Μερική μεταβίβαση προδικαστικής αρμοδιότητας του Δικαστηρίου της ΕΕ στο Γενικό Δικαστήριο
Σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου η τροποποίηση του πρωτοκόλλου 3 του Οργανισμού του ΔΕΕ
Έναρξη εφαρμογής των κανόνων σχετικά με τη μερική μεταβίβαση της προδικαστικής αρμοδιότητας του Δικαστηρίου στο Γενικό Δικαστήριο
Όπως είχε ανακοινωθεί όταν δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο κανονισμός 2024/2019 για την τροποποίηση του πρωτοκόλλου αριθ. 3 περί του Οργανισμού του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης,[1] σήμερα[2] αρχίζουν να εφαρμόζονται οι διατάξεις σχετικά με τη μερική μεταβίβαση της προδικαστικής αρμοδιότητας του Δικαστηρίου στο Γενικό Δικαστήριο. Για λόγους ασφάλειας δικαίου και ταχύτητας, όλες οι αιτήσεις προδικαστικής αποφάσεως θα εξακολουθήσουν μεν να υποβάλλονται ενώπιον του Δικαστηρίου, το οποίο θα διενεργεί προκαταρκτική ανάλυση του αντικειμένου τους, αλλά, αφού ολοκληρωθεί η προκαταρκτική αυτή ανάλυση, οι αιτήσεις που εμπίπτουν αποκλειστικά σε έναν ή περισσότερους από τους συγκεκριμένους τομείς που απαριθμούνται στο άρθρο 50β, πρώτο εδάφιο, του Οργανισμού[3] θα διαβιβάζονται στο Γενικό Δικαστήριο.
Με την επιφύλαξη ορισμένων προσαρμογών που σχετίζονται με τη διάρθρωση του Γενικού Δικαστηρίου και τον τρόπο εσωτερικής οργάνωσής του, το Γενικό Δικαστήριο θα εκδικάζει με τον ίδιο τρόπο όπως και το Δικαστήριο τις αιτήσεις προδικαστικής αποφάσεως που θα του διαβιβάζονται και θα εφαρμόζει ίδιους δικονομικούς κανόνες. Οι προδικαστικές αποφάσεις που θα εκδίδει το Γενικό Δικαστήριο θα έχουν επίσης την ίδια ισχύ με εκείνη των προδικαστικών αποφάσεων του Δικαστηρίου.
Εντούτοις, κατά το μέτρο που η Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ο Οργανισμός προβλέπουν την κατ’ εξαίρεση δυνατότητα επανεξέτασης, κατόπιν προτάσεως του πρώτου γενικού εισαγγελέα, των προδικαστικών αποφάσεων του Γενικού Δικαστηρίου εφόσον υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να θιγεί η ενότητα ή η συνοχή του δικαίου της Ένωσης, η απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου θα αποκτά οριστικό χαρακτήρα μόνον αν δεν υπάρξει τέτοια πρόταση –η οποία πρέπει υποχρεωτικά να υποβληθεί εντός μηνός από την έκδοση της απόφασης του Γενικού Δικαστηρίου. Αν, αντιθέτως, ο πρώτος γενικός εισαγγελέας υποβάλει πρόταση επανεξέτασης, θα πρέπει πρώτα το Δικαστήριο να αποφανθεί επί της προτάσεως, προκειμένου η απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου είτε να αποκτήσει οριστικό χαρακτήρα είτε να υποκατασταθεί από την απόφαση του Δικαστηρίου.
Επ’ ευκαιρία της σημαντικής αυτής μεταρρύθμισης, επικαιροποιήθηκαν οι Συστάσεις προς τα εθνικά δικαστήρια, σχετικές με την υποβολή προδικαστικών ερωτημάτων. Οι Συστάσεις αυτές είναι διαθέσιμες σε όλες τις επίσημες γλώσσες της Ένωσης στον εξής σύνδεσμο.
Από το ανακοινωθέν τύπου του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
[1] Κανονισμός (ΕΕ, Ευρατόμ) 2024/2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, για την τροποποίηση του πρωτοκόλλου αριθ. 3 περί του Οργανισμού του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (βλ., επίσης, ΑΤ 125/24).
[2] σ.σ.: Το ανακοινωθέν τύπου έχει δημοσιευτεί την 1η Οκτωβρίου
[3] Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τους ακόλουθους έξι τομείς: το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ), τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, τον τελωνειακό κώδικα, τη δασμολογική κατάταξη των εμπορευμάτων στη συνδυασμένη ονοματολογία, την αποζημίωση των επιβατών και την παροχή βοήθειας σε αυτούς σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης ή καθυστέρησης ή ματαίωσης υπηρεσιών μεταφοράς και το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου.