logo-print

Οι εκπομπές ρύπων από αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές σε αριθμούς (γραφήματα)

Οι εκπομπές από τις διεθνείς αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές αυξήθηκαν κατά 130% και 32% αντίστοιχα τις τελευταίες δύο δεκαετίες

06/12/2019

10/12/2019

Τεχνητή νοημοσύνη, μεταφορές & ευθύνη των μεταφορέων στο Ελληνικό Δίκαιο
Υποκειμενικά σύνθετες δίκες στις αυτοκινητικές διαφορές - Σειρά ΠΠΔ Νο 5

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Οι εκπομπές ρύπων από τις αεροπορικές μεταφορές έχουν υπερδιπλασιαστεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Τι συμβαίνει με τις θαλάσσιες μεταφορές;

Οι αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 3,5% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ.

Ωστόσο οι ρύποι που εκπέμπονται κατά τις διεθνείς μεταφορές από αέρα και θάλασσα αυξάνονται ταχύτατα και συμβάλλουν άμεσα στην αλλαγή του κλίματος.

Αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση της κυκλοφορίας εξαιτίας του μεγάλου αριθμού επιβατών και του εμπορίου. Οι τομείς αυτοί έγιναν πρόσφατα μέρος των προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε ψήφισμα που εγκρίθηκε πριν τη διάσκεψη κορυφής για το κλίμα του ΟΗΕ (COP25), το ΕΚ ζητά μια πιο φιλόδοξη πολιτική για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις αεροπορικές και ναυτιλιακές δραστηριότητες. Η ενίσχυση των μέτρων που προσανατολίζονται στην αγορά και αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, είναι ένα παράδειγμα.

Οι ταχύτερα αυξανόμενες πηγές εκπομπών αερίων θερμοκηπίου

Οι εκπομπές από τις διεθνείς αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές αυξήθηκαν κατά 130% και 32% αντίστοιχα τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Πρόκειται για την ταχύτερη αύξηση σε ολόκληρο τον τομέα των μεταφορών - ο μόνος τομέας στον οποίο οι εκπομπές είχαν ανοδική πορεία από το 1990.

Παρά τις βελτιώσεις στην κατανάλωση καυσίμων, οι εκπομπές από τα αεροπλάνα το 2050 αναμένεται να είναι 7 έως 10 φορές υψηλότερες από τα επίπεδα του 1990, ενώ οι εκπομπές των πλοίων προβλέπεται να αυξηθούν κατά 50% έως 250%.

Η εναέρια και θαλάσσια κυκλοφορία

Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση της κυκλοφορίας. Ο αριθμός των επιβατών των αεροπορικών μεταφορών στην ΕΕ τριπλασιάστηκε από το 1993 και το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο γνώρισε σημαντική άνοδο κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι δίνουν μεγάλη προσοχή στο αποτύπωμα άνθρακα κατά τη μεταφοράς τους. Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου πάνω από ένας στους δέκα, ισχυρίζεται ότι δίνει ιδιαίτερη σημασία στο αποτύπωμα άνθρακα των μεταφορών του. Μάθετε πόσο διοξείδιο του άνθρακα εκπέμπει η πτήση σας.

Οι δράσεις για την αντιμετώπιση των εκπομπών από τις αεροπορικές και ναυτιλιακές μεταφορές

Η ΕΕ έχει λάβει μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τις αεροπορικές μεταφορές μέσω του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS). Στο συγκεκριμένο σύστημα το ΕΚ θέλει να συμπεριλάβει και τις θαλάσσιες μεταφορές. Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του παγκόσμιου δικαίου, οι ιδιοκτήτες μεγάλων πλοίων υποχρεούνται να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την κατανάλωση καυσίμων των πλοίων τους.

Η ΕΕ συνεργάζεται με τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας για την εφαρμογή ενός παγκόσμιου μέτρου προσανατολισμένου στην αγορά, γνωστό ως “Corsia”, με το οποίο οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούν να αντισταθμίσουν τις εκπομπές τους επενδύοντας σε πράσινα έργα, όπως η δενδροφύτευση.

Πηγή: europarl.europa.eu
Προκαταρκτική εξέταση - ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ)

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΜΑΡΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΚΑΚΗΣ

Επίτομο Εργατικό Δίκαιο

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΔΕΛΗΣ / ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΟΥΛΑΣ