logo-print

Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του πλαισίου επαγγελματικής κατάρτισης των υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις

Τροποποιήσεις στον ν. 4412/2016 – Στόχος η αποτροπή της άσκησης παρελκυστικών προδικαστικών και δικαστικών προσφυγών στο πεδίο των δημοσίων συμβάσεων

30/05/2025

31/05/2025

Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων
Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση έχει τεθεί το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο «Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων και την έννομη προστασία στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, του πλαισίου εθνικών υποδομών ποιότητας και του πλαισίου ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού των μεταποιητικών δραστηριοτήτων στην Περιφέρεια Αττικής».

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η αποτελεσματικότητα του τομέα των δημοσίων συμβάσεων στην Ελλάδα, παρόλες τις σημαντικές ρυθμιστικές αλλαγές που έχουν επέλθει τα τελευταία χρόνια, υπολείπεται σημαντικά της επιθυμητής. Ενόψει της στενής σύνδεσης της αποτελεσματικότητας του τομέα των δημοσίων συμβάσεων της χώρας και της ταχύτητας και της ποιότητας της διενέργειας δημοσίων επενδύσεων, είναι κρίσιμο να συνεχίσουν οι ρυθμιστικές παρεμβάσεις που θα οδηγήσουν, το συντομότερο δυνατό, στην επίτευξη αποτελεσματικότητας αντίστοιχης με τους τομείς δημοσιών συμβάσεων άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, επιδιώκεται η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του τομέα των δημοσίων συμβάσεων στην Ελλάδα, μέσω της επαγγελματικής κατάρτισης και πιστοποίησης των δημοσίων υπαλλήλων που εργάζονται στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων. Προκειμένου ο τομέας αυτός να καταστεί ελκυστικός, θεσπίζεται η παροχή οικονομικών, μη οικονομικών και υπηρεσιακών κινήτρων για την προσέλκυση και διατήρηση εξειδικευμένου ανθρωπίνου δυναμικού, που αποτελεί τον σημαντικότερο πολλαπλασιαστή αποτελεσματικότητας σε κάθε σύστημα διοικητικών διαδικασιών.

Μεταξύ άλλων, ρυθμίζεται το ζήτημα της σύστασης τμήματος εξειδίκευσης στις δημόσιες συμβάσεις στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκηση, ρύθμιση η οποία κρίνεται απαραίτητη για την εκπαίδευση υπαλλήλων υψηλού επιπέδου, προσόντων και δεξιοτήτων που θα εργάζονται σε επιτελικές θέσεις του χώρου των δημοσίων συμβάσεων, όπως οι Εθνικές Κεντρικές Αρχές Αγορών.

Περαιτέρω, επιδιώκεται, μέσω της τροποποίησης των προβλέψεων του ν. 4412/2016 που αφορούν στις διαδικασίες προετοιμασίας και ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, η περαιτέρω απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών, η απαλοιφή ορισμένων στρεβλώσεων που εμποδίζουν την ανάπτυξη του διεθνούς ανταγωνισμού στις δημόσιες συμβάσεις, καθώς και η επίλυση ζητημάτων τα οποία ανέκυψαν κατά την εφαρμογή του ν. 4782/2021. Επιδιώκεται, επίσης, η αποτροπή της άσκησης παρελκυστικών προδικαστικών και δικαστικών προσφυγών στο πεδίο των δημοσίων συμβάσεων, ούτως ώστε η έννομη προστασία στο εν λόγω πεδίο να παρέχεται με όρους ταχύτητας και αποτελεσματικότητας.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την υποχρεωτική χρήση του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) σε διαγωνιστικές διαδικασίες με προϋπολογισμό άνω των 30.000 ευρώ, με συγκεκριμένες εξαιρέσεις για ορισμένες μορφές απευθείας αναθέσεων και ειδικευμένων υπηρεσιών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, η προθεσμία άσκησης προδικαστικής προσφυγής ορίζεται στις 15 ημέρες από τη δημοσίευση της διακήρυξης στο ΚΗΜΔΗΣ. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η σύντμηση της προθεσμίας κρίθηκε αναγκαία, καθώς έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να υποβάλλονται προδικαστικές προσφυγές λίγες ημέρες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής των προσφορών, γεγονός που οδηγεί σε σημαντικές καθυστερήσεις, ιδίως όταν οι ως άνω προδικαστικές προσφυγές ασκούνται παρελκυστικά.

Ακόμη, προβλέπονται ρητά ο τόπος και ο τρόπος κατάθεσης της προδικαστικής προσφυγής στις περιπτώσεις που η διαγωνιστική διαδικασία διενεργείται μέσω του ΕΣΗΔΗΣ και αυτό παρουσιάζει τεχνική αδυναμία λειτουργίας, ώστε να μην υπάρχει νομοθετικό κενό.

Ορίζεται, επίσης, ότι η έκταση της προσφυγής δεν μπορεί να υπερβαίνει το όριο των 25 σελίδων, δεδομένου ότι πλήθος προδικαστικών προσφυγών κυμαίνονται κατά μέσο όρο μεταξύ 50 και 100 σελίδων, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η εξέταση των υποθέσεων και η έκδοση των αποφάσεων εντός της αποκλειστικής προθεσμίας 60, κατ΄ απώτατο όριο, ημερών από την άσκηση της προδικαστικής προσφυγής.

Επιπλέον, προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 5 του άρθρου 372 του ν. 4412/2016 με σκοπό την αντιμετώπιση του φαινομένου της άσκησης παρελκυστικών δικαστικών προσφυγών, με την αύξηση του ελάχιστου και του μέγιστου παραβόλου που κατατίθεται από τον προσφεύγοντα οικονομικό φορέα υπέρ του δημοσίου, καθώς και το ποσοστό της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης στο οποίο ανέρχεται το ύψος του παραβόλου. Προβλέπεται η αύξηση του ελάχιστου παραβόλου σε 1.500 ευρώ, έναντι 500 ευρώ που ισχύει σήμερα, και του μέγιστου παραβόλου στις 50.000 ευρώ, έναντι 5.000 ευρώ που ισχύει σήμερα. Επίσης, το ύψος του παραβόλου προτείνεται να αυξηθεί στο 0,5% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, από το 0,1% επί της προϋπολογισθείσας αξίας της σύμβασης, περιλαμβανομένου του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, που ισχύει σήμερα.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει, επίσης, ρυθμίσεις για τις εθνικές υποδομές ποιότητας και για το πλαίσιο ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού των μεταποιητικών δραστηριοτήτων στην Περιφέρεια Αττικής.

Τέλος, μέσω τροποποιήσεων στον ν. 4994/2022, το νομοσχέδιο στοχεύει και στην ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών με αναπηρία και στην αποφυγή διακρίσεων λόγω προσβασιμότητας στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών.

Μπορείτε να λάβετε μέρος στη διαβούλευση έως την 12 Ιουνίου 2025 και ώρα 09:00 στο opengov.gr.

Η κληρονομική διαδοχή στο κτηματολογικό δίκαιο, 2024
Τεχνητή νοημοσύνη, μεταφορές & ευθύνη των μεταφορέων στο Ελληνικό Δίκαιο
send