logo-print

Η Ευρωπαϊκή Ένωση περιορίζει τη συμμετοχή της Κίνας στις δημόσιες συμβάσεις ιατροτεχνολογικών προϊόντων

Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων
Η αποζηµίωση από την επιδείνωση της υγείας του παθόντος, 2024

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποκλείσει τις κινεζικές εταιρείες από δημόσιες συμβάσεις ιατροτεχνολογικών προϊόντων της ΕΕ που υπερβαίνουν τα 5 εκατ. ευρώ.

Το μέτρο αυτό αποτελεί συνέχεια των συμπερασμάτων της πρώτης έρευνας δυνάμει του μέσου για τις διεθνείς δημόσιες συμβάσεις (IPI), και ορίζει ότι η συμμετοχή της Κίνας στις επιτυχείς προσφορές δεν θα ξεπερνά το 50 %.

Η αντίδραση αυτή είναι ανάλογη προς τους φραγμούς που επιβάλλει η Κίνα, ενώ παράλληλα διασφαλίζεται η διαθεσιμότητα όλων των απαραίτητων ιατροτεχνολογικών προϊόντων για το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης της ΕΕ. Όταν δεν υπάρχουν εναλλακτικοί προμηθευτές, θα εφαρμόζονται εξαιρέσεις. Τα μέτρα συνάδουν με τις διεθνείς υποχρεώσεις της ΕΕ, μεταξύ άλλων δυνάμει του πλαισίου του ΠΟΕ, καθώς η ΕΕ δεν έχει δεσμευτικές υποχρεώσεις όσον αφορά τις δημόσιες συμβάσεις έναντι της Κίνας.

Το μέτρο επιδιώκει να παράσχει κίνητρα στην Κίνα ώστε να σταματήσει τις διακρίσεις εις βάρος των επιχειρήσεων της ΕΕ και των ιατροτεχνολογικών προϊόντων που παράγονται στην ΕΕ και να αντιμετωπίζει τις εταιρείες της ΕΕ με το ίδιο ανοικτό πνεύμα με το οποίο η ΕΕ αντιμετωπίζει τις κινεζικές εταιρείες και τα κινεζικά προϊόντα. Πρόκειται για απάντηση στον μακροχρόνιο αποκλεισμό εκ μέρους της Κίνας των παραγόμενων στην ΕΕ ιατροτεχνολογικών προϊόντων από τις συμβάσεις της κινεζικής κυβέρνησης.

Υπεράσπιση των επιχειρήσεων της ΕΕ από την άδικη μεταχείριση

Οι παγκόσμιες δημόσιες συμβάσεις, αξίας άνω των 11 τρισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, αποτελούν σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία για τις ευρωπαϊκές εταιρείες. Η αγορά δημόσιων συμβάσεων της ΕΕ παραμένει μία από τις πιο ανοικτές στον κόσμο. Για παράδειγμα, οι κινεζικές εξαγωγές ιατροτεχνολογικών προϊόντων στην ΕΕ υπερδιπλασιάστηκαν μεταξύ 2015 και 2023.

Ταυτόχρονα, η Κίνα έχει δημιουργήσει σημαντικούς και επαναλαμβανόμενους νομικούς και διοικητικούς φραγμούς στην αγορά δημόσιων συμβάσεων: Το 87 % των δημόσιων συμβάσεων για ιατροτεχνολογικά προϊόντα στην Κίνα υπόκειντο σε μέτρα και πρακτικές αποκλεισμού και διακρίσεων κατά ιατροτεχνολογικών προϊόντων που κατασκευάζονται στην ΕΕ και προμηθευτών της ΕΕ, σύμφωνα με έκθεση της Επιτροπής του 2025. Η έκθεση ήταν το αποτέλεσμα της πρώτης έρευνας της Επιτροπής στο πλαίσιο του κανονισμού IPI, η οποία δρομολογήθηκε στις 24 Απριλίου 2024.

Η Επιτροπή έχει επανειλημμένα θέσει το ζήτημα αυτό στις κινεζικές αρχές, επιδιώκοντας μια εποικοδομητική και δίκαιη λύση που θα επέτρεπε στις εταιρείες της ΕΕ να έχουν πρόσβαση στην κινεζική αγορά με όρους συγκρίσιμους με εκείνους που απολαμβάνουν οι κινεζικές εταιρείες στην ΕΕ. Παρά τις προσπάθειες αυτές, η Κίνα δεν έχει προτείνει μέχρι στιγμής συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την αντιμετώπιση των μέτρων και των πρακτικών που εισάγουν διακρίσεις.

Η Επιτροπή παραμένει προσηλωμένη στον διάλογο και είναι έτοιμη να εντείνει τις επαφές με τις κινεζικές αρχές για την αντιμετώπιση αυτών των διακρίσεων. Το IPI είναι τελικά ένα εργαλείο για την παροχή κινήτρων για θετικές αλλαγές και τη δημιουργία μόχλευσης για δικαιότερη πρόσβαση. Σε περίπτωση που η Κίνα προσφέρει συγκεκριμένες, επαληθεύσιμες και ικανοποιητικές λύσεις που αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις ανησυχίες που εντοπίστηκαν, το πλαίσιο IPI επιτρέπει την αναστολή ή την ανάκληση των μέτρων.

Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο ec.europa.eu

Η έναρξη της εκτέλεσης κατά τον ΚΠολΔ
Κληρονομικό Δίκαιο Στ έκδοση

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ