logo-print

Αδυναμία εμφάνισης σε κατάλυμα κατόπιν απαγορευτικού απόπλου

Ένα ζευγάρι ταξιδιωτών αδυνατεί να μεταβεί στο Νησί Χ και να μείνει σε κατάλυμα το οποίο έχει προπληρώσει. Δικαιούται επιστροφής χρημάτων;

Μετά από δεκαετίες ισχύος της υπ' αρ. απόφαση του ΓΓ ΕΟΤ 503007/1976 «Περί κανονισμού σχέσεων ξενοδόχων και πελατών αυτών» ως κυρώθηκε με το άρθρο 8 του ν. 1652/1986, πλέον ισχύει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο σχέσεων στη σύμβαση φιλοξενίας.

Πρόκειται για την Υπουργική Απόφαση Υπ'αριθμ. 4109/2025 (ΦΕΚ B' 1546/01.04.2025) Κανονισμός Σχέσεων Παρόχων Τουριστικών Καταλυμάτων και Πελατών αυτών της Υπουργού Τουρισμού.

Ας δούμε ένα πραγματικό παράδειγμα, που γίνεται εξαιρετικά επίκαιρο κάθε φορά που φυσούν αέρηδες στο Αιγαίο.

Ένα ζευγάρι ταξιδιωτών αδυνατεί να μεταβεί στο Νησί Χ και να μείνει σε κατάλυμα το οποίο έχει προπληρώσει.

Δικαιούται επιστροφής χρημάτων;

Η απάντηση από την ως άνω Υπουργική απόφαση είναι ΝΑΙ.

Κατά το άρθρο 6 αυτής, με τίτλο "Ακύρωση κράτησης"

1. Η οριστική κράτηση ενός ή περισσοτέρων δωματίων/διαμερισμάτων/κλινών/θέσεων σε κατάλυμα για ορισμένο χρονικό διάστημα γίνεται βάσει των όρων που συμφωνούνται μεταξύ των μερών.

Εφ` όσον δεν έχει συμφωνηθεί διαφορετικά μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών, όποιος πελάτης πραγματοποιεί κράτηση ενός ή περισσοτέρων δωματίων/διαμερισμάτων/κλινών/θέσεων σε κατάλυμα για ορισμένο χρονικό διάστημα και δεν τα χρησιμοποιεί είτε για ολόκληρο το χρονικό διάστημα είτε για μέρος αυτού καταβάλλει στον πάροχο, για το διάστημα που δεν χρησιμοποίησε το κατάλυμα, αποζημίωση ίση με το ήμισυ του ποσού που θα έπρεπε να καταβάλει εάν το χρησιμοποιούσε. Τυχόν προκαταβολή που έχει καταβληθεί από τον πελάτη συμψηφίζεται. 2. Εάν ο πελάτης υπαναχωρήσει από τη σύμβαση και ενημερώσει τον πάροχο για την ακύρωση της κράτησης τουλάχιστον είκοσι μία (21) ημέρες πριν από την έναρξη της σύμβασης, απαλλάσσεται από οποιαδήποτε συμβατική υποχρέωση και ο πάροχος υποχρεούται να επιστρέψει άμεσα την προκαταβολή που τυχόν εισέπραξε.

3. Κατ' εξαίρεση, ο πάροχος μπορεί να προτείνει στον πελάτη ειδική εκπτωτική τιμή υπό τον όρο της άμεσης εξόφλησης και χωρίς τη δυνατότητα επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση ακύρωσης από τον πελάτη. Εάν ο τελευταίος αποδεχθεί εγγράφως την ειδική εκπτωτική τιμή και προβεί σε ακύρωση της κράτησης, ο πάροχος δεν υποχρεούται σε επιστροφή του καταβληθέντος ποσού.

4. Η παρ. 1 εφαρμόζεται και όταν ο πελάτης δεν εμφανιστεί στο κατάλυμα κατά τη συμφωνημένη ημερομηνία, εκτός αν η καθυστερημένη προσέλευσή του ή η πρόωρη αναχώρησή του οφείλεται σε «αναπόφευκτες και έκτακτες περιστάσεις».

Έτσι λοιπόν, εκτός αν έχει συμφωνηθεί διαφορετικά μεταξύ καταλύματος και ταξιδιώτη (π.χ. δια αποδοχής ειδικών όρων), ο ταξιδιώτης δικαιούται ΠΛΗΡΗ επιστροφή των χρημάτων για τις ημέρες που "έχασε" από τη διαμονή ενώ διαρκούσε το απαγορευτικό.

Δρ. Ευάγγελος Μαργαρίτης

Ο Δρ. Ευάγγελος Μαργαρίτης είναι Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω. Υπηρετεί στη Διεύθυνση Νομικών Υπηρεσιών Εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών Εταιρεία Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Ακινήτων. Διατέλεσε Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Αστικού Δικαίου στη Νομική...

Ενεργειακή Αλληλεγγύη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 2024
Η Διαμεσολάβηση
send