logo-print

Ποιος θα φέρει την ευθύνη σε ατύχημα με αυτοκίνητο χωρίς οδηγό;

Η τεχνολογία των οχημάτων χωρίς οδηγό δε θα είναι ποτέ τέλεια και πιθανότατα μια μέρα θα υπάρξουν ατυχήματα. Το ερώτημα που τίθεται είναι ποιος θα είναι υπεύθυνος στις περιπτώσεις αυτές

Η δικαστική πραγματογνωμοσύνη κατά τον ΚΠολΔ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΔΙΚΑΙΟ ΑΠΟΔΕΙΞΗΣ

ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΑΚΟΣ ΖΗΣΗΣ

Ο προσδιορισμός και η είσπραξη του φόρου

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

Την πλήρη ευθύνη για ατυχήματα στα οποία θα εμπλέκονται δικά της αυτοκίνητα χωρίς οδηγό δήλωσε ότι θα αναλαμβάνει η Volvo, ακολουθώντας το παράδειγμα της Mercedes και της Google, οι οποίες έχουν πραγματοποιήσει δημόσια παρόμοιες δεσμεύσεις.

Η αβεβαιότητα που υπάρχει σχετικά με την απόδοση ευθυνών σε τέτοιες περιπτώσεις θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για την έγκριση της κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών.

Σε ομιλία του στην Ουάσιγκτον, την Πέμπτη, ο πρόεδρος της Volvo Cars, Hakan Samuelsson, δήλωσε ότι οι ΗΠΑ είναι σήμερα «η πιο προοδευτική χώρα στον κόσμο στην αυτόνομη οδήγηση», σημειώνοντας ωστόσο ότι «κινδυνεύει να χάσει την ηγετική της θέση λόγω της έλλειψης ενιαίων ομοσπονδιακών κατευθυντήριων γραμμών για την δοκιμή και την πιστοποίηση των αυτόνομων οχημάτων».

Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τον Samuelson, επιτρέπει την ανομοιογένεια των σχετικών κανόνων στις διάφορες πολιτείες, καθιστώντας πιο δύσκολη την ανάπτυξη της τεχνολογίας αυτής, ενώ η κατάσταση φαίνεται να είναι ακόμα χειρότερη στην Ευρώπη.

Γιατί είναι το θέμα της ευθύνης τόσο σημαντικό;

Όπως συμβαίνει με κάθε νέα μορφή τεχνολογίας, είναι σημαντικό να υπάρχει εξαρχής ένα κανονιστικό πλαίσιο που θα διέπει την εφαρμογή της.

Όπως επισημαίνει το BBC, όλοι γνωρίζουν ότι η τεχνολογία των οχημάτων χωρίς οδηγό δε θα είναι ποτέ τέλεια και πιθανότατα μια μέρα θα υπάρξουν ατυχήματα.

«Το ερώτημα που τίθεται είναι ποιος θα είναι υπεύθυνος σε περίπτωση ατυχημάτων και πιστεύουμε ότι δεν είναι ρεαλιστικό η ευθύνη αυτή να βαραίνει τους πελάτες μας», αναφέρει ο Τεχνικός Διευθυντής της Volvo, Erik Coelingh.

Η Volvo, ωστόσο, θέτει περιορισμούς στην ευθύνη αυτή, σημειώνοντας ότι εάν ένας πελάτης χρησιμοποιήσει εσφαλμένα την τεχνολογία της, η ευθύνη θα βαραίνει και τον ίδιο, ενώ η εταιρεία δε θα φέρει ευθύνη αν το ατύχημα προκληθεί από άλλο εμπλεκόμενο μέρος.

Σύμφωνα με το δικηγόρο Ben Gardener, η ανακοίνωση της Volvo επιχειρεί να κατευνάσει τις ανησυχίες των εμπλεκόμενων φορέων, καθώς με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, υπεύθυνος σε περίπτωση ατυχήματος θα μπορούσε να είναι ο κατασκευαστής της τεχνολογίας, ο οδηγός ή και ο κατασκευαστής ενός εξαρτήματος.

Έχει σημασία η δήλωση της Volvo;

Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Sheffield, Sandor Veres, η τολμηρή κίνηση της Volvo μπορεί να θέσει τις κατευθυντήριες γραμμές για τη διαμόρφωση της νομοθεσίας σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ η κατάσταση θα διευκολυνθεί ακόμα περισσότερο, αν και άλλοι κατασκευαστές αναλάβουν παρόμοιες δεσμεύσεις.

Ο δικηγόρος Ben Gardener έχει, ωστόσο, διαφορετική άποψη, επισημαίνοντας δύο κρίσιμα σημεία.

Αφενός, η δήλωση της Volvo δεν αναιρεί τις βασικές ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των οχημάτων χωρίς οδηγό.

«Δεν υπάρχει μεγάλη αξία στην ανάληψη ευθύνης εκ μέρους των κατασκευαστών για χιλιάδες ατυχήματα, όταν στην πράξη ενδέχεται να υπάρχουν χιλιάδες ατυχήματα εξαιτίας της τεχνολογίας αυτής», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Gardener.

Αφετέρου, η ανάληψη ευθύνης εκ μέρους των εταιρειών είναι αμφίβολο ότι μπορεί να «σταθεί» στο δικαστήριο, τουλάχιστον στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς το δικαστήριο οφείλει σε κάθε περίπτωση να εξετάσει όλες τις περιστάσεις του ατυχήματος πριν αποδώσει ευθύνες.

Πότε θα δούμε αυτοκίνητα χωρίς οδηγό στους δρόμους μας;

Αν και είναι βέβαιο ότι αν δεν επιλυθούν ζητήματα όπως αυτό της ευθύνης, είναι αρκετά δύσκολο να υπάρξει ευρεία χρήση οχημάτων χωρίς οδηγό, ίσως οι εξελίξεις να είναι πιο ραγδαίες από ό,τι πιστεύουμε.

Μόλις τον περασμένο μήνα, ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Anthony Foxx, δήλωσε ότι αναμένει τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό να χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο σε 10 χρόνια.

Παράλληλα, ο ιδρυτής της Tesla, Elon Musk, προέβλεψε ότι η εταιρεία του θα έχει έγκριση για να διαθέσει τα αυτόνομα οχήματά της στην αγορά το 2019, ενώ η Toyota ανακοίνωσε μόλις την Τετάρτη ότι αναμένεται να πωλεί τα εν λόγω οχήματα από το 2020.

Πηγή: bbc.com

Φωτογραφία: wikimedia.org

Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος - 3η έκδοση

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΡΜΠΑΣ

Το σύγχρονο δικαίωμα επιφάνειας

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΕΜΠΡΑΓΜΑΤΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ ΧΡΙΣΤΟΣ

send