Η διαφημιζόμενη μείωση τιμών πρέπει να υπολογίζεται βάσει της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών (απόφαση ΔΕΕ)
Προστασία των καταναλωτών – Αναγραφή της τιμής των προϊόντων – Ανακοινώσεις περί μείωσης τιμών – Όροι – Έννοια της “προγενέστερης τιμής” – Υποχρέωση καθορισμού της ανακοινωθείσας μείωσης τιμής βάσει της προγενέστερης τιμής
Επιμέλεια: Γεώργιος Π. Κανέλλος
Με τη δημοσιευθείσα στις 26.09.2024 απόφασή του, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) αποφάνθηκε ότι η μείωση της τιμής ενός προϊόντος η οποία ανακοινώνεται από έμπορο υπό τη μορφή είτε ποσοστού είτε διαφημιστικής ένδειξης, με σκοπό να υπογραμμιστεί το πλεονέκτημα της ανακοινωθείσας τιμής, πρέπει να καθορίζεται βάσει της «προγενέστερης τιμής», κατά την έννοια της παραγράφου 2 του άρθρου 6α της οδηγίας 98/6/ΕΚ [οδηγίας περί της προστασίας των καταναλωτών όσον αφορά την αναγραφή των τιμών των προϊόντων που προσφέρονται στους καταναλωτές].
Ιστορικό της υπόθεσης
Γερμανική ένωση προστασίας καταναλωτών αμφισβήτησε ενώπιον γερμανικού δικαστηρίου τον τρόπο με τον οποίο το εκπτωτικό σουπερμάρκετ Aldi Süd διαφήμιζε στα εβδομαδιαία του έντυπα μειώσεις τιμών ή «τιμές ευκαιρίας» για προϊόντα όπως μπανάνες ή ανανάδες.
Σύμφωνα με την ένωση προστασίας καταναλωτών, κακώς η Aldi υπολόγισε τη διαφημιζόμενη μείωση της τιμής βάσει της τιμής που ίσχυε ακριβώς πριν από την προσφορά (στο πρώτο παράδειγμα 1,69 ευρώ), διότι, σύμφωνα με την οδηγία 98/6/ΕΚ, όφειλε να υπολογίσει τη μείωση βάσει της χαμηλότερης τιμής που ίσχυσε τις τελευταίες 30 ημέρες (στο πρώτο παράδειγμα, 1,29 ευρώ, η οποία όμως είναι ίδια με την υποτιθέμενη «μειωμένη» τιμή). Δεν αρκεί να αναγράφεται στη διαφημιστική ανακοίνωση η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Οι εκτιμήσεις αυτές ισχύουν και όσον αφορά τον χαρακτηρισμό τιμών ως «τιμών ευκαιρίας».
Το επιληφθέν γερμανικό δικαστήριο υπέβαλε προδικαστικά ερωτήματα ως προς τα ανωτέρω ζητήματα.
Απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Με την απόφασή του αυτή, το Δικαστήριο απάντησε ότι μείωση τιμής που ανακοινώνεται από έμπορο υπό τη μορφή είτε ποσοστού είτε διαφημιστικής ένδειξης, με σκοπό να υπογραμμιστεί το πλεονέκτημα της ανακοινωθείσας τιμής, πρέπει να καθορίζεται βάσει της χαμηλότερης τιμής που εφαρμοζόταν από τον έμπορο κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από τη μείωση της τιμής.
Εμποδίζονται έτσι οι έμποροι να παραπλανήσουν τους καταναλωτές, αυξάνοντας την τιμή πριν από την ανακοίνωσή της μείωσής της και παρουσιάζοντας ψευδείς μειώσεις τιμών.
Γίνεται υπόμνηση ότι η διαδικασία εκδόσεως προδικαστικής αποφάσεως παρέχει στα δικαστήρια των κρατών μελών τη δυνατότητα να υποβάλουν στο Δικαστήριο, στο πλαίσιο της ένδικης διαφοράς της οποίας έχουν επιληφθεί, ερώτημα σχετικό με την ερμηνεία του δικαίου της Ένωσης ή με το κύρος πράξεως οργάνου της Ένωσης. Το Δικαστήριο δεν αποφαίνεται επί της διαφοράς που εκκρεμεί ενώπιον του εθνικού δικαστηρίου. Στο εθνικό δικαστήριο εναπόκειται να επιλύσει τη διαφορά αυτή, λαμβάνοντας υπόψη την απόφαση του Δικαστηρίου. Η απόφαση αυτή δεσμεύει, ομοίως, άλλα εθνικά δικαστήρια ενώπιον των οποίων ανακύπτει παρόμοιο ζήτημα.
Το πλήρες κείμενο της απόφασης είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα CURIA