logo-print

Ισπανία: Έρευνα για εγκατάσταση συστήματος αναγνώρισης προσώπων σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ από την αρχή προστασίας δεδομένων

Με σκοπό να αποτραπεί η είσοδος ατόμων που έχουν καταδικαστεί στο παρελθόν για κλοπές προϊόντων ή τους έχει επιβληθεί δικαστική απαγόρευση εισόδου στα καταστήματά της

Στη μακρά ειδησεογραφία που σχετίζεται με τη χρήση συστημάτων αναγνώρισης προσώπου (facial recognition) από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, ήρθε να προστεθεί ακόμη μια είδηση, αυτή τη φορά από την Ισπανία.

Σύμφωνα με το από 6-7-2020 δημοσίευμα της εφημερίδας El Pais, η ισπανική αρχή προστασίας δεδομένων AEPD έχει ξεκινήσει αυτεπάγγελτη έρευνα για την εγκατάσταση συστήματος αναγνώρισης προσώπου σε καταστήματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Mercadona.

Διαβάστε επίσης: Κάμερες σε δημόσιους χώρους: Προβληματικές οι προτεινόμενες ρυθμίσεις σύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

H Mercadona, με έδρα τη Βαλένθια, προχώρησε στην εγκατάσταση του συστήματος σε 40 καταστήματά της, τόσο στην πόλη όπου εδρεύει, όσο και στη Σαραγόσα και τη Μαγιόρκα.

Σκοπός της εγκατάστασης είναι να αποτραπεί η είσοδος ατόμων που έχουν καταδικαστεί στο παρελθόν για κλοπές προϊόντων ή τους έχει επιβληθεί δικαστική απαγόρευση εισόδου στα καταστήματά της ή ακόμη και απαγόρευση να πλησιάζουν τους υπαλλήλους της.

Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, οι κάμερες στις εισόδους των καταστημάτων καταγράφουν τα πρόσωπα των εισερχόμενων πελατών, από τα οποία εξάγονται βιομετρικά δεδομένα προκειμένου να ταυτοποιηθούν με τα βιομετρικά υποδείγματα που τηρούνται στη βάση δεδομένων του συστήματος. Αμέσως μόλις το πρόσωπο του πελάτη αντιστοιχισθεί με ένα από τα πρόσωπα που βρίσκονται στη βάση δεδομένων, το σύστημα ειδοποιεί την ασφάλεια του καταστήματος, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ταυτοποίηση. Στη συνέχεια ειδοποιείται το τοπικό αστυνομικό τμήμα.

Διαβάστε επίσης: Ευρωπαϊκό Δικαστήριο: Νόμιμη η παρακολούθηση εργαζομένων με κρυφές κάμερες υπό προϋποθέσεις

Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας biometricupdate.com, το σύστημα που χρησιμοποιεί η Mercadona έχει δημιουργηθεί από την ισραηλινή AnyVision.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η πρακτική αυτή έχει προκαλέσει αντιδράσεις, τόσο των πελατών της εταιρείας, όσο και των επαγγελματιών που ασχολούνται με την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα. Εγείρονται σοβαρές επιφυλάξεις ως προς το κατά πόσον μια τέτοια επεξεργασία βιομετρικών δεδομένων είναι σύμφωνη με το πλαίσιο νομιμότητας του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων.

Παρά τις αντιδράσεις αυτές, εκπρόσωποι της Mercadona εκφράζουν την βεβαιότητά τους για τη νομιμότητα του εγχειρήματος. Το σύστημα είναι απολύτως νόμιμο και δεν αποθηκεύει τις εικόνες των πελατών, δηλώνουν στην El Pais. Η τήρηση των δεδομένων της συντριπτικής πλειοψηφίας των πελατών διαρκεί μόλις 0,3 δευτερόλεπτα.

Διαβάστε επίσης: Κάμερες και προσωπικά δεδομένα: Νέα υποδείγματα ενημέρωσης από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Άλλωστε, η χρήση του συστήματος δεν γίνεται εν κρυπτώ. Η εταιρεία έχει ήδη αναρτήσει ενημερωτικές σημάνσεις στις εισόδους των καταστημάτων της, με τις οποίες πληροφορεί τους πελάτες της για τη χρήση και τους σκοπούς της επεξεργασίας των βιομετρικών δεδομένων τους.

(φωτογραφία από το λογαριασμό του χρήστη Jose Manuel Cañedo στο Twitter).

Το κατά πόσον η AEPD συμμερίζεται την άποψη αυτή θα φανεί μέσα στους επόμενους μήνες.

send