logo-print

Δικαιώματα επιβατών: Πόσα γνωρίζουν οι ταξιδιώτες σε Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση (έρευνα)

Σχεδόν οι μισοί ταξιδιώτες σε Ελλάδα και ΕΕ δε γνωρίζουν για τα δικαιώματα των επιβατών

14/01/2020

14/01/2020

Τεχνητή νοημοσύνη, μεταφορές & ευθύνη των μεταφορέων στο Ελληνικό Δίκαιο
Τεχνητή νοημοσύνη, μεταφορές & ευθύνη των μεταφορέων στο Ελληνικό Δίκαιο

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τα αποτελέσματα έρευνας του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση (EE).

Σύμφωνα με την έρευνα, το 43% των πολιτών της ΕΕ που έχουν ταξιδέψει με αεροπλάνο, τρένο μεγάλων αποστάσεων, λεωφορείο, πλοίο ή πορθμείο τους προηγούμενους 12 μήνες («ταξιδιώτες») γνωρίζουν ότι η ΕΕ έχει θεσπίσει δικαιώματα για τους επιβάτες.

Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά μεγαλύτερο για την Ελλάδα, καθώς φτάνει στο 56%.

Διαβάστε επίσης: 10 συχνές ερωτήσεις σχετικά με τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών

Παράλληλα, το 32% όλων των συμμετεχόντων γνωρίζουν ότι υπάρχουν δικαιώματα των επιβατών στην ΕΕ, για τις αεροπορικές και τις σιδηροδρομικές μεταφορές, τις μεταφορές με πούλμαν ή τις μεταφορές με πλοία ή πορθμεία. Και πάλι η κατάσταση φαίνεται σαφώς καλύτερη σε επίπεδο Ελλήνων, καθώς το 49% δηλώνει σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών.

Τα επιμέρους ποσοστά εμφανίζουν επίσης ενδιαφέρον, καθώς ειδική ενημέρωση για τα αεροπορικά ταξίδια δήλωσε πως διαθέτει το 14% στην ΕΕ (17% στην Ελλάδα), το 8% για τα σιδηροδρομικά ταξίδια (9% στην Ελλάδα), το 5% για τα ταξίδια με πούλμαν (8% στην Ελλάδα) και το 3 % για τα ταξίδια με πλοίο ή πορθμείο (11% στην Ελλάδα).

Διαβάστε επίσης: Δικαιώματα επιβατών σε σιδηροδρομικές μεταφορές

Περισσότερα αποτελέσματα από την έρευνα:

  • Το ποσοστό των ταξιδιωτών που αισθάνονται ότι ενημερώθηκαν επαρκώς σχετικά με τα δικαιώματά τους από τις εταιρείες μεταφορών πριν ταξιδέψουν ποικίλλει ανάλογα με το μεταφορικό μέσο: 40 % των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, 29 % των επιβατών πλοίων ή πορθμείων, 26 % των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών και 26 % των επιβατών πούλμαν. Τα ποσοστά είναι ακόμη χαμηλότερα όσον αφορά πληροφορίες που λαμβάνονται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και μετά το ταξίδι. 
  • Οι συμμετέχοντες που βρέθηκαν αντιμέτωποι με αναστάτωση αεροπορικού ταξιδιού είναι πιθανότερο να έχουν διαμαρτυρηθεί σε σχέση με όσους χρησιμοποιούν άλλα μεταφορικά μέσα: 37 % των επιβατών αεροπορικών μεταφορών έναντι 26 % των επιβατών πούλμαν, 24 % των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών, και 18 % των επιβατών πλοίων ή πορθμείων υπέβαλαν καταγγελίες. Με συνδυασμό όλων των μεταφορικών μέσων: 26 %. Μεταξύ των συμμετεχόντων που βρέθηκαν αντιμέτωποι με αναστάτωση του ταξιδιού, αλλά δεν υπέβαλαν επίσημη καταγγελία (72 %), ο συνηθέστερος λόγος για τη μη υποβολή καταγγελίας ήταν η αίσθηση ότι ήταν άσκοπη (45 %), ακολουθούμενος από την εντύπωση ότι το επίδικο χρηματικό ποσό ήταν πολύ χαμηλό (25 %).
  • Από όσους έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με αναστάτωση αεροπορικού ταξιδιού τους τελευταίους 12 μήνες, το 53 % ανέφεραν ότι η αεροπορική εταιρεία προσέφερε κάποιου είδους βοήθεια (τρόφιμα και ποτά ή εναλλακτική πτήση, επιστροφή χρημάτων, οικονομική αποζημίωση, κατάλυμα κ.λπ.), είτε οι επιβάτες υπέβαλαν καταγγελία είτε όχι. Μόνο το 43 % των συμμετεχόντων επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών, και το 38 % των συμμετεχόντων που είχαν ταξιδέψει με πούλμαν, πλοίο ή πορθμείο, ανέφεραν ότι οι εταιρείες μεταφορών προσέφεραν βοήθεια στην περίπτωση αναστατώσεων.
  • Το 55 % των συμμετεχόντων που υπέβαλαν καταγγελία στην εταιρεία μεταφορών σχετικά με την αναστάτωση δήλωσαν ότι έμειναν ικανοποιημένοι από τον τρόπο χειρισμού της καταγγελίας τους, αλλά μόνο το 37 % όσων είχαν βρεθεί αντιμέτωποι με αναστάτωση ισχυρίστηκαν ότι έμειναν ικανοποιημένοι από τον τρόπο με τον οποίο τους ενημέρωσε η εταιρεία μεταφορών σχετικά με τις διαδικασίες καταγγελίας.
  • Η μεγάλη πλειονότητα (81 %) όσων έχουν κάποια στιγμή ζητήσει βοήθεια για άτομο με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα (δηλαδή το 8 % των συμμετεχόντων) δηλώνουν ικανοποιημένοι από την απόκριση της εταιρείας μεταφορών. Στις περιπτώσεις που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερα από ένα μεταφορικά μέσα, το ποσοστό όσων εξέφρασαν ικανοποίηση ήταν μικρότερο (60 %).

Όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα δικαιώματα των επιβατών καθορίζονται σε επίπεδο ΕΕ, εφαρμόζονται από παρόχους υπηρεσιών μεταφορών και επιβάλλονται από εθνικούς φορείς.

Εξαιτίας αποκλίσεων μεταξύ των εθνικών πρακτικών, μπορεί να είναι δύσκολο για τους επιβάτες να έχουν σαφή εικόνα του τι πρέπει να κάνουν και σε ποιον να απευθυνθούν, ιδίως επειδή οι επιβάτες συχνά διασχίζουν τα σύνορα της ΕΕ.

Η Επιτροπή έχει ήδη εντείνει τις προσπάθειές της για να καταστήσει σαφέστερα τα δικαιώματα των επιβατών, καθώς και για την ευαισθητοποίηση σχετικά με αυτά τα δικαιώματα.

Για να το καταφέρει αυτό, η Επιτροπή έχει χρησιμοποιήσει νομοθετικές προτάσεις για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, κατευθυντήριες γραμμές, καθώς και τακτικές ανακοινώσεις όσον αφορά τη σχετική νομολογία. Επίσης, η Επιτροπή δρομολόγησε εκστρατεία ευαισθητοποίησης.

Επόμενα βήματα

Τα αποτελέσματα της έρευνας θα τροφοδοτήσουν δύο εν εξελίξει νομοθετικές διαδικασίες, σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών των σιδηροδρομικών και των αεροπορικών μεταφορών, καθώς και αξιολογήσεις των δικαιωμάτων των επιβατών λεωφορείων & πούλμαν, των δικαιωμάτων των επιβατών πλοίων και πορθμείων και των δικαιωμάτων των επιβατών με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα. Στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστεί επίσης η δυνατότητα πρόσβασης αυτών των επιβατών, καθώς και άλλων ταξιδιωτών, σε πολυτροπικές μεταφορές.

Γενικές πληροφορίες

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 19 Φεβρουαρίου έως τις 4 Μαρτίου 2019 και περιλάμβανε συνεντεύξεις με 27.973 πολίτες της ΕΕ.

Έχει θεσπιστεί νομοθεσία της ΕΕ για όλα τα μέσα μεταφοράς με σκοπό να προστατεύονται τα δικαιώματα των επιβατών και να διασφαλίζεται ότι οι επιβάτες δεν μπερδεύονται από πολυάριθμους εθνικούς κανόνες —πρόκειται για μοναδική περίπτωση παγκοσμίως· καμία άλλη ήπειρος δεν προσφέρει τέτοια προστασία στους επιβάτες όλων των μέσων μεταφοράς.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα πλήρη αποτελέσματα της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών

Αναγκαία Ομοδικία - Δομή και λειτουργία της ομοδικιακής δίκης XXII & 390

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Δίκαιο Πνευματικής Ιδιοκτησίας
send