logo-print

Έλεγχος στη SHEIN για πρακτικές που παραβιάζουν δικαιώματα των καταναλωτών

Ψεύτικες εκπτώσεις, παραπλανητικές πληροφορίες και απόκρυψη στοιχείων επικοινωνίας είναι μεταξύ των ευρημάτων στη συντονισμένης έρευνας των ευρωπαϊκών αρχών

03/06/2025

05/06/2025

Ενεργειακή Αλληλεγγύη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 2024
Ατομική δικονομική προστασία του καταναλωτή στο ελληνικό και το ευρωπαϊκό δίκαιο, 2025

Mετά από συντονισμένη έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το Δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC – Δίκτυο ΣΠΚ) των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσαν την επιχείρηση και κατάστημα ηλεκτρονικών αγορών SHEIN για συγκεκριμένες πρακτικές στην πλατφόρμα του που παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.

Το CPC έδωσε εντολή στη SHEIN να ευθυγραμμίσει τις πρακτικές αυτές με τη νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, ενώ παράλληλα η εταιρεία παραμένει υπό έρευνα και της έχει ζητηθεί να παράσχει περαιτέρω πληροφορίες.

Η δράση του CPC κατά της SHEIN ασκείται από τις αρμόδιες εθνικές αρχές του Βελγίου, της Γαλλίας, της Ιρλανδίας και της Ολλανδίας, υπό τον συντονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Διαβάστε επίσης: DSA: Νέο αίτημα παροχής πληροφοριών από τη Shein

Βασικά στοιχεία της συντονισμένης δράσης του CPC

Η έρευνα καλύπτει ευρύ φάσμα πρακτικών με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν αγορές μέσω της SHEIN και οι οποίες παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των εξής:

  • Ψεύτικες εκπτώσεις: προσποιείται ότι προσφέρει καλύτερες προσφορές δείχνοντας μειώσεις τιμών που δεν βασίζονται στις πραγματικές «προγενέστερες τιμές».
  • Πώληση υπό πίεση: άσκηση πίεσης στους καταναλωτές για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους χρησιμοποιώντας τακτικές όπως ψευδείς προθεσμίες αγοράς.
  • Ελλιπείς, ανακριβείς και παραπλανητικές πληροφορίες: εμφάνιση ελλιπών και εσφαλμένων πληροφοριών σχετικά με τα νόμιμα δικαιώματα των καταναλωτών να επιστρέφουν αγαθά και να λαμβάνουν επιστροφές και μη επεξεργασία των επιστροφών και των επιστροφών σύμφωνα με τα σχετικά δικαιώματα των καταναλωτών.
  • Παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων: χρήση ετικετών προϊόντων που υποδηλώνουν ότι το προϊόν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο, ενώ στην πραγματικότητα το σχετικό χαρακτηριστικό απαιτείται από τον νόμο.
  • Παραπλανητικοί ισχυρισμοί βιωσιμότητας: Παροχή ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με τα οφέλη βιωσιμότητας των προϊόντων της.
  • Κρυμμένα στοιχεία επικοινωνίας: Οι καταναλωτές δεν μπορούν εύκολα να επικοινωνήσουν με τη SHEIN για ερωτήσεις ή παράπονα.

Περαιτέρω, το CPC ζήτησε πληροφορίες από τη SHEIN προκειμένου να αξιολογήσει τη συμμόρφωσή της με ειδικότερες υποχρεώσεις που απορρέουν από το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, όπως η υποχρέωση να διασφαλίζεται ότι οι ταξινομήσεις, οι αξιολογήσεις και οι αξιολογήσεις των προϊόντων δεν παρουσιάζονται στους καταναλωτές με παραπλανητικό τρόπο. Το Δίκτυο διερευνά επίσης κατά πόσον η SHEIN ενημερώνει τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο επιμερισμού των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση μεταξύ τρίτου πωλητή και της SHEIN (κατά περίπτωση) και κατά πόσον τα δικαιώματα των καταναλωτών δεν ισχύουν για τη σύμβαση σε περιπτώσεις όπου ο τρίτος πωλητής δεν είναι έμπορος.   

Τα εν λόγω μέτρα επιβολής συμπληρώνουν την εν εξελίξει έρευνα της Επιτροπής σχετικά με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA). Και οι δύο δράσεις αποσκοπούν στη διασφάλιση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου επιγραμμικού περιβάλλοντος στο οποίο προστατεύονται πλήρως τα δικαιώματα των καταναλωτών στην Ευρώπη.

Επόμενα βήματα

Η SHEIN έχει πλέον προθεσμία ενός μηνός για να απαντήσει στα πορίσματα του CPC και να προτείνει δεσμεύσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έχουν εντοπιστεί στον τομέα της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών. Εάν η SHEIN δεν αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έχουν τεθεί, οι εθνικές αρχές μπορούν να λάβουν μέτρα επιβολής για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης. Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα επιβολής προστίμων με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών της SHEIN στα οικεία κράτη μέλη της ΕΕ.

Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Η ηλεκτρονική υποβολή και καταχώριση πράξεων στο λειτουργούν Κτηματολόγιο, 2024
Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας, 7η έκδ., 2024