logo-print

New deal for consumers: Προσωρινή συμφωνία για την ενίσχυση των κανόνων της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών

Προσωρινή συμφωνία για αυστηρότερους κανόνες προστασίας των καταναλωτών και για την καλύτερη επιβολή των εν λόγω κανόνων

02/04/2019

02/04/2019

Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση
Ευρωπαϊκό Εργατικό Δίκαιο, 2η έκδ., 2024

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία για αυστηρότερους κανόνες προστασίας των καταναλωτών και για την καλύτερη επιβολή των εν λόγω κανόνων.

Οι σημαντικότερες βελτιώσεις θα είναι η μεγαλύτερη διαφάνεια για τους καταναλωτές κατά την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών, αποτελεσματικές κυρώσεις και σαφείς κανόνες ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των προϊόντων δύο ποιοτήτων στην ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τους νέους κανόνες τον Απρίλιο του περασμένου έτους στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας για τους καταναλωτές.

Τα μέτρα που εγκρίθηκαν θα αποφέρουν απτά οφέλη για τους καταναλωτές.

  • Αποτελεσματικές κυρώσεις για παραβιάσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για τους καταναλωτές: Οι εθνικές αρχές καταναλωτών θα έχουν την εξουσία να επιβάλλουν αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις με συντονισμένο τρόπο. Για εκτεταμένες παραβάσεις που επηρεάζουν τους καταναλωτές σε διάφορα κράτη μέλη της ΕΕ και οι οποίες υπόκεινται σε συντονισμένη επιβολή της νομοθεσίας σε επίπεδο ΕΕ, το ανώτατο πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί σε κάθε κράτος μέλος θα ισούται τουλάχιστον με το 4 % του ετήσιου κύκλου εργασιών του εμπόρου. 
  • Αντιμετώπιση των καταναλωτικών προϊόντων δύο ποιοτήτων: οι νέοι κανόνες ξεκαθαρίζουν ότι θα θεωρείται παραπλανητική η πρακτική προώθησης ενός προϊόντος στην αγορά, όταν αυτό παρουσιάζεται ως πανομοιότυπο με το ίδιο προϊόν σε άλλα κράτη μέλη, ενώ στην πραγματικότητα τα εν λόγω προϊόντα παρουσιάζουν σημαντικές και αδικαιολόγητες διαφορές ως προς τη σύσταση ή τα χαρακτηριστικά τους. 
  • Ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών στο διαδίκτυο: Κατά τις αγορές από ηλεκτρονικό κατάστημα, οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια για το αν αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες από επαγγελματία έμπορο ή από ιδιώτη, ώστε να γνωρίζουν τι προστασία τους παρέχεται σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά. Κατά την αναζήτηση στο διαδίκτυο, οι καταναλωτές θα ενημερώνονται σαφώς, όταν το αποτέλεσμα της αναζήτησης πληρώνεται από έμπορο. Θα ενημερώνονται επίσης για τις βασικές παραμέτρους που καθορίζουν την κατάταξη των αποτελεσμάτων αναζήτησης.

Επόμενα στάδια

Αυτή η προσωρινή συμφωνία πρέπει πλέον να εγκριθεί επίσημα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. 

Ιστορικό

Η δέσμη μέτρων που αφορά τη νέα συμφωνία για τους καταναλωτές αποσκοπεί στο να συνεχίσει το έργο της Επιτροπής Γιούνκερ ως προς τη βελτίωση της προστασίας των καταναλωτών.

Στο πλαίσιο της στρατηγικής για την ψηφιακή ενιαία αγοράΑναζητήστε διαθέσιμες μεταφράσεις του συνδέσμου αυτούEN•••, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εφάρμοσε πολλές πρωτοβουλίες που προσαρμόζουν τους κανόνες προστασίας των καταναλωτών στον διαδικτυακό κόσμο, δίνοντας, για παράδειγμα, τέλος στις χρεώσεις περιαγωγής ή στον αδικαιολόγητο γεωγραφικό αποκλεισμό. Επιπλέον, ο εκσυγχρονισμένος κανονισμός συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτώνΑναζητήστε διαθέσιμες μεταφράσεις του συνδέσμου αυτούEN•••, που εκδόθηκε το 2017, θα βελτιώσει την επιβολή από τις αρχές, καθώς και τη διασυνοριακή συνεργασία των αρχών προστασίας των καταναλωτών.

Η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές αποτελείται από δύο προτάσεις οδηγιών:

Ο πρώτος Aντιπρόεδρος της Επιτροπής, κ. Τίμερμανς, δήλωσε: «Στόχος είναι η προστασία των καταναλωτών μέσω της αύξησης της διαφάνειας και της αυστηρής επιβολής της νομοθεσίας σε περίπτωση εξαπάτησης των καταναλωτών. Μ' αυτή τη νέα συμφωνία οι καταναλωτές θα γνωρίζουν τι αγοράζουν και από ποιον».

Η κ. Βιέρα Γιούροβα, Eπίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, πρόσθεσε: «Η συμφωνία καταργεί τα δύο μέτρα και τα δύο σταθμά που υπάρχουν στην ενιαία αγορά. Υπολογίζεται ότι έτσι οι καταναλωτές δεν θα παραπλανώνται πλέον από διαφορετικά προϊόντα τα οποία παρουσιάζονται ως ταυτόσημα. Όσοι έμποροι εξακολουθήσουν να εξαπατούν τους καταναλωτές θα υποστούν αυστηρές κυρώσεις. Η νέα συμφωνία θα συμβάλει επίσης στην προστασία των καταναλωτών στο διαδίκτυο και θα καταστήσει τις ηλεκτρονικές αγορές πιο διαφανείς.»

Πηγή: ec.europa.eu
Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων
Η αστική ευθύνη του οδικού μεταφορέα κατά τη CMR
send