logo-print

Σε ισχύ οι νέοι κανόνες για την ηλεκτρονική επίλυση καταναλωτικών διαφορών

22/07/2015

16/11/2017

ΕΣΔΑ Κατ΄άρθρο ερμηνεία

ΙΩΑΝΝΗ ΣΑΡΜΑΣ
ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΝΤΙΑΔΗΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β' 1421/9.7.2015) η Κοινή Υπουργική Απόφαση 70330οικ./9.7.2015, με την οποία η ελληνική νομοθεσία προσαρμόζεται, σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2013/11/ ΕΕ  για την εναλλακτική επίλυση καταναλωτικών διαφορών και τον Κανονισμό 524/2013 για την ηλεκτρονική επίλυση καταναλωτικών διαφορών.

Η εναλλακτική επίλυση διαφορών (ΕΕΔ) αφορά τη βοήθεια στους καταναλωτές να επιλύουν τις διαφορές με τους εμπόρους όταν ανακύπτει πρόβλημα με ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που οι καταναλωτές αγόρασαν.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση που ο καταναλωτής παραπονείται για την ποιότητα της αγοράς που έκανε, αλλά ο έμπορος αμφισβητεί τον ισχυρισμό του καταναλωτή και αρνείται να προβεί σε επισκευή του προϊόντος ή επιστροφή του τιμήματος.

Στην Ελλάδα οι φορείς συμβιβαστικής επίλυσης διαφορών είναι:

1) Συνήγορος του Καταναλωτή

2) Επιτροπές Φιλικού Διακανονισμού

3) Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή

4) Μεσολαβητής Τραπεζικών - Επενδυτικών Υπηρεσιών

Τι είναι η ηλεκτρονική επίλυση διαφορών

Ηλεκτρονική επίλυση διαφορών (ΗΕΔ) είναι η εναλλακτική διαδικασία επίλυσης διαφορών με τη βοήθεια της τεχνολογίας σε απευθείας σύνδεση.

Οι φορείς ΗΕΔ επιτρέπουν στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να επιλύουν σε απευθείας σύνδεση τη διαφορά τους.

Μπορεί αυτό να βοηθήσει στην επίλυση διαφορών που ανακύπτουν από αγορές μέσω διαδικτύου, κατά τις οποίες ο καταναλωτής και ο έμπορος συχνά βρίσκονται μακριά ο ένας από τον άλλον.

Η Οδηγία εφαρμόζεται σε διαδικασίες εξωδικαστικής επίλυσης εγχώριων και διασυνοριακών διαφορών σχετικά με συμβατικές υποχρεώσεις που ανακύπτουν από συμβάσεις πωλήσεων ή συμβάσεις παροχής υπηρεσιών μεταξύ προμηθευτή εγκατεστημένου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και καταναλωτή που κατοικεί στην Ένωση, διά της παρεμβάσεως ενός φορέα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών, ο οποίος προτείνει λύση ή φέρνει τα μέρη σε επαφή για να διευκολυνθεί η εξεύρεση φιλικής λύσης.

Πώς θα λειτουργεί η πλατφόρμα ΗΕΔ στην πράξη;

Ο Κανονισμός προβλέπει τη δημιουργία και λειτουργία μίας ενιαίας πλατφόρμας στην ΕΕ για την ηλεκτρονική επίλυση διαφορών που θα δώσει τη δυνατότητα στους καταναλωτές της ΕΕ και τους προμηθευτές να υποβάλουν τις τυχόν διαφορές, που προκύπτουν από αγορές μέσω διαδικτύου, σε διαδικασία επίλυσης μέσω διαδικτύου.

Η λειτουργία της πλατφόρμας αρχίζει από τις 09/1/2016.

Η πλατφόρμα θα συνδέεται ηλεκτρονικά με τους εθνικούς φορείς ΕΕΔ οι οποίοι έχουν συσταθεί και κοινοποιηθεί στην Επιτροπή σύμφωνα με τους νέους κανόνες.

Οι εθνικοί φορείς ΕΕΔ θα παραμείνουν υπεύθυνοι για το χειρισμό των επιμέρους συμβατικών διαφορών τις οποίες παραπέμπει σ’ αυτούς η πλατφόρμα.

Η Υπουργική απόφαση ρυθμίζει μία σειρά από επιμέρους ζητήματα, όπως την πρόσβαση στους φορείς επίλυσης διαφορών, την επίπτωση των διαδικασιών, τις υποχρεώσεις ενημέρωσης και συνεργασίας εκ μέρους των προμηθευτών και το ρόλο της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή.

Ολόκληρη την Κοινή Υπουργική Απόφαση μπορείτε να βρείτε εδώ.

Προκαταρκτική εξέταση - ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ)

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΜΑΡΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΚΑΚΗΣ

Το δικαίωμα ιδιοκτησίας και η αναγκαστική απαλλοτρίωση -Κατ άρθρο ερμηνεία

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ