logo-print

Περιορισμοί ως προς την πώληση αγαθών εν καιρώ κορωνοϊού - Η διαδικασία ελέγχου, διαπίστωσης παραβάσεων και επιβολής κυρώσεων

03/04/2020

03/04/2020

Μελέτες Αστικού Δικονομικού Δικαίου Διαιτησίας & Διαμεσολάβησης (2008-2022)

ΠΛΕΥΡΗ Α.

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΜΕΛΕΤΩΝ

Μελέτες Αστικού Δικονομικού Δικαίου Διαιτησίας & Διαμεσολάβησης (2008-2022)

ΠΛΕΥΡΗ Α.

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΜΕΛΕΤΩΝ

Με την υπουργική απόφαση  34077/2020 του Υπουργείου Ανάπτυξης ρυθμίζονται επιμέρους ζητήματα για την εφαρμογή του άρθρου εικοστού πρώτου από της 20.03.2020 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου σχετικά με τους περιορισμούς ως προς την πώληση αγαθών.

Αναλυτικά η απόφαση προβλέπει:

Άρθρο 1 Διαπίστωση παραβάσεων

Για τη διαπίστωση ενδεχόμενης παράβασης της παρ. 1 του άρθρου εικοστού πρώτου της από 20.03.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης» (Α’ 68) δύνανται είτε να διενεργούνται επιτόπιοι έλεγχοι είτε να αξιολογούνται τα έγγραφα που περιέρχονται με οποιονδήποτε τρόπο στις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Άρθρο 2 Επιτόπιοι Έλεγχοι

Επιτόπιοι έλεγχοι για διαπίστωση της παράβασης δύνανται να πραγματοποιηθούν από οποιονδήποτε υπάλληλο:

α. των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή,

 β. των υπηρεσιών των Διευθύνσεων Ανάπτυξης των Περιφερειών,

γ. του συλλογικού οργάνου με την ονομασία Συντονιστικό Κέντρο Εποπτείας Αγοράς και Αντιμετώπισης Παρεμπορίου και των συνδέσμων του ανά την Επικράτεια.

Άρθρο 3 Διαδικασία επιτόπιου ελέγχου

1. Οι αρμόδιες υπηρεσίες συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου, αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο (2) υπαλλήλους, οι οποίοι φέρουν το σχετικό έντυπο «ΕΝΤΟΛΗ ΕΛΕΓΧΟΥ» καθώς και την «ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ».

2. Οι αρμόδιες υπηρεσίες, για την άσκηση των ελέγχων, δύνανται να επιθεωρούν οποιονδήποτε χώρο όπου παρέχονται υπηρεσίες ή παράγονται αποθηκεύονται, διακινούνται, διατίθενται στην αγορά ή εκτίθενται προϊόντα που προορίζονται για διάθεση στον καταναλωτή και να προβαίνουν σε σχετικούς ελέγχους, επιδεικνύοντας τις σχετικές εντολές ελέγχου, εφόσον ζητηθούν.

3. Οι ελεγχόμενοι υποχρεούνται να παρέχουν τη συνδρομή τους στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα κατά την εκτέλεση του έργου τους και να συμμορφώνονται στις υποδείξεις τους.

Άρθρο 4 Υποχρεώσεις ελεγκτών - ελεγχομένων

1. Οι εντεταλμένοι υπάλληλοι του άρθρου 2, έχοντας καθήκοντα ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου σύμφωνα με τον Κ.Π.Δ. και φορολογικού ελεγκτή, επιδεικνύουν στον ελεγχόμενο την «ΕΝΤΟΛΗ ΕΛΕΓΧΟΥ», εφόσον ζητηθεί, και συντάσσουν και συμπληρώνουν εις διπλούν, κατά περίπτωση, τα πεδία του εντύπου «ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΛΕΓΧΟΥ».

2. Με την ολοκλήρωση του ελέγχου, το κατά περίπτωση έντυπο της ανωτέρω παραγράφου 1 του άρθρου 3, υπογράφεται από τους υπαλλήλους ελεγκτές και τον ελεγχόμενο ή τον υπεύθυνο της ελεγχόμενης επιχείρησης. Σε κάθε περίπτωση, ο ελεγχόμενος ή ο υπεύθυνος της ελεγχόμενης επιχείρησης δικαιούται να καταθέσει τις απόψεις του στο προβλεπόμενο κατά περίπτωση πεδίο με τίτλο «ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟΥ». Σε περίπτωση άρνησης υπογραφής, οι υπάλληλοι ελεγκτές συμπληρώνουν το πεδίο με την ένδειξη «ΑΡΝΗΣΗ ΥΠΟΓΡΑΦΗΣ», υπογράφουν για την επιβεβαίωση της άρνησης και σημειώνουν τυχόν προφορικές απόψεις του ελεγχομένου ή του υπευθύνου της επιχείρησης. Εφόσον ο ελεγχόμενος αρνείται να δώσει εξηγήσεις, τούτο σημειώνεται στο πεδίο «ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟΥ».

3. Το κατά περίπτωση έντυπο κατά τον έλεγχο, συντάσσεται με ευδιάκριτους και ευανάγνωστους χαρακτήρες από τους εντεταλμένους υπαλλήλους, κατά τρόπον ώστε, όλα τα πεδία να είναι ορθά συμπληρωμένα και να τεκμηριώνεται η παράβαση. Ακυρώσεις - διαγραφές - διορθώσεις και συμπληρώσεις δεν επιτρέπονται. Το φύλλο της Έκθεσης Ελέγχου με την ένδειξη «ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ» υποβάλλεται από τα ελεγκτικά όργανα εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών στη Γενική Διεύθυνση Αγοράς της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Το δε φύλλο με την ένδειξη «ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟ» παραδίδεται στον ελεγχόμενο με την ολοκλήρωση του ελέγχου. Η ως άνω έκθεση καθώς και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο ή έγγραφο που περιέρχεται με οποιονδήποτε τρόπο σε γνώση των ελεγκτικών οργάνων, κοινοποιείται και στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή προκειμένου να ελεγχθεί αν υφίσταται ενδεχόμενη παράβαση και διατάξεων για την προστασία του καταναλωτή.

4. Όποιος παρεμποδίζει τα ελεγκτικά όργανα ή αρνείται να παραδώσει σε αυτά οποιοδήποτε στοιχείο απαραίτητο για τη διεξαγωγή του ελέγχου, ιδίως τα τιμολόγια, παραστατικά ή/και άλλα έγγραφα, τιμωρείται με φυλάκιση.

5. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου ως ανωτέρω ή γενικότερης διαδικασίας ελέγχου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, ο ελεγχόμενος οφείλει να συνεργάζεται και μην παρεμποδίζει ή παρακωλύει τον έλεγχο.

Ο ελεγχόμενος υποχρεούται:

α. Να παραδώσει κάθε απαραίτητο στοιχείο για τη διεξαγωγή και ολοκλήρωση του ελέγχου, όπως παραστατικά αγοραπωλησίας, πιστοποιητικά ή άλλα έγγραφα.

β. Να μην παραποιεί ή να αποκρύπτει ή να παραθέτει ψευδή στοιχεία.

γ. Να μην προβαίνει σε βίαιες ενέργειες εναντίον των ελεγκτών.

6. Σε όσους αρνούνται να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις της παρ. 5 επιβάλλεται πρόσθετο διοικητικό πρόστιμο δέκα χιλιάδες ευρώ (10.000 €).

Άρθρο 5 Διαδικασία διερεύνησης παραβάσεων χωρίς επιτόπιο έλεγχο

1. Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή δύνανται να ζητούν πρόσβαση σε κάθε πληροφορία, δεδομένο και έγγραφο από οποιαδήποτε πηγή, που διευκολύνει τον έλεγχο οποιασδήποτε πιθανολογούμενης παράβασης, ο οποίος διενεργείται είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν καταγγελίας.

2. Σε όσους αρνούνται να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις της παρ. 1 επιβάλλεται πρόσθετο διοικητικό πρόστιμο δέκα χιλιάδες ευρώ (10.000€).

3. Αν με βάση τα έγγραφα που περιέλθουν εις γνώση των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, στοιχειοθετείται ενδεχόμενη παράβαση της παραγράφου 1 του άρθρου εικοστού πρώτου της από 20.03.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, αποστέλλονται τα έγγραφα αυτά στη Γενική Διεύθυνση Αγοράς για τη σύνταξη εισήγησης για επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.

Άρθρο 6 Εισήγηση προς επιβολή κυρώσεων

1. Αρμόδια υπηρεσία για τη σύνταξη εισήγησης προς επιβολή των κυρώσεων της παρ. 4 του άρθρου εικοστού πρώτου της από 20.03.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, της παρ. 6 του άρθρου 4 και της παρ. 2 του άρθρου 5 της παρούσας καθώς και για την λήψη των μέτρων της παρ. 5 του άρθρου εικοστού πρώτου της από 20.03.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, είναι η Γενική Διεύθυνση Αγοράς της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

2. Για το ύψος των κυρώσεων της παρ. 4 του άρθρου εικοστού πρώτου της από 20.03.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου λαμβάνεται υπόψη ιδίως η βαρύτητα και η έκταση της παράβασης καθώς και η τυχόν προσπάθεια παρακώλυσης της διαδικασίας εκ μέρους του προμηθευτή.

Άρθρο 7 Δικαστική προστασία

Κατά των αποφάσεων επιβολής κυρώσεων της παρ. 4 του άρθρου εικοστού πρώτου της από 20.03.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, της παρ. 6 του άρθρου 4 και της παρ. 2 του άρθρου 5 της παρούσας, χωρεί προσφυγή ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, εντός της οριζόμενης προθεσμίας της παραγράφου 1 του άρθρου 66 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.

Άρθρο 8 Είσπραξη και απόδοση διοικητικών κυρώσεων

Οι επιβαλλόμενες κυρώσεις εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε) και αποδίδεται στον κρατικό προϋπολογισμό (ΚΑΕ 1560989001).

Δείτε αναλυτικά την απόφαση σε ΦΕΚ.

Αναγκαία Ομοδικία - Δομή και λειτουργία της ομοδικιακής δίκης XXII & 390

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Πολιτειολογία