logo-print

Στοχευμένη διαφήμιση: Παρέμβαση για την επεξεργασία δεδομένων θέσης καταναλωτών από εταιρεία

FTC: Η InMarket είχε διαμορφώσει στις σχεδόν 2.000 κατηγορίες κοινού όπως «γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας», «χριστιανοί που εκκλησιάζονται» και «πλούσιοι αλλά όχι υγιείς»

Διαδίκτυο & τεχνητή νοημοσύνη στο ελληνικό δίκαιο

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΕΚΟΣ

ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ

Δίκαιο πληροφορικής - E έκδοση

Το διακανονισμό με την εταιρεία συγκέντρωσης δεδομένων InMarket Media ανακοίνωσε η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ FTC, σχετικά με τις δραστηριότητές της στη συλλογή και επεξεργασία δεδομένων θέσης (location data) Αμερικανών πολιτών.

Η εταιρεία InMarket εδρεύει στο Τέξας και δραστηριοποιείται στη συλλογή δεδομένων τοποθεσίας από πολλαπλές πηγές, μεταξύ των οποίων οι εφαρμογές της CheckPoints για ανταμοιβή βάσει αγορών και ListEase για δημιουργία λίστας αγορών, αλλά και third party εφαρμογές που έχουν ενσωματώσει το ειδικό λογισμικό της.

Τα δεδομένα τοποθεσίας που συλλέγει για κάθε χρήστη συνδυάζονται μεταξύ τους και διαμορφώνουν καταναλωτικά προφίλ με σκοπό τη στοχευμένη διαφήμιση.

Σύμφωνα με την FTC, στις σχεδόν 2.000 κατηγορίες κοινού που η εταιρεία έχει διαμορφώσει περιλαμβάνονται κατηγορίες όπως «γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας», «χριστιανοί που εκκλησιάζονται» και «πλούσιοι αλλά όχι υγιείς».

Με την ένταξη του κάθε χρήστη στις αντίστοιχες κατηγορίες που προκύπτουν βάσει του ιστορικού κινήσεών του, η εταιρεία μπορεί να του εμφανίζει διαφημίσεις που σχετίζονται με το προφίλ που έχει διαμορφωθεί.

Σύμφωνα με την έρευνα της FTC, η InMarket δεν είχε λάβει τη συγκατάθεση των χρηστών των εφαρμογών της για τη χρήση των δεδομένων αυτών, καθώς η ενημέρωση που τους δινόταν ανέφερε απλώς πως τα δεδομένα θα χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία της εφαρμογής, την απόδοση πόντων ανταμοιβής ή την υπενθύμιση αγοράς των προϊόντων που βρίσκονται στη λίστα τους. Η ενημέρωση αυτή, ωστόσο, δεν έκανε λόγο για τη χρήση και διασύνδεση των δεδομένων προς τον σκοπό της εμφάνισης στοχευμένης διαφήμισης.

Παράλληλα, η InMarket δεν είχε μεριμνήσει ώστε να λάβει τη συγκατάθεση των χρηστών των τρίτων εφαρμογών που χρησιμοποιούσαν το λογισμικό της.

Στην πραγματικότητα, η εταιρεία δεν είχε ποτέ ενημερώσει τους δημιουργούς των εφαρμογών αυτών πως τα δεδομένα τοποθεσίας που συλλέγονται μέσω αυτών θα συνδυάζονται με άλλα δεδομένα και θα δημιουργούν καταναλωτικά προφίλ.

Τέλος, η FTC έκρινε πως το χρονικό διάστημα των 5 ετών για τη διατήρηση των δεδομένων ήταν μη αναγκαίο εν όψει των επιδιωκόμενων σκοπών και αύξανε τους κινδύνους για τους καταναλωτές.

Με βάση τον διακανονισμό, η εταιρεία υποχρεούται να καταστρέψει το σύνολο των δεδομένων τοποθεσίας που έχει μέχρι σήμερα συλλέξει, εκτός εάν καταφέρει να λάβει τη συγκατάθεση των καταναλωτών ή διασφαλίσει πως τα δεδομένα θα καταστούν μη ταυτοποιήσιμα.

Παράλληλα, η εταιρεία καλείται να διαμορφώσει διαδικασίες για την εύκολη ανάκληση της συγκατάθεσης των καταναλωτών, αλλά και να ενημερώσει τους καταναλωτές, τα δεδομένα των οποίων είχε συλλέξει για την παρέμβαση της FTC και το δικαίωμά τους να ζητήσουν τη διαγραφή των δεδομένων τους.

Από την ανακοίνωση της FTC

Ενοχικό Δίκαιο Ειδικό Μέρος
Εγκλήματα κατά της ιδιοκτησίας 2η έκδοση- καλλιτεχνικό

ΜΠΙΤΖΙΛΕΚΗΣ Ν.

ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ