Επιτρέπεται η αποκάλυψη της βαθμολογίας του μαθητή στους συμμαθητές του;
Συστάσεις της λετονικής αρχής προστασίας δεδομένων για την προστασία δεδομένων στο σχολικό περιβάλλον
Η Αρχή έχει λάβει πολλαπλές αναφορές από γονείς σχετικά με πρακτικές δημοσιοποίησης μαθησιακών αποτελεσμάτων και κατατάξεων μαθητών στα σχολεία. Τα δεδομένα αυτά, που προέρχονται από συστήματα καταγραφής σχολικών επιδόσεων, εγείρουν σοβαρά ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και απαιτούν προσεκτική εξέταση.
Στην τρέχουσα εκπαιδευτική πρακτική παρατηρούνται φαινόμενα όπως η ανάρτηση ονομαστικών καταλόγων με βαθμολογίες σε πίνακες ανακοινώσεων, όπου εμφανίζονται τα ονοματεπώνυμα των μαθητών, οι μέσοι όροι επίδοσής τους και η σχετική τους κατάταξη. Επιπλέον, έχει διαπιστωθεί η χρήση μέσων προβολής κατά τη διάρκεια των μαθημάτων για την παρουσίαση αναλυτικών βαθμολογιών από το e-class, επιτρέποντας την πρόσβαση όλων των μαθητών σε προσωπικά δεδομένα επίδοσης.
Η ανάλυση των περιπτώσεων αυτών καταδεικνύει ότι ο στόχος της δημοσιοποίησης δεν συνδέεται με την προβολή συγκεκριμένων επιτευγμάτων ή αποτελεσμάτων διαγωνισμών, όπως για παράδειγμα οι σχολικές ολυμπιάδες. Οι σχολικές επιδόσεις στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία αποτελούν προσωπικά δεδομένα που αφορούν αποκλειστικά τον μαθητή και τους γονείς του, χωρίς να υφίσταται νόμιμη βάση για την πρόσβαση τρίτων σε αυτές τις πληροφορίες.
Διαβάστε επίσης: Είναι νόμιμη η ανάρτηση βαθμολογίας μαθητών στην τάξη;
Τα σχολεία επεξεργάζονται τα δεδομένα των μαθητών πρωτίστως για την εξυπηρέτηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία οφείλει να λειτουργεί προς το συμφέρον του μαθητή. Η δημοσιοποίηση των επιδόσεων με στόχο την ανάδειξη των αριστούχων και την παρακίνηση των υπολοίπων δεν συνιστά αναλογικό μέτρο, καθώς ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τους μαθητές με χαμηλότερες επιδόσεις.
Οι εκπαιδευτικοί στόχοι μπορούν να επιτευχθούν με περιορισμένη επεξεργασία δεδομένων. Η ενημέρωση για τις επιδόσεις και την κατάταξη κάθε μαθητή μπορεί να παρέχεται εξατομικευμένα στον ίδιο και τους γονείς του, χωρίς την αποκάλυψη στοιχείων άλλων μαθητών. Παράλληλα, η αναγνώριση των εξαιρετικών επιδόσεων μπορεί να πραγματοποιείται στο πλαίσιο σχολικών εκδηλώσεων.
Σε περίπτωση που το σχολείο επιθυμεί να υιοθετήσει μεθόδους δημοσιοποίησης μαθητικών επιτευγμάτων, οφείλει να ενημερώνει εκ των προτέρων τους μαθητές και τους γονείς, παρέχοντας τη δυνατότητα έκφρασης γνώμης και άρνησης της δημοσιοποίησης. Για την ορθή εφαρμογή των πρακτικών αυτών, το εκπαιδευτικό προσωπικό θα πρέπει να συμβουλεύεται τον υπεύθυνο προστασίας δεδομένων του σχολείου ή της αρμόδιας διεύθυνσης εκπαίδευσης.