logo-print

Δημοσιοποιήθηκε η Ετήσια Έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή για το 2014

22/03/2015

16/11/2017

Η Διαμεσολάβηση
Σεμινάριο: Το δίκαιο της πώλησης κατά τον ΑΚ και την CISG

Υπεβλήθη, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, στον Πρωθυπουργό, κ. Αλέξη Τσίπρα, στην Πρόεδρο της Βουλής, κ. Ζωή Κωνσταντοπούλου, και στον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη, η Ετήσια Έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή» για τα πεπραγμένα του 2014 από τον Συνήγορο, κ. Λευτέρη Ζαγορίτη, και την Αναπληρώτρια Συνήγορο, κ. Αθηνά Κοντογιάννη.

«Η Ετήσια Έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, την οποία καταθέσαμε, συμπίπτει με τη συμπλήρωση, φέτος, 10 χρόνων λειτουργίας της Αρχής. Σε ένα περιβάλλον παρατεταμένης οικονομικής κρίσης και δημοσιονομικής δυσπραγίας, ο Συνήγορος του Καταναλωτή αποδεικνύει ότι είναι εφικτή η υψηλού επιπέδου, ανέξοδη προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών με την εξώδικη, συναινετική επίλυση των διαφορών τους με προμηθευτές», σημείωσε ο κύριος Ζαγορίτης.

Από την έκθεση, η οποία περιέχει πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, προκύπτει η σταδιακή εξοικείωση τόσο των καταναλωτών όσο και των προμηθευτών με την εξωδικαστική επίλυση διαφορών, ως την πλέον συμφέρουσα επιλογή από άποψη χρόνου, αποτελεσματικότητας και κόστους.

Πρωτοφανής αριθμός αναφορών των καταναλωτών

Ο αριθμός των αναφορών που υποβλήθηκαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή από πολίτες με αίτημα τη φιλική επίλυση των καταναλωτικών τους διαφορών σημείωσε, μέσα στο 2014 (ιδίως το τελευταίο τετράμηνο), θεαματική αύξηση κατά 30,5% σε σχέση με το 2013, ενώ μαζί με τον αριθμό των αναφορών που υποβλήθηκαν στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδος, έφτασε στο υψηλότερο -ετησίως- σημείο από συστάσεως της Αρχής.

Ποσοστό 81,14% αυτών κατέληξαν σε φιλική διευθέτηση και, μάλιστα, 72,65% υπέρ καταναλωτή και 8,49% υπέρ προμηθευτή.

Τα προβλήματα των καταναλωτών το 2014

Οι κλάδοι της αγοράς που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση αναφορών ήταν:

  • τα καταναλωτικά αγαθά (π.χ. είδη ένδυσης και υπόδησης, οικιακές συσκευές, κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κ.λπ.), με αύξηση σχεδόν 60%
  • οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες και οι ταχυδρομικές υπηρεσίες, οι οποίες συγκέντρωσαν από μόνες τους σχεδόν το 1/3 όλων των αναφορών που υποβλήθηκαν στην Αρχή εντός του 2014.

Αντίθετα, μείωση εμφάνισαν:

  • οι γενικές υπηρεσίες προς καταναλωτές (π.χ. υπηρεσίες φροντίδας και αισθητικής, γυμναστήρια, υπηρεσίες που συνδέονται με ακίνητα, με επισκευή οχημάτων, κ.λπ.), με μείωση 11,2
  • οι υπηρεσίες εκπαίδευσης (μείωση 11,5%), και
  • οι κλάδοι της ενέργειας και ύδρευσης (μείωση 1,8%).

Ποσοστό επιτυχίας στην επίλυση των καταναλωτικών διαφορών

Ποσοστό 81,14% των αναφορών κατέληξαν, το 2014, σε φιλική διευθέτηση, και μάλιστα 72,65% υπέρ καταναλωτή, 8,49% υπέρ προμηθευτή, δηλαδή κάτι παραπάνω από 8 στις 10 υποθέσεις επιλύθηκαν.

Η επίλυση των διαφορών επιτεύχθηκε εντός χρονικών διαστημάτων, που κατά μέσο όρο δεν ξεπέρασαν τις 87 ημέρες, ενώ αν απομονωθούν εκείνες οι αναφορές που θεωρούνται πιο περίπλοκες, τότε ο χρόνος διευθέτησης δεν ξεπέρασε τις 55 ημέρες.

Χαρακτηριστικότερες παρεμβάσεις και προτάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή

  • Παράνομη απόδοση των τόκων των αδρανών καταθέσεων στο Ελληνικό Δημόσιο.
  • Άρνηση τραπεζών να παραλάβουν υπεύθυνες δηλώσεις καταναλωτών για την αναστολή πλειστηριασμών κύριας κατοικίας.
  • Αντισυμβατική απενεργοποίηση απαλλαγής πληρωμής ασφαλίστρων.
  • Παράνομη χρέωση της χρήσης πιστωτικών καρτών στην online αγορά εισιτηρίων.
  • Μετάφραση στην Ελληνική γλώσσα γενικών όρων στα εισιτήρια αερομεταφορών.
  • Ασφάλεια εγκαταστάσεων παιδότοπων, λούνα παρκ και λοιπών χώρων ψυχαγωγίας.

Ολόκληρη την έκθεση του ΣτΚ μπορείτε να βρείτε εδώ.

Συλλογικό Εργατικό Δίκαιο - 6η έκδοση
Ο ρατσιστικός λόγος μίσους ως μορφή του ρατσιστικού εγκλήματος

ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΉΜΕΣ / ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΟΥΣΚΑΛΗΣ