logo-print

Αλλάζει ο ευρωπαϊκός εκλογικός νόμος (Infographic)

Ευρωεκλογές: Πανευρωπαϊκοί υποψήφιοι, κατώτατα όρια, δικαίωμα ψήφου στο εξωτερικό και ηλεκτρονική ψηφοφορία

12/11/2015

16/11/2017

Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση
H ένωση δικαίου

ΙΩΑΝΝΗ ΣΑΡΜΑΣ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε την Τετάρτη την επίσημη πρόταση για την μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού εκλογικού νόμου ζητώντας να κατεβαίνουν υποψήφιοι στις ευρωεκλογές για την ανάληψη της προεδρίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής άτομα που έχουν επιλεχθεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ("Spitzenkandidaten").

Σύμφωνα με την πρόταση, η οποία εγκρίθηκε με 315 ψήφους υπέρ, 234 κατά και 55 αποχές, η επίσημη κατάθεση των υποψηφιοτήτων θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον 12 εβδομάδες πριν από τις ευρωεκλογές.

Παράλληλα, για τις μεγαλύτερες χώρες το Ευρωκοινοβούλιο ζητάει να θεσπιστεί ένα υποχρεωτικό κατώτατο όριο μεταξύ 3% και 5%, για την κατανομή των εδρών.

Η μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού εκλογικού νόμου, ο οποίος χρονολογείται από το 1976, κρίθηκε απαραίτητη εξαιτίας των μεγάλων διαφορών που υπάρχουν στους εθνικούς κανόνες των κρατών μελών της ΕΕ, οι οποίοι έρχονται σε σύγκρουση με την ίδια την έννοια της ευρωπαϊκής ιθαγένειας και της αρχής της ισότητας.

«Πρέπει να ενθαρρύνουμε τη νέα γενιά να συμμετάσχει σε αυτές τις εκλογές. Η γενιά του διαδικτύου προτιμάει να ψηφίσει διαδικτυακά, με το πάτημα ενός κουμπιού, παρά να πηγαίνει σε δημαρχεία ή σχολεία για να ψηφίσει», δήλωσε ο συν-εισηγητής Jo Leinen.

Οι κυριότερες αλλαγές στον ευρωπαϊκό εκλογικό νόμο είναι οι εξής:

Δικαίωμα ψήφου στο εξωτερικό

Το Ευρωκοινοβούλιο ζητάει όλοι οι πολίτες της ΕΕ να μπορούν να ψηφίζουν στις ευρωεκλογές και για να γίνει αυτό, να καθιερωθούν ηλεκτρονικά, διαδικτυακά και ταχυδρομικά συστήματα ψηφοφορίας σε όλα τα κράτη μέλη της.

Για να σταματήσει η διπλή ψήφος (από άτομα με περισσότερες από μία ιθαγένεια ή από πολίτες της ΕΕ που κατοικούν στο εξωτερικό) , οι ευρωβουλευτές θέλουν οι χώρες της ΕΕ να ανταλλάσσουν μεταξύ τους δεδομένα για τους ψηφοφόρους.

Μεγαλύτερη προβολή των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων

Το Ευρωκοινοβούλιο υποστηρίζει ότι τα ψηφοδέλτια που χρησιμοποιούνται στις ευρωεκλογές θα πρέπει να προβάλλουν εξίσου τα ονόματα και τα λογότυπα των εθνικών κομμάτων με αυτά των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων με τα οποία είναι συνδεδεμένα.

Η σύνδεση ενός εθνικού πολιτικού κόμματος με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό θα πρέπει να γίνεται σαφής και να προβάλλεται κατά τη διάρκεια ολόκληρης της προεκλογικής εκστρατείας.

Οι ευρωβουλευτές υποστηρίζουν επίσης τη δημιουργία μίας κοινής εκλογικής περιφέρειας, στην οποία επικεφαλής των ψηφοδελτίων θα είναι ο υποψήφιος που προτείνει κάθε πολιτική οικογένεια για το αξίωμα του Προέδρου της Επιτροπής.

Μείωση του ορίου ηλικίας για το δικαίωμα ψήφου

Παράλληλα, ως μελλοντικό βήμα, το Ευρωκοινοβούλιο συνιστά στα κράτη μέλη ότι να εξετάσουν τρόπους προκειμένου να εναρμονίσουν το ελάχιστο όριο ηλικίας των ψηφοφόρων στα 16 χρόνια, προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω η εκλογική ισότητα μεταξύ των πολιτών της Ένωσης.

Νομικό πλαίσιο

Οι Συνθήκες της ΕΕ, και ιδίως το άρθρο 223.1 της ΣΛΕΕ, δίνουν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το δικαίωμα να κινήσει τη διαδικασία για τη μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού εκλογικού συστήματος και να διατυπώσει προτάσεις σε αυτή την κατεύθυνση.

Οι προτάσεις αυτές θα πρέπει στη συνέχεια να εγκριθούν από το Συμβούλιο ομόφωνα και να κυρωθούν από όλα τα κράτη μέλη, όπως επιτάσσεται από το Σύνταγμα τους.

Το δικαίωμα ιδιοκτησίας και η αναγκαστική απαλλοτρίωση -Κατ άρθρο ερμηνεία

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Ένδικη προστασία για ακίνητο φερόμενο ως "άγνωστου" ιδιοκτήτη - Β έκδοση, Βιβλιοθήκη Δικαίου Κτηματολογίου Νο 19 -

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΤΣΙΛΙΓΓΕΡΙΔΟΥ