logo-print

Πρόστιμο 329 εκατομμύρια ευρώ στις Delivery Hero και Glovo για καρτέλ στο delivery φαγητού

Κατανομή γεωγραφικών αγορών και μη προσέγγιση εργαζομένων, μεταξύ των ζητημάτων που είχαν συμφωνηθεί από τις δύο εταιρείες

03/06/2025

05/06/2025

Τεχνητή Νοημοσύνη & ανταγωνισμός
Τεχνητή Νοημοσύνη & ανταγωνισμός

Πρόστιμο συνολικού ύψους 329 εκατ. ευρώ επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Delivery Hero και Glovo, δύο μεγάλες εταιρείες παράδοσης φαγητού, για συμμετοχή σε καρτέλ στον τομέα της διαδικτυακής παράδοσης φαγητού. Συγκεκριμένα, οι δύο εταιρείες:

α. συμφώνησαν να μην προσελκύουν αμοιβαία τους υπαλλήλους της άλλης,

β. αντάλλαξαν εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες και

γ. συμφώνησαν σε κατανεμημένες γεωγραφικές αγορές.

Η παράβαση αφορούσε τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο («ΕΟΧ») και διήρκεσε τέσσερα έτη. Τα καρτέλ αυτού του είδους περιορίζουν τις επιλογές των καταναλωτών και των επιχειρηματικών εταίρων, μειώνουν τις ευκαιρίες για τους εργαζομένους και περιορίζουν τα κίνητρα για τον ανταγωνισμό και την καινοτομία.

Αμφότερες οι εταιρείες παραδέχθηκαν τη συμμετοχή τους στο καρτέλ και συμφώνησαν να συμβιβαστούν στην υπόθεση. Πρόκειται για την πρώτη απόφαση στην οποία η Επιτροπή διαπιστώνει την ύπαρξη καρτέλ στην αγορά εργασίας και για την πρώτη φορά που επιβάλλει κυρώσεις για την αντιανταγωνιστική χρήση μειοψηφικού μεριδίου σε ανταγωνίστρια επιχείρηση.

Η παράβαση

Η Delivery Hero και η Glovo είναι δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες διανομής φαγητού στην Ευρώπη. Παραδίδουν φαγητό (παρασκευασμένο από εστιατόριο ή επαγγελματική κουζίνα), είδη παντοπωλείου και άλλα λιανικά προϊόντα (μη διατροφικά) σε πελάτες που παραγγέλνουν μέσω εφαρμογής ή ιστότοπου.

Τον Ιούλιο του 2018, η Delivery Hero απέκτησε μειοψηφικό, μη ελεγκτικό μερίδιο στη Glovo και αύξησε σταδιακά αυτό το μερίδιο μέσω διαδοχικών επενδύσεων. Τον Ιούλιο του 2022, η Delivery Hero απέκτησε τον αποκλειστικό έλεγχο της Glovo.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι, από τον Ιούλιο του 2018 έως τον Ιούλιο του 2022, η Delivery Hero και η Glovo αποδυνάμωσαν σταδιακά τους ανταγωνιστικούς περιορισμούς μεταξύ τους και αντικατέστησαν τον ανταγωνισμό με πολύπλοκο αντιανταγωνιστικό συντονισμό. Ειδικότερα, οι δύο εταιρείες συμφώνησαν:

• Να μην αποσπούν εργαζομένους η μία από την άλλη: Η συμφωνία μετόχων που υπογράφηκε κατά τον χρόνο απόκτησης μειοψηφικού, μη ελεγκτικού μεριδίου της Glovo από την Delivery Hero περιλάμβανε αμοιβαίους περιορισμούς πρόσληψης ορισμένων εργαζομένων. Λίγο αργότερα, η ρύθμιση αυτή επεκτάθηκε σε μια γενική συμφωνία να μην προσεγγίζουν ενεργά η μία εταιρεία τους εργαζομένους της άλλης.

• Να ανταλλάσσουν εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες: Η ανταλλαγή εμπορικά ευαίσθητων πληροφοριών (όπως στρατηγικές, τιμές, παραγωγική ικανότητα, κόστη και χαρακτηριστικά προϊόντων) επέτρεψε στις εταιρείες να εναρμονίσουν και να επηρεάσουν τη συμπεριφορά τους στην αγορά.

• Να κατανείμουν γεωγραφικές αγορές: Συγκεκριμένα, οι δύο εταιρείες συμφώνησαν να διαιρέσουν μεταξύ τους τις εθνικές αγορές για την ηλεκτρονική διανομή φαγητού στον ΕΟΧ, καταργώντας όλα τα υφιστάμενα γεωγραφικά σημεία αλληλεπικάλυψης μεταξύ τους, αποφεύγοντας την είσοδο στις αντίστοιχες εθνικές αγορές τους και συντονίζοντας ποια από τις δύο θα εισέλθει σε αγορές όπου καμία δεν είχε ακόμη παρουσία.

Όλες οι παραπάνω πρακτικές διευκολύνθηκαν από τη μειοψηφική συμμετοχή της Delivery Hero στη Glovo. Η κατοχή μεριδίου σε ανταγωνίστρια εταιρεία δεν είναι από μόνη της παράνομη· ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση, επέτρεψε την ύπαρξη αντιανταγωνιστικών επαφών μεταξύ των δύο ανταγωνιστών σε πολλά επίπεδα. Επίσης, έδωσε στη Delivery Hero πρόσβαση σε εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες και τη δυνατότητα να επηρεάζει τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στη Glovo, οδηγώντας τελικά στην ευθυγράμμιση των επιχειρηματικών στρατηγικών των δύο εταιρειών. Αυτό καταδεικνύει ότι η οριζόντια διασταυρούμενη μετοχική συμμετοχή μεταξύ ανταγωνιστών μπορεί να ενέχει κινδύνους για τον ανταγωνισμό και πρέπει να αντιμετωπίζεται με προσοχή.

Η Επιτροπή έκρινε ότι οι τρεις αντιανταγωνιστικές πρακτικές συνιστούν ενιαία και διαρκή παράβαση, καλύπτουν τον ΕΟΧ και συνιστούν παράβαση, σύμφωνα με το άρθρο 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) και το άρθρο 53 της Συμφωνίας για τον ΕΟΧ.

Πρόστιμα

Τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν και στις δύο εταιρείες καθορίστηκαν βάσει των Κατευθυντήριων Γραμμών του 2006 για τη μέθοδο υπολογισμού των προστίμων. Κατά τον καθορισμό των προστίμων, η Επιτροπή έλαβε υπόψη διάφορα στοιχεία, μεταξύ των οποίων:

• τον πολυεπίπεδο χαρακτήρα του καρτέλ,

• το γεγονός ότι κάλυπτε ολόκληρο τον ΕΟΧ,

• τη συνολική διάρκειά του, καθώς και

• την εξέλιξή του με την πάροδο του χρόνου, με περιόδους μειωμένης έντασης της καρτελικής συμπεριφοράς.

Επιπλέον, η Επιτροπή εφάρμοσε την προβλεπόμενη μείωση 10% στα πρόστιμα, σύμφωνα με την Ανακοίνωση του 2008 για τις διαδικασίες διευθέτησης διαφορών, καθώς και οι δύο εταιρείες αναγνώρισαν τη συμμετοχή τους στο καρτέλ και την ευθύνη τους.

Η κατανομή των προστίμων που επιβλήθηκαν σε κάθε εταιρεία έχει ως εξής:

• Delivery Hero SE: €223.285.000

• Glovoapp23 SA: €105.732.000

Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Συλλογικό Εργατικό Δίκαιο - 6η έκδοση
Οι πρόσφατες τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικας και στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας