περιορισμένη και προϋποθέτει την προηγούμενη και έγκαιρη διάθεση από τους ίδιους της συγκεκριμένης πληροφορίας προς τους πελάτες.

Οι πλατφόρμες πληθοχρηματοδότησης θα πρέπει να διασφαλίζουν στους πελάτες τους το δικαίωμα να υποβάλλουν καταγγελία εις βάρος τους δωρεάν. Προς αυτό το σκοπό, θα πρέπει να τους παρέχουν έναν συγκεκριμένο μορφότυπο και ένα μητρώο με όλες τις υποβληθείσες καταγγελίες και με τα μέτρα που λήφθηκαν.

Επικεφαλής οι εθνικές αρχές

Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν ότι ένας υποψήφιος ευρωπαϊκός πάροχος υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης θα πρέπει να αιτείται άδεια λειτουργίας από την αρμόδια εθνική αρχή του κράτους μέλους στο οποίο είναι εγκατεστημένος και όχι από την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA), όπως αρχικά είχε προταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με το κείμενο, κάθε κράτος μέλος θα ορίσει την αρμόδια εθνική αρχή η οποία θα είναι υπεύθυνη για την αδειοδότηση και την εποπτεία των ευρωπαϊκών παρόχων υπηρεσιών πληθοχρηματοδότησης και θα ενημερώνει την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών στη συνέχεια.

Επόμενα βήματα

Το κείμενο ψηφίστηκε με 38 ψήφους υπέρ, 5 κατά και καμία αποχή. Κατά συνέπεια, η Επιτροπή του ΕΚ είναι πλέον έτοιμη να ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο.

Η ανακοπή του άρθρου 933 ΚΠολΔ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΘΡΑΚΟΚΟΙΛΗΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Το μέτρο απόδειξης στην πιθανολόγηση ΕΠολΔ 30