Κανονισμός διαχείρισης καταγγελιών και παραπόνων στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ.
Εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας για την ενιαία διαχείριση καταγγελιών και παραπόνων από τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας (Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.)
Αναρτήθηκε στη Διαύγεια η υπ’ αριθμ. πρωτ. ΠΔΛΥΥ/Γ.Π.οικ. 43785/Φ10/21-8-2021 εγκύκλιος της Γενικής Γραμματέως Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Διαδικασία ενιαίας διαχείρισης καταγγελιών και παραπόνων από τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας (Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.) των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ.».
Σύμφωνα με το κείμενο της εγκυκλίου:
«Στο άρθρο 9 του ν. 3868/2010 (σχετ. 1) ορίζεται: «Σε κάθε Νοσοκομείο συστήνεται «Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας» το οποίο είναι αρμόδιο για την υποδοχή, ενημέρωση σχετικά με τις ενδονοσοκομειακές διαδικασίες και τα δικαιώματα των ληπτών υπηρεσιών υγείας, την παρακολούθηση διακίνησης του λήπτη εντός του Νοσοκομείου ή σε εξωνοσοκομειακή υπηρεσία του, τη διοικητική υποστήριξη, τη συλλογή και διεκπεραίωση καταγγελιών και παραπόνων, τη διευκόλυνση υποβολής αναφορών στον Συνήγορο του Πολίτη, στις Εθνικές Επιτροπές Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και Βιοηθικής, στις Επιτροπές Δικαιωμάτων στο Υπουργείο Υγείας και άλλες αρμόδιες ελεγκτικές αρχές».
Στις διατάξεις της υπ’ αρ. Α3δ/Γ.Π.οικ. 10976/02.03.2017 απόφασης Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας (σχετ. 2) προβλέπεται ο τρόπος οργάνωσης, λειτουργίας, στελέχωσης, καθώς και το αντικείμενο και οι αρμοδιότητες των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας (Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.), που λειτουργούν στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ.
Με απώτερο σκοπό τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ληπτών/τριών υπηρεσιών υγείας στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., με την παρούσα εγκύκλιο επιχειρείται η ενίσχυση της οργάνωσης και της αποτελεσματικότητας του έργου των λειτουργούντων Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ. στο πεδίο συλλογής και διαχείρισης των καταγγελιών και των παραπόνων των ασθενών και συνοδών τους, μέσω της εφαρμογής του «Κανονισμού Ενιαίας Διαχείρισης Καταγγελιών και Παραπόνων, από τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ.».
Ο εν λόγω Κανονισμός, που επισυνάπτεται στην παρούσα εγκύκλιο, της οποίας αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα, παρέχει οδηγίες σχετικά με τον τρόπο υποβολής των καταγγελιών και των παραπόνων από τον/την λήπτη/τρια υπηρεσιών υγείας, τον τρόπο διαχείρισης/διερεύνησης αυτών από τα αρμόδια Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ., τον τρόπο ενημέρωσης των καταγγελλόντων, καθώς και τον τρόπο επικοινωνίας των θετικών εντυπώσεων. Επίσης, περιλαμβάνει πίνακα «Κατηγοριοποίησης των Καταγγελιών και των Παραπόνων» και συνοδεύεται από τρία (3) παραρτήματα, ως ακολούθως:
Παράρτημα Α: Το θεσμικό πλαίσιο του Κανονισμού,
Παράρτημα Β.1.: Έντυπο υποβολής καταγγελιών και παραπόνων και
Παράρτημα Β.2.: Έντυπο υποβολής θετικών εντυπώσεων.
Η εφαρμογή της παρούσας εγκυκλίου εκκινεί την 15η Σεπτεμβρίου 2024 (χρονικό διάστημα ικανό για προετοιμασία, κατανόηση και άμεση εφαρμογή από όλους τους εμπλεκόμενους).
Οι Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.Πε.) καλούνται να μεριμνήσουν για την άμεση αποστολή της παρούσας εγκυκλίου, με κάθε πρόσφορο μέσο, στις Διοικήσεις των εποπτευόμενων από αυτές νοσοκομείων, προκειμένου να προβούν στις δικές τους ενέργειες για την εφαρμογή του εν λόγω «Κανονισμού Ενιαίας Διαχείρισης Καταγγελιών και Παραπόνων» από τα Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.»