logo-print

Η Κομισιόν παραπέμπει την Ελλάδα στο ΔΕΕ για τη μη ορθή μεταφορά της οδηγίας για την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων

Η διαδικασία επί παραβάσει σε βάρος της χώρας μας προχωράει στο στάδιο της ένδικης διαδικασίας καθώς δεν έχουν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα από τις ελληνικές αρχές

20/07/2022

21/07/2022

Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση
Δικαιοδοσία και Εκτέλεση επί διασυνοριακών ευρπωαϊκών οικογενειακών διαφορών

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Επιμέλεια: Γεώργιος Π. Κανέλλος

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε την Παρασκευή, 15-07-2022, να παραπέμψει την Ελλάδα (INFR(2019)2217) στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) για τη μη ορθή μεταφορά της οδηγίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (2011/92/ΕΕ, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία 2014/52/ΕΕ), η οποία υποχρεώνει τα κράτη μέλη να διενεργήσουν εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ορισμένα μεγάλα έργα υποδομής

Η ελληνική νομοθεσία δεν εφαρμόζει, για παράδειγμα, τις διατάξεις της οδηγίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε όλα τα έργα που εξυπηρετούν σκοπούς εθνικής άμυνας

Η οδηγία για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορίζει ότι η εν λόγω εξαίρεση μπορεί να χορηγείται μόνο σε κατά περίπτωση εξέταση του έργου και μόνο αν το κράτος μέλος θεωρεί ότι η εφαρμογή της διαδικασίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα επηρέαζε αρνητικά τους σκοπούς άμυνας ή έκτακτων περιστατικών πολιτικής προστασίας.

Επιπλέον, η ελληνική νομοθεσία δεν περιλαμβάνει ούτε νομική διάταξη που να υποχρεώνει τις ελληνικές αρχές να ενημερώνουν το κοινό για οποιαδήποτε απόφαση λαμβάνεται από άλλο κράτος μέλος σχετικά με έργα με διασυνοριακές επιπτώσεις στην ελληνική επικράτεια.

Τέλος, η ελληνική νομοθεσία δεν περιλαμβάνει ακόμη την υποχρέωση διενέργειας εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ορισμένα έργα, όπως εγκαταστάσεις επανεπεξεργασίας ακτινοβολημένων πυρηνικών καυσίμων ή τελική διάθεση ραδιενεργών αποβλήτων ή εσωτερικές πλωτές οδοί και λιμένες που επιτρέπουν τη διέλευση πλοίων άνω των 1.350 τόνων.

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία τονίζει ότι είναι σημαντικό να συνεχίσει η Ευρώπη την πορεία προς την επίτευξη των περιβαλλοντικών της στόχων. 

Η Επιτροπή απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή τον Οκτώβριο του 2019 και, στη συνέχεια, αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2020. 

Παρά την κάποια πρόοδο, οι ελληνικές αρχές δεν έχουν αντιμετωπίσει πλήρως τις αιτιάσεις. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο ΔΕΕ. 

Ιστορικό

Η οδηγία για την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων ρυθμίζει, ιδίως, διαδικαστικά ζητήματα και ακόμη και ελαφρά ζητήματα μη συμμόρφωσης επηρεάζουν ολόκληρη τη διαδικασία εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. 

Λεπτομερής κατάλογος ελέγχου για τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο και διάφορα έγγραφα καθοδήγησης τέθηκαν στη διάθεση των κρατών μελών για τη διευκόλυνση του έργου τους.

Η οδηγία έχει ιδιαίτερη σημασία για την εσωτερική αγορά/το επιχειρηματικό περιβάλλον, διότι αποτελεί μέρος των ίσων όρων ανταγωνισμού για τις δημόσιες και τις ιδιωτικές επενδύσεις. 

Στο πλαίσιο αυτό, η οδηγία επηρεάζει τα συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα και η Επιτροπή πρέπει να διασφαλίσει ότι η εθνική νομοθεσία ευθυγραμμίζεται με τους κανόνες της ΕΕ το συντομότερο δυνατόν. 

Tα πρόδηλα σφάλματα στο κτηματολογικό δίκαιο Βιβλιοθήκη Δικαίου Κτηματολογίου Νο 20

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ - ΔΗΜΗΤΡΑΣ

Ένδικη προστασία για ακίνητο φερόμενο ως "άγνωστου" ιδιοκτήτη - Β έκδοση, Βιβλιοθήκη Δικαίου Κτηματολογίου Νο 19 -

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΤΣΙΛΙΓΓΕΡΙΔΟΥ