Τηλεφωνικές διαφημιστικές κλήσεις και προστασία προσωπικών δεδομένων

Ποιοι κανόνες ισχύουν για τις τηλεφωνικές διαφημιστικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση

Σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 3471/2006, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, οι τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση για διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπονται, εκτός εάν ο καλούμενος έχει προηγουμένως δηλώσει ότι δεν επιθυμεί να τις λαμβάνει.

Το συγκεκριμένο σύστημα ονομάζεται «opt-out» και ισχύει τόσο για πελάτες του διαφημιζόμενου όσο και για πρόσωπα των οποίων τα στοιχεία αντλούνται από το δημόσιο κατάλογο συνδρομητών.

Το «opt-out» σημαίνει ότι τα πρόσωπα (φυσικά ή νομικά) μπορούν να απευθύνουν τις αντιρρήσεις τους αναφορικά με την επεξεργασία των δεδομένων τους, είτε ειδικά, δηλαδή απευθείας στον υπεύθυνο επεξεργασίας (διαφημιζόμενο), είτε γενικά, μέσω της εγγραφής τους στον ειδικό κατάλογο συνδρομητών του εκάστοτε παρόχου τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (σταθερής και κινητής τηλεφωνίας).

Η υποχρέωση δημιουργίας μητρώων «opt-out» σε κάθε πάροχο προβλέπεται στο άρθρο 11 παρ. 2 του ν. 3471/2006. Ο συνδρομητής μπορεί να δηλώσει χωρίς χρέωση πάροχό του ότι δεν επιθυμεί να λαμβάνει τηλεφωνικές κλήσεις για απευθείας εμπορική προώθηση, ενώ ο κάθε πάροχος υποχρεούται να τηρεί δημόσιο μητρώο με αυτές τις δηλώσεις (μητρώο «opt-out»), στο οποίο έχει πρόσβαση όποιος ενδιαφέρεται να το χρησιμοποιήσει για απευθείας εμπορική προώθηση.

Η διάταξη αυτή θεωρείται προβληματική από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, καθώς δεν προβλέπει την τήρηση ενός ενιαίου μητρώου από τους παρόχους ή άλλους φορείς.

Έτσι, κάθε πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών τηρεί το δικό του μητρώο «opt-out», με συνέπεια οι ενδιαφερόμενοι για την απευθείας εμπορική προώθηση να πρέπει να συμβουλεύονται όλα τα υπάρχοντα μητρώα.

Όπως επισημαίνει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, υπάρχουν δύο βασικά ζητήματα που καθιστούν δυσχερή την εφαρμογή της διάταξης κυρίως για την πλευρά των διαφημιζομένων.

1. Είναι δυσχερές για ένα διαφημιζόμενο να απευθύνεται σε όλους τους παρόχους, οι οποίοι δεν έχουν προς τούτο ενιαία διαδικασία, δεν απαντούν πάντοτε με την ίδια ταχύτητα, ούτε παρέχουν το αρχείο με τον ίδιο μορφότυπο.

2. Δεν υπάρχει βεβαιότητα στο ότι ο διαφημιζόμενος έχει απευθυνθεί σε όλους τους παρόχους που οφείλουν να τηρούν το εν λόγω Μητρώο.

Η Αρχή επισημαίνει ότι η λειτουργία ενός «ενοποιημένου» μητρώου, το οποίο θα επικαιροποιούν σε τακτά χρονικά διαστήματα οι εκάστοτε πάροχοι με βάση τις δηλώσεις των συνδρομητών τους, θα διευκόλυνε σημαντικά στην αποτελεσματικότερη εφαρμογή της ως άνω διάταξης.

Η τήρηση ενός τέτοιου μητρώου από την Αρχή, σε αντιδιαστολή με το μητρώο που προβλέπεται στο άρθρο 13 παρ. 3 του ν. 2472/1997 που αφορά στην πραγματοποίηση προωθητικών ενεργειών μέσω ταχυδρομείου, δεν εμπίπτει στις εκ του νόμου προβλεπόμενες αρμοδιότητές της. Ωστόσο, από τις υπάρχουσες διατάξεις δεν αποκλείεται η λειτουργία ενός τέτοιου ενοποιημένου μητρώου σε «εθελοντική» βάση υπό την ευθύνη αρμόδιου φορέα.

Με πληροφορίες από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Δείτε τις πρόσφατες αποφάσεις της Αρχής για επιβολή προστίμων σε εταιρείες τηλεπικοινωνιών για παραβιάσεις της νομοθεσίας περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, κατά τη διαδικασία προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών μέσω τηλεφωνικών κλήσεων με ή χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, εδώ.

Top