Το Youtube ως πλατφόρμα Marketing
Οι βασικοί κανόνες τοποθέτησης προιόντος
10/03/2016
03/12/2017
Το Marketing των εταιρειών την τελευταία τριετία στρέφεται όλο και περισσότερο στην προβολή προϊόντων στο YouTube. Αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται στην δημοφιλή πλατφόρμα εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες και των δύο φύλων που έκαναν το χόμπι τους επάγγελμα και πλέον το YouTube είναι η κύρια πηγή εισοδήματός τους. Αν παρακολουθήσει κανείς τα εν λόγω κανάλια, παρατηρεί το πόσο συχνά προβάλλονται αξιολογήσεις (reviews) συγκεκριμένων προϊόντων εταιρειών, από καλλυντικά έως gadgets, προβολές που μεταφράζονται σε οικονομικά οφέλη και σημαντική προώθηση και των δύο πλευρών.
Βάσει των όρων χρήσης του YouTube, «Ως τοποθετήσεις προϊόντων επί πληρωμή ορίζονται τα μέρη του περιεχομένου που έχουν δημιουργηθεί (ειδικά) για τρίτους ή/και στα οποία η επωνυμία, το μήνυμα ή το προϊόν τρίτων έχει ενσωματωθεί άμεσα στο περιεχόμενο». Το σύνηθες παράδειγμα εν προκειμένω είναι μία youtuber που αναφέρεται και αξιολογεί, ή χρησιμοποιεί live συγκεκριμένα προϊόντα μιας εταιρείας πχ προϊόντων περιποίησης προσώπου, η οποία έχει πληρωθεί ή έχει αποκτήσει εν γένει άλλο όφελος, για να αναφέρει επί τούτου το προϊόν ή την επωνυμία του στο συντακτικό κομμάτι του περιεχομένου.
Μια ακόμα σημαντική λεπτομέρεια είναι ο όρος «εγκρίσεις». Ως εγκρίσεις ορίζονται τα μέρη του περιεχομένου που έχουν δημιουργηθεί από έναν διαφημιζόμενο ή επαγγελματία του μάρκετινγκ και περιέχουν ένα μήνυμα το οποίο οι καταναλωτές μπορεί να θεωρήσουν ότι αντανακλά τις απόψεις του δημιουργού του βίντεο. Για παράδειγμα, όταν ένας επαγγελματίας του μάρκετινγκ πληρώσει έναν youtuber για να προωθήσει, να χρησιμοποιήσει, να αξιολογήσει ή και να δοκιμάσει το προϊόν ή την υπηρεσία του ή/και όταν ο επαγγελματίας του μάρκετινγκ έχει επηρεάσει το συντακτικό κομμάτι του περιεχομένου, έχει συμπεριλάβει την επωνυμία ή το λογότυπό του στο περιεχόμενό σας ή έχει πληρώσει για τη δημιουργία του εν λόγω περιεχομένου ή για τη μεταφόρτωση του δικού του περιεχομένου στο κανάλι.
Παίρνοντας ως αφετηρία τα ανωτέρω ακολουθούν ορισμένα βασικά σημεία ενδιαφέροντος για τη χρήση της δυνατότητας διαφήμισης προϊόντων σε ένα YouTube κανάλι:
1. Ο χρήστης πρέπει να «ενημερώσει το YouTube ότι προτίθεται να «ανεβάσει» περιεχόμενο με τοποθετήσεις ή εγκρίσεις, χρησιμοποιώντας τις ειδικές προς αυτό ρυθμίσεις.
2.Ο χρήστης οφείλει να ενημερώνει τους άλλους χρήστες που θα παρακολουθήσουν το video ότι περιέχει τοποθέτηση. Βέβαια το YouTube ως εταιρεία, δεν επιβάλλει την ενημέρωση αυτή αλλά τη θεωρεί απλά ορθή από δεοντολογικής απόψεως και από άποψη συμμόρφωσης με τυχόν εθνικούς κανόνες. Για παράδειγμα στην Ελλάδα δεν θα επιτρεπόταν η διαφήμιση προϊόντων καπνού και αλκοόλ από κάποιον youtuber. Το YouTube και ζητάει από τους χρήστες του να είναι «ευθείς και ειλικρινείς». Για αυτό το λόγο εξάλλου οι περισσότεροι youtubers αναφέρουν από την αρχή ότι το βίντεο είναι χορηγούμενο, ή παραθέτουν στον τίτλο του τη λέξη «Αd», δηλαδή advertisement (διαφήμιση).
3.Οι δημιουργοί YouTube δεν μπορούν να συμπεριλάβουν προσφορές, χορηγίες ή άλλες διαφημίσεις για τρίτους χορηγούς ή διαφημιζόμενους στα βίντεό τους, για τα οποία το YouTube προσφέρει παρόμοια μορφή διαφήμισης όπως, ενδεικτικά, διαφημίσεις βίντεο (πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά το βίντεο), επικαλύψεις εικόνων και βίντεο bumper. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν για παράδειγμα θέλει ένας Youtuber να διαφημίσει προϊόντα της εταιρείας καλλυντικών Α, δεν γίνεται από κάτω το YouTube να «τρέχει» διαφήμιση για ανταγωνιστικό προϊόν. Η πλατφόρμα λοιπόν ενδέχεται να απενεργοποιήσει τη δημιουργία εσόδων και τη διαφήμιση σε βίντεο που περιέχουν τέτοιες τοποθετήσεις προϊόντων αλλά ταυτόχρονα απαγορεύει και στο χρήστη να εντάξει στο περιεχόμενό του διαφημίσεις βίντεο (πριν από το βίντεο, κατά τη διάρκεια του βίντεο ή μετά το βίντεο).
4.Επιτρέπεται τη χρήση στατικών καρτών τίτλου και καρτών στο τέλος του βίντεο σε περιεχόμενο με τοποθετήσεις προϊόντων επί πληρωμή ή εγκρίσεις, με σκοπό τη γνωστοποίηση αυτής της σχέσης στο εν λόγω περιεχόμενο. Πρακτικά λοιπόν, μπορεί ο youtuber αφού ολοκληρώσει την παρουσιάσει του προϊόντος να εντάξει και την επίσημη επαγγελματική κάρτα του χορηγού προκειμένου να καταστεί ακόμα πιο σαφής η συναλλακτική σχέση στο κοινό.
Ας μεταφερθούμε εν συντομία και στην άλλη πλευρά της σχέσης, δηλαδή στο τι κερδίζει μια εταιρεία με το να πληρώσει έναν YouTube να προωθήσει ένα προϊόν της, το οποίο συνήθως είναι νέα προσθήκη στη συλλογή της. Σύμφωνα με το κόστος που προκύπτει από έρευνα στην ξένη αγορά, το βίντεο του YouTube είναι σημαντικά πιο οικονομικό και πιο ενδιαφέρον για το νεανικό κοινό από το να τρέξει μια διαφημιστική καμπάνια, αλλά ο επιχειρηματίας παίρνει το ρίσκο τόσο να μην εγκρίνει από δημιουργικής απόψεως τον τρόπο προβολής αλλά και να μην γίνει δημοφιλές το βίντεο.
Η μέση τιμή κόστους είναι 100 δολάρια για 1.000 views. Φυσικά, αν απευθυνθεί σε έναν εξαιρετικά δημοφιλή Youtuber το κόστος ανεβαίνει. Το αποτέλεσμα είναι περισσότερο πρωτότυπο από μια απλή διαφήμιση και μπορεί να «αγγίξει» κοινό που δεν παρακολουθεί τηλεόραση και δεν διαβάζει περιοδικά.